نحوه پیدا کردن کار در اتریش - فرا اپلای

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

نحوه پیدا کردن کار در اتریش

نحوه پیدا کردن کار در اتریش

پیدا کردن کار همیشه از مهم ترین دغدغه های مهاجران است؛ به ویژه اگر در یک کشور خارجی مشغول به تحصیل باشید برای پرداخت هزینه های تحصیلی نیاز به پیدا کردن کار بیشتر احساس می شود. کشور اتریش یکی از با کیفیت ترین کشور های جهان از نظر رفاه عمومی و زیر ساخت های آموزشی است، لذا محبوبیت بالایی در بین متقاضیان مهاجرت تحصیلی دارد. در این گفتار مهم ترین چالش های کاریابی در این کشور را بررسی خواهیم کرد و نحوه پیدا کردن کار در اتریش را بیان می کنیم.

سوالی که ذهن بسیاری از دانشجویان را پس از پایان دوران تحصیل یا حتی قبل از انتخاب رشته به خود مشغول میکند بحث اشتغال و چگونگی پیدا کردن شغل مناسب است.

حتی اگر مهاجر نبوده و در کشور بومی خود مشغول به تحصیل هستید هم نیازمند به پاسخگویی درست به مسائل این برهه حیاتی از زندگی خود خواهید بود چرا که تمامی برنامه ریزی ها و اهداف شما را تحت الشعاع قرار میدهد.

و اما این متن اختصاص دارد به چگونگی پیدا کردن شغل و ایجاد زمینه کاری در کشور اتریش که در قلب اروپا قرار گرفته و از اعضای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی شینگن بوده در همسایگی کشورهایی نظیر سوئیس, لیختن اشتاین, آلمان و ایتالیا قرار دارد که هر روزه در مارکت های جهانی در حال توسعه و پیشرفت هستند. پس اگر میخواهید در مجرای این رشد در کشوری باشید که مقر سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد, اوپک و آژانس بین المللی انرژی هسته ای است خوب است نکاتی را بدانید.

نرخ بیکاری و وضعیت کاریابی در بازار کار اتریش

یکی از مهم ترین موضوعات مهاجرت کاری و پیدا کردن کار در هر کشوری بررسی نرخ بیکاری در آن کشور است. در اتریش نرخ بیکاری در ژوئن 2022 از 7 درصد در ماه مشابه سال قبل به 5.5 درصد کاهش یافت. طبق آمار ها در اتریش در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۸۰ هزار نفر در مشاغل پاره وقت مشغول به کار شده اند. وضعیت اقتصادی خوب این کشور نسبت به سایر کشور‌ ها بازار مناسبی برای کاریابی دارد؛ بنابراین دانشجویان و مهاجران برای پیدا کردن یک شغل مناسب در اتریش دردسر کمی دارند.

شرایط کار مناسب و مزایا و درآمد بالا در کشور اتریش, باعث شده است که افراد زیادی از سراسر دنیا برای پیداکردن کار, راهی این کشور شوند. اما مهاجران قبل از مهاجرت کاری به کشور مورد نظر باید از نرخ بیکاری و شرایط کار در آن کشور آگاهی کسب کنند تا مهاجرتی موفقیت‌آمیز داشته باشند. طبق آخرین آمارها, نرخ بیکاری در سال ٢٠٢١ در کشور اتریش ٧.٧ درصد است. این رقم نشان می‌دهد که شرایط کار در اتریش در وضعیت مناسبی قرار دارد. میزان حقوق و درآمد در اتریش در مشاغل مختلف,  متفاوت است اما به‌طور میانگین, حداقل میزان حقوق در اتریش در هر ساعت ٩.۵٠ یورو است.

دریافت ویزای کاری اتریش به صورت job offer  مطمئن ترین راه برای دانشجویان و یا متقاضیانی است که شهروند اتریش نیستند و نیازمند درخواست کارفرمایان اتریشی می باشند و دانشجویان اتحادیه اروپا می‌توانند بدون مجوز در اتریش آزادانه کار کنند ولی سایر دانشجویان بین‌المللی برای کار در اتریش به مجوز کار نیاز دارند و مشروط به داشتن مجوز اقامتی معتبر, واجد شرایط درخواست مجوز کار خواهند بود.

دانستن نقاط قوت هر کشور در عرصه های مختلف تجارت و بیزینس میتواند به شما برای انتخاب بهتر و دقیق تر کمک بسیاری بکند, خوب است بدانید کشور اتریش در عرصه های کشاورزی, انرژی سبز, مخابرات, املاک, صنایع توریسم و تجارت صنایع دستی پیشتاز است.

 

کار در اتریش

مشاغل اتریشی در سال جدید

با توجه به اینکه اتریش دارای اقتصاد توسعه یافته‌ ای است، در این کشور همیشه به برخی مشاغل توجه بیشتری می ‌شود. علاوه بر این، اتریش ۲۴ درصد از سهم مزارع ارگانیک در کشور‌ های عضو اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است. بیشتر محصولات با کیفیت این کشور اعم از سرامیک، زیورآلات و ظروف شیشه ‌ای که در سطح جهانی شناخته شده اند، وضعیت اقتصادی مطلوب و میانگین حقوق بالا افراد زیادی را به فکر کار در این کشور انداخته است. در اتریش دانشجویان نیز می‌ توانند در حین تحصیل مشغول به کار شوند. برخی از مشاغل مانند مشاغل ساختمانی، داده پردازی، پرستاری، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و… در اتریش تقاضای بالایی دارند. لیست مشاغل مورد نیاز هر ساله با توجه به نیاز کشور تعیین می شود. دانشجویان می ‌توانند بر این اساس مشاغل دانشجویی متنوعی داشته باشند یا از تحصیل در این رشته ‌ها در اتریش شغلی به دست آورند.

شرایط کار دانشجویی در اتریش برای دانشجویان بین‌المللی

دانشجویان می توانند در حین تحصیل در این کشور، مشغول به کار شوند. از شرایط مجوز کار دانشجویی در اتریش می ‌توان گفت که کار در حین تحصیل در اتریش بسته به ملیت و تابعیت می ‌تواند شرایط متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، دانشجویان اتحادیه اروپا، به استثنای کرواسی، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس، می ‌توانند آزادانه در اتریش بدون مجوز کار، کار کنند. اگر کاری که دانشجو انجام می‌ دهد مشمول مقررات اتریش نباشد؛ مانند فعالیت‌ های تبادلی یا تحقیقاتی خاص اتحادیه اروپا، دانشجو نیازی به مجوز کار نخواهد داشت.

دانشجویان سایر کشور ‌ها که دارای مجوز اقامت دانشجویی هستند، می‌ توانند به صورت محدود کار کنند که باید مطابق با قانون استخدام اتباع خارجی در اتریش باشد. اجازه کار ضمن تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی ارشد با محدودیت زمانی بیست ساعت در هفته صادر می شود. البته دانشجویان می‌ توانند به صورت تمام وقت در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات دیگر کار کنند. یکی از بهترین کار‌ ها در حین تحصیل برای کسب درآمد و نیز کسب تجربه، شرکت در دوره ‌های کارآموزی است. کارآموزی و کار پژوهشی در محیط دانشگاه می ‌تواند تا ۴۰ ساعت در هفته به طول انجامد.

با وجود از بین رفتن بسیاری از مشاغل به واسطه پاندمیک کووید, اتریش هنوز هم مایل به استخدام افرادی که در علوم مهندسی و پزشکی تخصص دارند می باشد؛ البته به شرط اینکه مدرک تحصیلیتان مورد تایید قرار بگیرد.

اگر تشخیص داده شود که دانش و توانایی شما برای اشتغال در هر یک از این زمینه ها کافی نیست لازم است برای دانشگاه ها و کالج های عمومی مرتبط با رشته تحصیلی خود درخواست اجازه برای تحصیلات تکمیلی ارسال کرده و در صورت دریافت تاییدیه, اقدام به قرار دادن مدرک تحصیلی در رزومه کاریتان برای پیدا کردن شغل مرتبط با رشته خود بکنید.

با توجه به قوانین کشورها مبنی بر میزان ساعات مجاز برای کار دانشجویی اشتغال در کشور محل تحصیل می تواند تا حد زیادی از هزینه های تحصیل بکاهد از طرفی کسب سابقه کاری آشنایی با فرصت های شغلی و کسب مهارت می تواند زمینه ساز دریافت شغل تمام وقت باشد.پوشاک و غیره است. دانشجویان با مهارت کسب شده با کار دانشجویی در اتریش می توانند پس از پایان دوران تحصیل نسبت به یافتن شغل راحت تر اقدام کنند.

 

کار در اتریش

حقوق کار در حین تحصیل در اتریش برای دانشجویان بین‌المللی

کار در حین تحصیل به دلیل زمان محدود برای کار می ‌تواند تا حدودی هزینه ‌های دانشجو را پوشش دهد. برای کار پاره وقت، افراد باید کار‌ هایی را انجام دهند که بتوان آن ‌ها را به صورت پاره وقت انجام داد. انواع مشاغل دانشجویی در اتریش شامل تدریس خصوصی زبان خارجی، پیشخدمت رستوران، متصدی فروشگاه، کار تحویل، فروشنده، کارمند فروشگاه، صندوقدار، کارمند هتل و… می ‌باشند. درآمد دانشجویی در اتریش از این مشاغل بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو است. اگر دانشجویان فقط در تعطیلات آخر هفته کار کنند، با توجه به اینکه در تعطیلات آخر هفته با محدودیت زمانی مواجه نیستند، می ‌توانند ماهیانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو حقوق داشته باشند. این مبلغ که تنها مختص درآمد آخر هفته آن هاست می تواند برخی از هزینه های تحصیلی را پوشش دهد.

 

پیدا کردن کار در اتریش حین تحصیل

دانشجویان می ‌توانند برای یافتن شغل مناسب به روزنامه ‌ها، سایت‌ ها، سازمان ‌ها و حتی دوستان و اساتید خود مراجعه کنند. یکی از بهترین سازمان‌ ها در زمینه اشتغال در اتریش، سازمان دولتی AMS می ‌باشد.

کار دانشجویی در کشور اتریش به دو صورت انجام میشود, یا در محیط دانشگاه است یا خارج از محیط دانشگاه!

پیدا کردن کار نوع اول بسیار راحت تر است چرا که معمولا روی تابلوی اعلانات دانشگاه آگهی هایی راجع به نیاز دانشگاه به عکاس, نیاز اساتید به فردی جهت کمک در کار پژوهشی, مترجم زبان های متفرقه,  طراح و دیزاینر پوستر و غیره قرار داده می شود. منتهی این قبیل مشاغل پاره وقت در مقایسه با مشاغل نوع دوم سطح درآمد کمتری دارند. البته کار نوع دوم هم می تواند به صورت کارآموزی در شرکت های مختلف باشد در مشاغلی مرتبط با رشته تحصیلی هم می تواند به صورت کار در کافی شاپ و غیره باشد. در مجموع با توجه به نوع شغل و تعداد ساعات کاری, درآمد ماهانه حاصل از کار دانشجویی در اتریش بین 100€ تا 450€ (یورو) می باشد.

دانشجویان در ضمن تحصیل می توانند 20 ساعت در هفته به کار مشغول شوند و از طریق آگهی های روزنامه و یا آگهی های آنلاین به جستجوی مشاغل مورد نظر بپردازند.

میدانیم که اقدام به اشتغال همزمان با تحصیل آکادمیک میتواند چالش های بسیاری برای شما به ارمغان بیاورد زیرا که نیازمند به  ساعات بیداری بیشتر, صرف انرژی بیشتر و پرداخت هزینه های رفت و آمد, خوراک, پوشاک و غیره است.

خوشبختانه دنیای مدرن امروز دستمان را در شرایط این چنینی برای انتخاب مشاغلی که نیازمند به رفت و آمد فیزیکی نیستند و از محیط خوابگاه های دانشجویی هم قابل پیگیری اند باز گذاشته است.

با توجه به رشد روزافزون مشاغلی که در فضای مجازی شکل گرفته اند در نظر گرفتن کار به صورت فریلنس و دریافت پروژه هم خالی از لطف نیست.

اگر در زمینه های آی تی و دیتا ساینس به خصوص برنامه نویسی و دولوپمنت تخصص دارید پیشنهاد می کنیم کار به صورت فریلنسری را جزو گزینه هایی با احتمال موفقیت بسیار بالا در کشور اتریش در نظر بگیرید زیرا پیشرفت این کشور در زمینه های مهندسی نرم افزار در سال های گذشته نسبت به برخی همسایگان خود قابل توجه بوده است.

 

البته که برای کار به صورت فریلنسری در هر زمینه ای نیازمند به اقدام برای دریافت بیمه به صورت شخصی هستید, همچنین باید برای احراز هویت مالیاتی نیز اقدام کرده و بیزینس خود را چه به صورت فریلنسری و غیر فریلنسری در دفاتر مالیاتی محلی به ثبت برسانید تا برای دریافت چک های حقوقی و غیره به مشکل برنخورید.اگر توسط شرکت یا نهاد خاصی استخدام شده اید و قرارداد دولتی دارید مسئولین مربوطه اقدامات این چنینی را از جانب شما انجام خواهند داد و تنها وظیفه شما امضا و دریافت اسناد مربوطه خواهد بود.

از مهم ترین نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که دانستن زبان بومی این کشور و تسلط به آن که زبان آلمانی است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگرچه انگلیسی گسترده ترین و مورد استفاده ترین زبان در دنیای مدرن امروز است و کارمندان انگلیسی زبان در سرتاسر جهان به ویژه اروپا کم نیستند اما اگر قصد دارید به سراغ موقعیت های بیشتر و متنوع تر با حقوق بالاتر و سمت های شناخته شده تر بروید, تسلط به زبان آلمانی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید.

 

امروزه که کارفرمایان رزومه های الکترونیکی را ترجیح میدهند این امر به مراتب راحت تر است و فرصت بیشتری را برای یادگیری زبان آلمانی برای شما فراهم می کند زیرا موتور های ترجمه میتوانند به راحتی اطلاعاتی که لازم است در رزومه خود قرار دهید را ترجمه کرده و در اختیار کارفرما قرار دهند پس ندانستن زبان در مراحل اولیه مهاجرت مشکلات فراوانی برای شما ایجاد نمیکند.

 

اگر در موسسه آموزشی و یا دانشگاهی مشغول به تحصیل هستید که کلاس های آموزش زبان آلمانی برگزار می کند میتوانید با شرکت در کلاس ها لول خود را به B رسانده و خودتان هم به عنوان آموزشیار این کلاس ها برای دانشجویان و متقاضیان دیگر در آن موسسه مشغول به کار شوید.

 

امروزه کشور های اروپایی به ویژه اتریش از هنرمندانی که به دلیل ساختار شکنی در فرهنگ کشور خود موفق نشده اند آثارشان را به جهانیان معرفی کنند حمایت میکنند. اگر شما هم چنین فردی هستید میتوانید با خیال راحت نسبت به تولید آثار خود در این کشور اقدام کنید زیرا سرمایه گذاران بسیاری مایل اند بر روی آینده شما سرمایه گذاری کنند. مخصوصا در شهرهایی مانند وین که مخاطبان روشن فکر زیادی را در خود جا داده است.

 

موضوع دیگری که در تمامی کشورهای درحال توسعه مطرح شده است و دانشجویان زیادی در سر تا سر جهان در آن نقش دارند کار در استارتاپ های نوپا و یا حتی تاسیس یک استارتاپ جدید توسط دانشجوها میباشد. حتی اگر ایده های کوچک و کم هزینه دارید از در نظر گرفتن بنیان گذاری استارتاپ غافل نشوید زیرا دریافت مجوز آن برای اتباع خارجی ویزای کاری معتبر و برای شهروندان بومی اتریش امکان موفقیت بالا به همراه داشته و امکان خرید سهام شرکت های بزرگتر و یا تلفیق استارتاپ خود با شرکت های موفق تر را میدهد.

به طور کلی شاغل شدن و پیدا کردن کار و حرفه در کشور های رو به رشد که اکثرا از قاره اروپا هستند نیازمند توانایی هایی از قبیل آشنایی نسبتا کافی با تکنولوژی, زبان های متعدد و علاقه مندی به انجام کارهای مختلف و نه صرفا تنها با رشته مرتبط است و هرچه دامنه توانایی هایتان را افزایش دهید چه در کشور اتریش چه در سایر نقاط جهان شانس بهتری برای موفقیت خواهید داشت. زمین های کشاورزی بسیار حاصلخیزی برای محققین خارجی وجود دارند و تجارت های کوچک و بزرگ بسیاری به واسطه استراتژیک بودن مکان قرارگیری کشور اتریش به وجود آمده اند که با فراگیری اندکی مهارت های مرتبط, می توانید آینده تحصیلی و همچنین شغلی قابل قبولی را برای خود فراهم کنید.

بسیاری از کارفرمایان درخواست‌ های شغلی خود را به این سازمان ارسال می‌ کنند. دانشجویان و افراد می‌ توانند برای یافتن شغل مورد نظر خود در این سامانه ثبت نام کنند. برای استفاده از این سیستم، باید شهروند اتحادیه اروپا باشید و به عنوان بیکار در کشور خود ثبت نام کرده باشید. از دیگر راه‌ های پیدا کردن کار در اتریش می ‌توان به سایت ‌های اینترنتی که به همین منظور راه‌اندازی شده ‌اند، اشاره کرد. در این بخش چند نمونه از سایت های معتبر کاریابی در اتریش را معرفی می کنیم.

 

کار در اتریش

سایت Willhaben

این سایت با ۳۳ میلیون بازدید ماهانه یکی از پر بازدید ترین سایت‌ های اتریش است که افراد می توانند شغل مورد نظرشان را در لیست کار های آن پیدا کنند. در این سایت بیش از ۱۳۰۰۰ پیشنهاد شغلی در صنایع مختلف از جمله مهندسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت و تولید، حسابداری، مالی، خرید، لجستیک و حمل و نقل وجود دارد. این سایت که جایزه بهترین کارفرمایان اتریش را هم کسب کرده است، یکی از مطمئن ترین راه ها برای آشنایی با کارفرمایان و یافتن شغل است.

سایت Karriere. At

در این سایت، پروفایل‌ های شرکت با محتوا، عکس ‌ها، موقعیت مکانی و اطلاعات تماس وجود دارد. نکات و مقالاتی در مورد شرکت‌ های استخدام و نظرات مشتریان در این سایت درج شده است. با مراجعه به این سایت می توان از جایگاه های شغلی خالی این شرکت ها آگاه شد.

سایت Step stone

در این سایت بهترین فرصت ‌های شغلی برای کسانی که به دنبال کار هستند، تدوین شده است. در این سایت با فیلتر‌ هایی که قرار داده شده می‌ توانید کار مورد نظر خود را به آسانی پیدا کنید. هم چنین داوطلبان می توانند از طریق درگاه اینترنتی این سایت درخواست خود را به کارفرما ارسال کنند یا آدرس ایمیلی کارفرما را پیدا کنند و یا از طریق Stepstone برای کارفرمایان درخواست ارسال کنند.

سایت Student job

این وب سایت یکی از بهترین گزینه ها برای یافتن کار پاره وقت دانشجویی و دوره های کارورزی است. انواع مشاغل برای کارورزی و فارغ التحصیلان جوان در این سایت جمع ‌آوری شده است.

سایت Monster

این سایت یکی از پر طرفدار ترین سایت های کاریابی در اتریش است. در این سایت هزاران آگهی شغلی از چندین شرکت در اتریش وجود دارند که افراد بسته به شرایط شان به سرعت می توانند کار مناسب خود را پیدا کنند. همچنین در وب سایت Monster هر هفته خبرنامه هایی با پیشنهاد های جدید شغلی قرار می گیرد که می توانید توسط آن از بهترین پیشنهادات شغلی صنعت خود را در اتریش مطلع شوید.

موسسات کاریابی در اتریش

یکی دیگر از راه های پیدا کردن کار در اتریش مراجعه حضوری به موسسات کاریابی است. موسسات کاریابی متعددی در این کشور دایر شده اند که هدف آن ها معرفی فرصت های شغلی به کارجویان است. با مراجعه به این موسسات ضمن ثبت نام و اخذ قرارداد با موسسه می توانید یک جایگاه شغلی در زمینه مرتبط با مهارت ها و استعداد هایتان به دست آورید. لیست برخی از موسسات کاریابی اتریش عبارت اند از:

  • KMJ Consulting
  • Sherco Trabajo Temporal Hosteleria
  • Zisser Kurt Personallbeistellung
  • Leingruber GmbH _ Personallbeistellung
  • IAESTE Vienna Firmenmessrnteam

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری اتریش

یکی از راه‌ های اقامت پس از تحصیل در اتریش، داشتن شغل در این کشور است. افراد پس از تحصیل در اتریش تا ۱۲ ماه اجازه اقامت خواهند داشت. اگر فردی بخواهد ۳ ماه در این کشور بماند، باید قبل از پایان مدت اقامت خود اقامت قانونی دیگری دریافت کند. یکی از این راه‌ ها اقامت کاری است؛

برای اقامت در اتریش پس از تحصیل از طریق کار، فرد باید در مشاغلی فعالیت کند که دارای مجوز کار در اتریش برای اتباع خارجی هستند. برای مشاغلی که مشمول قانون استخدام اتباع خارجی هستند، کارفرما باید قبل از استخدام کارمند خود برای دریافت مجوز کار در سازمان کاریابی کل کشور (AMS) اقدام کند.

البته اقامت پس از تحصیل در اتریش برای همه دانشجویان نیست و دانشجویانی که فقط برای تحصیل در دوره‌ های زبان یا کالج‌ های خاصی به این کشور آمده ‌اند پس از تحصیل اجازه اقامت نخواهند داشت. دانشجویان پس از ورود به این کشور با کارت دانشجویی بین‌ المللی در صورت انعقاد قرارداد از طریق نحوه پیدا کردن کار در اتریش با کارفرما می‌ توانند اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل کنند.

سخن آخر

در این گفتار اطلاعاتی پیرامون نحوه پیدا کردن کار در اتریش ارائه شد. اتریش به دلیل زیر ساخت های آموزشی مناسب، کیفیت بالای زندگی و نرخ بیکاری کم، یکی از بهترین مقصد های مهاجرتی جهان به شمار می رود. در این کشور راه های مختلفی برای جست و جوی کار وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موسسات کاریابی و وب سایت های کاریابی اشاره کرد. دانشجویان در اتریش می توانند به ازای کار پاره وقت بخشی از هزینه های تحصیلی خود را تامین کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *