مدرک آیلتس چیست؟ | هر آنچه که باید از مدرک آیلتس بدانید!

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

مدرک آیلتس | IELTS

مدرک ielts

زبان انگلیسی یکی از رایج ترین زبان های بین المللی است، تسلط بر زبان انگلیسی برای تحصیل، کار و زندگی در کشور های انگلیسی زبان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آیلتس یکی از مدرک ‌های بین ‌المللی زبان انگلیسی است، که اعتبار بالایی دارد. با داشتن این مدرک شما  یکی از شرایط لازم برای اخذ پذیرش در بهترین دانشگاه‌ های بین ‌المللی و بسیاری از موسسات آموزشی عالی را دارید. همچنین افرادی که قصد مهاجرت در کشورهای مختلف را دارند با  داشتن این مدرک از یک امتیاز بسیار خوب برخوردار می شوند. همچنین اگر شما قصد اخذ پذیرش ویزای کاری در یک کشور را دارید که زبان آنان انگلیسی است، داشتن این مدرک کمک بسیاری برای پیدا کردن شغل و درآمد به شما می کند.

مدرک آیتلس چیست؟

آزمون آیلتس (به انگلیسی: IELTS) که برگرفته از (International English Language Testing System) می باشد، به معنای نظام بین‌ المللی ارزش‌ یابی زبان انگلیسی است. این آزمون یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی در حال حاضر است که در سراسر دنیا برگزار می‌شود. آیلتس در واقع آزمونی بریتانیایی است و رقیب آمریکایی آن تافل است.
امتحان IELTS با همکاری مشترک دانشگاه کمبریج، کنسولگری انگلستان و سازمان IDP استرالیا برگزار می‌شود.

یکی از آزمون های معتبر زبان انگلیسی که در سراسر جهان برگزار می شود، آزمون IELTS است و دانشگاه ها از طریق این آزمون سطح زبان انگلیسی دانشجویان بین المللی خود را مورد سنجش قرار می دهند. 

چرا داشتن مدرک آیلتس مهم است؟

امروزه داشتن این مدرک به عنوان یک مدرک معتبر زبان انگلیسی بسیار مهم است. بنابراین اگر شما این مدرک را کسب کرده اید این اطمینان را خواهید داشت که بسیاری از موسسات آموزشی، کارفرمایان، دفاتر دولتی و دانشگاه ‌های برتر، مدرک زبان انگلیسی شما را خواهند پذیرفت. همچنین شرط ورود به بازار کسب و کار و اخذ پذیرش موسسات آموزشی عالی در کشورهای انگلیسی زبان و دانشگاه ‌های بین ‌المللی که واحدهای آنها به زبان انگلیسی ارائه می‌ شود، تسلط داشتن به زبان انگلیسی و داشتن مدرک معتبر زبان است.

اگر شما قصد مهاجرت به کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، نیوزلند و بریتانیا را دارید، این مدرک برای شما یکی از مدارک ضروری است. این مدرک زبان انگلیسی در بیش از 140 کشور اعتبار دارد. موسساتی که این مدرک زبان را به عنوان یک مدرک معتبر می ‌شناسند شامل  دانشگاه ‌ها، کالج‌ ها، موسسات آموزشی، موسسات فنی و حرفه ‌ای، دفاتر دولتی، سازمان‌ های مهاجرتی، موسسات صنعتی و حرفه ‌ای و کارفرمایان شرکت ‌های بین المللی است.

پس از مطالعه این مطلب، در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی دارید، می توانید سوالات خود را در خصوص نحوه اپلای، نحوه ارسال مدارک، نحوه دریافت ویزای تحصیلی و … از مشاوران مجرب ما در فرا اپلای بپرسید. برای ارتباط با مشاوران و رزرو وقت مشاوره بر روی لینک کلیک کنید.

در آزمون آیلتس چه نمره‌ ای را برای قبولی باید کسب کنید؟

نمره‌ کلی در این آزمون از 0 تا 9 به صورت متغیر است که مقیاس ارزیابی با مهارت ‌های مشخص شده‌ در زبان انگلیسی مطابقت دارد. هر کدام  از نمره های این آزمون تایید کننده مهارت های خاصی هستند که به شرح زیر می باشند:

نمره 1: کسب نمره 1 نشان دهنده‌ عدم تسلط داوطلب به زبان انگلیسی می باشد. همچنین کسب نمره 2،3،4 نیز به همین معنی است.

نمره 5: کسب نمره 5 نشان دهنده کسب امتیاز متوسطی برای داوطلب است. داوطلبی که نمره پنج را دریافت کند، نسبت به زبان انگلیسی تسلط کافی ندارد اما مهارت های او به نسبت افراد آموزش ندیده  قابل توجه اند.

نمره 6: این رتبه در این آزمون به عنوان نمره خنثی است. افرادی که این رتبه را دریافت می کنند، می ‌توانند در موقعیت‌ های معمولی حرف بزنند. اما به صورت حرفه ‌ای نمی توانند، انگلیسی صحبت کنند. موسسات علمی و کالج ها در برخی از کشورها این نمره را تایید می کنند.

نمره 7: کسب نمره 7 نشان دهنده تسلط خوب داوطلب به زبان انگلیسی است. نمره 7 در واقع حداقل نمره‌ای است که برای اخذ اقامت بسیاری از کشورهای انگلیسی ‌زبان نیاز است. این سطح از نمره با عنوان Good Users رتبه ‌بندی می ‌شود.

نمره8: کسب این نمره برای افراد با سطح Very Good رتبه‌ بندی می ‌شود و یک سطح بسیار خوبی برای داوطلب است.

نمره 9: داوطلبانی که موفق به کسب نمره 9 می شوند، تسلط بسیار عالی به زبان انگلیسی دارند. معمولا افراد کمی به این سطح از نمرات می ‌رسند. این افراد با عنوان Expert Users شناخته می‌ شوند و در هر 4 مهارت در مراحل گرفتن مدرک، نمره کامل را به دست آورده اند.

اگر شما می خواهید موفق به اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های انگلیسی زبان شوید، باید نمره شما در این آزمون بالاتر از 6.5 باشد. نمره نهایی یک داوطلب با توجه به 4 مهارت آزمون محاسبه و رتبه ‌بندی می ‌شود. البته باید به این نکته توجه کنید که هر دانشگاه‌ مقررات خاص خود دارد و ممکن است برای پذیرش نمره بالاتر یا پایین تری شرط شود.

برگزاری آزمون آیلتس به چه صورت انجام می گیرد؟

آزمون آیلتس شامل دو گونه آکادمیک و جنرال است. به طور کلی فرمت هر دو آزمون یکی است اما در قسمت محتوای Reading و Writing در آزمون آکادمیک داوطلبان با محتواهای طولانی‌تر و تخصصی تری روبرو بوده در حالی که داوطلبان بخش جنرال بیشتر با مباحث عمومی و کار آفرینی و لغات ساده تری روبرو هستند.

گونه آکادمیک برای ورود به دانشگاه‌ها مورد نیاز می‌باشد. برای ویزای کاری و سفارت کشورهای انگلیسی زبان نه تنها گونه آکادمیک بلکه گونه جنرال را هم قبول میکنند. البته برخی از دانشگاه های آمریکا مدرک جنرال را هم قبول میکنند.
این آزمون مانند تافل تا 2 سال اعتبار دارد. البته اگر در کشور انگلیسی زبان در حال تحصیل باشید، نیاز به آزمون مجدد برای مقطع بعدی ندارید.

آزمون آیلتس شامل دو قسمت است، یک قسمت کتبی شامل Reading ، Writing، Listening و یک قسمت شفاهی که شامل Speaking است.
بخش های ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ در یک روز و بخش اسپیکینگ در روز دیگری برگزار میشود و بر خلاف تافل بخش اسپیکینگ با شخص ممتحنی که رو به روی شما نشسته برگزار میشود. در بین قسمت های مختلف امتحان وقت استراحتی وجود ندارد.
در روز امتحان ابتدا به سوالات Listening سپس به سوالات Reading و بعد به سوالات Writing پاسخ خواهید داد. در بخش Writing و Reading شما این امکان را دارید که از قسمت های مختلف سوالات شروع به پاسخگویی کنید. تاریخ و ساعت برگزاری بخش Speaking تقریباً 10 روز قبل از امتحان به شرکت کنندگان اعلام می‌شود، و معمولا با فاصله چند روز از آزمون کتبی می‌باشد. تمامی مراحل کتبی امتحان باید با مداد نوشته شود و داوطلبان اجازه استفاده از خودنویس یا خودکار یا اتود را در هیچ مرحله‌ای از امتحان کتبی ندارند.
نتایج امتحان ، 13 تا 15 روز پس از پایان یافتن آزمون کتبی اعلام خواهد شد و کارنامه در اولین روز کاری بعد از اعلام نتایج تحویل پست یا داوطلب داده خواهد شد. مسئولان دفتر امتحان اجازه ندارند تا از طریق تلفن،‌ فکس، یا پست الکترونیکی نتایج را به اطلاع داوطلبان برسانند.

آزمون آیلتس شامل 4 بخش است که عبارتند از Listening ،Reading ،Writing و Speaking. هر بخش سوالات جداگانه دارد و به نسبت تعداد سوالات، زمان لازم برای پاسخگویی در نظر گرفته می شود.

انجام چه کارهایی باعث کسب نمره خوب از این آزمون می شود؟

برای دریافت نمره خوب از این آزمون به نکات زیر توجه کنید:

  • پیشنهاد می کنیم اخبار انگلیسی گوش دهید و فیلم ‌هایی که زبان آن ها انگلیسی است، تماشا کنید.
  • متن‌ های طولانی‌ انگلیسی در زمینه‌ های مختلف بخوانید.
  • هیچ فرصتی را برای تمرین 4 مهارت انگلیسی از دست ندهید.
  • پیشرفت خود را به صورت مداوم کنترل کنید، تا متوجه شوید که در چه مرحله ای قرار دارید.
  • اقدام به یادگیری گرامر زبان انگلیسی کنید.
  • کتاب هایی که به زبان انگلیسی است را مطالعه و ترجمه کنید.
  • شما باید مهارت های گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن را کسب کنید.
  • دایره‌ لغات خود را افزایش دهید بهتر است روزانه 10کلمه جدید یاد بگیرید.
  • وقت را هدر ندهید؛ خیلی سریع‌ برای آماده ‌سازی آزمون و گرفتن مدرک اقدام کنید.
  • بعد از اینکه موفق شدید پایه کاملی از دانش و مهارت ‌های زبان انگلیسی کسب کنید، به یک دوره‌ آمادگی آیلتس بپیوندید و یا با یک مدرس حرفه ‌ای کار کنید.
  • اگر مطمئن نیستید که آمادگی لازم برای آزمون آیلتس را دارید، این امکان وجود دارد که شما در یک آزمون تعیین سطح شرکت کنید و با یک مربی زبان انگلیسی در مورد سطح خود مشورت کنید.
  • شما می توانید چند هفته قبل از تاریخ برگزاری آزمون در آزمون های آزمایشی شرکت کنید و آمادگی لازم برای شرکت در آزمون واقعی را کسب کنید.

هر چه بتوانید در آزمون آیلتس نمره بیشتری کسب کنید، نشان دهنده درک و توانایی بهتر شما در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی است و هر دانشگاه، نهاد مهاجرتی، محل کار یا موسسه ای دارای شرایط متفاوت برای نمره آیلتس هستند. بنابراین نمره آیلتس شما بستگی به هدف شما از مهاجرت دارد مثلا اگر قصد تحصیل دارید، نمره آیلتس ۶/۵ مورد پذیرش اکثر دانشگاه هاست.

نقش مدرک آیلتس برای اپلای دانشگاه‌ های خارج

مدرک آیلتس، یکی از معتبرترین مدارک برای کسانی است که قصد اپلای دانشگاه‌ های خارج را دارند. برای اپلای این دانشگاه‌ ها با توجه به قانون دانشگاه مورد نظر، ممکن است دارا بودن مدارکی مانند آیلتس، تافل، جی آر ای و جی ‌مت تقاضا شود، در نتیجه شما باید طبق قوانین دانشگاه مقصدتان، مدرک زبان مورد نیاز را ارائه دهید. ارائه این مدرک به دانشگاه مورد نظر شما برای اپلای، نشان دهنده تسلط شما به زبان انگلیسی است. تسلط شما به زبان انگلیسی برای اپلای دانشگاه‌ های خارجی، یک بحث جدا از مدرک زبان و فراتر از آن است. اما داشتن این مدرک زبان می ‌تواند مراحل اپلای شما را راحت‌ تر کند. زیرا برای تحصیل در یک دانشگاه خارجی نیازمند تسلط به زبان انگلیسی در سطحی فراتر از یک مدرک هستید.

کسب مدرک آیلتس برای اپلای دانشگاه‌ های خارج، به عنوان یکی از مدارک اصلی است. اگر برای شما این امکان فراهم باشد که در سن پایین شروع به خواندن زبان کنید، می توانید با گرفتن دیپلم، مدرک زبان انگلیسی را هم بگیرید. در نتیجه  برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج کار شما بسیار راحت تر خواهد شد. این مدرک زبان معمولا در دانشگاه ‌های کشورهایی مانند کانادا و استرالیا از افراد متقاضی، درخواست می ‌شود. اگرچه ممکن است دانشگاه های مختلف مدارک مختلفی را بخواهند. اما بیشتر دانشگاه ها مدرک آیلتس را برای اخذ پذیرش می خواهند. برخی از کشورها نیز ممکن است مدرک تافل و جی آر ای را نیز از شما بخواهند.