ریسرچ گیت چیست؟ | هر آنچه که باید از ریسرچ گیت بدانید!

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

ریسرچ گیت | ResearchGate

ریسرچ گیت

ریسرچ گیت یک شبکه اجتماعی علمی است که به صورت اختصاصی برای محققان و پژوهشگران ساخته شده است تا یک کانال ارتباطی برای پژوهش های علمی و برقراری ارتباط موثر بین دانشمندان و محققان باشد. ریسرچ گیت که در سال 2008 و با هدف ارتقا سطح علمی جهان و ارائه خدمات به پژوهشگران و محققان معرفی شد، اکنون حدود شش میلیون عضو دارد. امکانات مختلف این شبکه اجتماعی به دانشمندان و محققان کمک می کند تا در پروژه های گروهی شرکت کنند، مقالات علمی را دنبال کنند، خودشان را به دیگر دانشمندان معرفی کنند و در یک فضای کاملا علمی به تعامل بپردازند.

مزایای ریسرچ گیت

ریسرچ گیت امکانات و آیتم های متنوعی دارد که دانشمندان و محققان می توانند از آن ها برای ارتقا سطح علمی خود و موفقیت در پروژه های علمی بهره مند شوند. برخی از امکانات و مزایای ریسرچ گیت عبارتند از:

  • امکان برقراری ارتباط با دیگر محققان و پژوهشگران
  • امکان تبادل نظر در مورد مقالات علمی
  • شناساندن خود و توانایی های علمی به دیگر دانشمندان با انتشار مقالات
  • دسترسی رایگان و آسان به هزاران مقاله علمی و پژوهشی
  • کمک به ارتقا جایگاه علمی اعضا با اعطای رتبه RG بر اساس کیفیت و تعداد مقالات علمی
  • اختصاص پروفایل شخصی به دانشمندان و محققان و تسهیل شغل یابی با معرفی آن ها توسط پروفایل
  • امکان جست و جوی تخصصی بر اساس نام مولفان، سال چاپ مقالات، حوزه کاری و…
  • ایجاد گروه های موضوعی با گردهمایی دانشمندان در حوزه های مختلف علمی
  • اطلاع رسانی فرصت های شغلی، زمان برگزاری همایش ها و کنفرانس های علمی و…

ریسرچ گیت امکانات و آیتم های متنوعی دارد که دانشمندان و محققان می توانند از آن ها برای ارتقا سطح علمی خود و موفقیت در پروژه های علمی بهره مند شوند.

معرفی برخی از قابلیت های مهم ریسرچ گیت

همان طور که اشاره شد ریسرچ گیت قابلیت ها و امکانات متنوعی در اختیار پژوهشگران قرار می دهد. استفاده از این قابلیت ها می تواند مسیر پروژه های تحقیقاتی را هموار تر کند و به شناخت بیشتر همکاران و ارتقا سطح علمی اعضا کمک کند.

برخی از این قابلیت ها عبارتند از:

پس از مطالعه این مطلب، در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی دارید، می توانید سوالات خود را در خصوص نحوه اپلای، نحوه ارسال مدارک، نحوه دریافت ویزای تحصیلی و … از مشاوران مجرب ما در فرا اپلای بپرسید. برای ارتباط با مشاوران و رزرو وقت مشاوره بر روی لینک کلیک کنید.

جست و جوی هوشمند در ریسرچ گیت

یکی از بزرگ ترین مزایا و قابلیت های ریسرچ گیت امکان جست و جوی پیشرفته با اعمال فیلتر های مختلف است. شما در این شبکه اجتماعی قادر هستید که مقالات مورد نظر خود را از طریق تاریخ انتشار، نام مولف، حوزه تخصصی و… سرچ کنید.

ریسرچ گیت یک شبکه اجتماعی علم محور است که هدف آن ایجاد تعامل سازنده بین دانشمندان و پژوهشگران و کمک به ارتقا سطح علمی در حوزه های مختلف است. این شبکه اجتماعی برای افرادی که قصد اپلای یا ایجاد رزومه قوی دارند و می خواهند مقالات علمی با رتبه بالا تالیف کنند، بسیار مناسب است. در این فضا امکاناتی برای شرکت در تحقیقات گروهی، تبادل نظر با محققان و دنبال کردن مقالات و پژوهشگران برجسته فراهم شده است.

امکان طبقه بندی مقالات

یکی دیگر از مهم ترین آیتم های ریسرچ گیت، آیتم ریسرچ است که اگر روی آن کلیک کنیم، لیستی از مقاله های بارگذاری شده به وسیله خودمان ظاهر می شود. در این جا شما می ‌توانید این مقالات را طبقه بندی کنید تا در مراجعات بعدی راحت تر آن ها را بیابید. جالب است بدانید این قابلیت نه تنها تمام پیپر های خودتان بلکه برای ریسرچ هایی که پسندیده اید هم کار می کند. شما می‌توانید آن ها را هم به راحتی طبقه بندی کنید مثلا پروژه ها را به صورت جداگانه طبقه بندی کنید یا ژورنال ها، کنفرانس پیپر ها یا Thesis را جدا ببینید و این امکانی هست که ریسرچ گیت به شما می دهد ولی در گوگل اسکولار این طبقه بندی وجود ندارد. به همین دلیل سرچ کردن پروژه ها و مقالات یک شخص در ریسرچ گیت از گوگل اسکولار راحت تر است. یک نکته جالب توجه دیگر در ریسرچ گیت این است که در اکثر پیپر هایی که آن جا پابلیش می شوند، شما می‌توانید به خود تکس پیپر هم دسترسی داشته باشید ولی در گوگل اسکولار بستگی دارد که آن بتواند پیدا کند خود Paper را یا نه ولی در ریسرچ گیت اکثرا مرسوم است که اصل Paper هم در دسترس است و شما با کلیک روی Full text available می‌توانید تمام تکست مقاله را ببینید و دیگر نیازی به دانلود مقاله برای دیدن آن ندارید. البته برای دیدن مقاله بدون دانلود آن باید حتما از قبل در ریسرچ گیت عضو شده باشید.

تعیین رتبه برای پروفایل های مختلف

اچ ایندکس ریسرچ گیت هم دقیقا مثل اچ ایندکسی است که در گوگل اسکولار است. رتبه اچ ایندکس که بر اساس خدمات محقق و تعداد و تاثیر گذاری آثار او تعیین می شود، بسیار حائز اهمیت است. اهمیت اچ ایندکس شناساندن دانشمندان برجسته و معرفی دانشمندان به جامعه علمی است.

گوگل اسکولار

اندازه گیری میزان محبوبیت مقالات

در این شبکه اجتماعی شما می توانید نه تنها ژورنال بودن  کنفرانس ها را تشخیص دهید، بلکه ریسرچ اینترست خود آن Paper را هم می توانید ببینید. مشاهده Research Interest نشان می دهد که paper مورد نظر چقدر محبوب است و چند سایتیشن و ری کامندیشن و ریدز دریافت کرده است. ری کامندیشن یک مفهوم است که فقط در ریسرچ گیت وجود دارد و به این ترتیب است که شما میتوانید اگر پیپر را می‌خوانید و از آن خوشتان می آید آن را ری کامند کنید و اسامی کسانی که آن پیپر را ری کامند کرده اند را نیز ببینید و به آن ها دسترسی داشته باشید که مشاهده کنید چند نفر و چه کسانی این پیپر را ری کامند کردند. هم چنین ری کامندیشن باعث می‌شود که ریسرچ اینترست آن پیپر بالا برود؛ هر اندازه تعداد بازدید ها و ری کامنت ها بالا رود مقاله مورد نظر امتیاز بالاتری خواهد داشت و این به اعتبار مولف می افزاید. آمار جالبی که ریسرچ ‌گیت در مورد پیپر خودتان و هم پیپر های دیگری که می خواهید بخوانید به شما می دهد به شناسایی سریع تر  دانشمندان برجسته و مقالات معتبر کمک می کند.

نحوه عضویت در نرم افزار ریسرچ گیت

برای عضویت در ریسرچ گیت می بایست مراحل زیر را پیروی کنید:

  • در ابتدای عضویت در ریسرچ گیت باید ایمیل دانشگاهی یا ایمیل کاری داشته باشید.
  • سپس به سامانه ریسرچ گیت رفته و بعد از ورود به سامانه روی گزینه join for free کلیک کنید.
  • وارد صفحه ای می شوید که در آن تعداد محققانی که از شبکه اجتماعی ریسرچ گیت استفاده می کنند را نمایش داده است.
  • در این مرحله ابتدا باید نام کاربری خود را بسته به فعالیت پژوهشی و… مشخص کنید.
  • کاربران دانشجو یا محقق می بایست گزینه Academic or student را انتخاب کنند و کاربران دیگر از سایر گزینه ها استفاده کنند.
  • در مرحله بعد می بایست اسم دانشگاه و دانشکده را وارد کنید.
  • در مرحله بعد نیز باید نام و نام خانوادگی، ایمیل و پسورد دانشگاهتان را وارد کنید.

شما با انجام این مراحل در شبکه اجتماعی ریسرچ گیت عضو شده اید و می توانید از این نرم افزار به راحتی استفاده کنید. توجه به این نکته ضروری است که در ریسرچ گیت برای ساخت اکانت شخصی یک محدودیت وجود دارد و این است که فقط با ایمیل دانشگاهی می توانید اکانت ریسرچ گیت بسازید. یعنی با جی میل، هات ایمیل و یاهو و موارد مشابه نمی توانید اکانت شخصی بسازید بنابراین باید حتما از ایمیل دانشگاهی یا ایمیل سازمانی خودتان استفاده کنید تا بتوانید اکانت ریسرچ گیت بسازید.