پایگاه داده به زبان ساده - فرا اپلای

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

پایگاه داده به زبان ساده

پایگاه داده به زبان ساده

پایگاه داده مانند یک مخزن بایگانی داده های دیجیتال ساخت یافته و غول پیکر است که اطلاعات در آن ذخیره می شود . تصور کنید مجموعه ای از سی دی های موسیقی دارید. به جای اینکه آنها را روی میز خود جمع کنید، تصمیم می گیرید آنها را در یک کابینت مرتب کنید. هر سی دی دارای شکاف مخصوص به خود است که بر اساس نام هنرمند و آلبوم برچسب گذاری شده است، که به شما این امکان را می دهد که دقیقاً آنچه را که می خواهید گوش دهید بدون جستجو در هر سی دی که دارید، پیدا کنید.

پایگاه داده چیست؟

در دنیای دیجیتال، داده ها را به صورت سازماندهی شده در یک سیستم کامپیوتری ذخیره می شوند. این داده ها می تواند از نام ها و آدرس های موجود در لیست مخاطبین، جزئیات موجودی یک فروشگاه، یا حتی امتیازات و آمار بازیکنان در یک بازی ویدیویی متغیر باشد. نکته کلیدی این است که پایگاه داده این اطلاعات را به گونه ای سازماندهی می کند که دسترسی، به روز رسانی یا حذف آن را در صورت نیاز سریع و آسان می کند.

پایگاه‌های اطلاعاتی از جداول تشکیل شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را به عنوان کشوهای جداگانه در کابینت در نظر بگیرید. هر جدول داده های مربوط به یک موضوع خاص را ذخیره می کند. به عنوان مثال، یک جدول ممکن است اطلاعات مشتری را نگه دارد، در حالی که جدول دیگری می تواند مربوط به سفارشات باشد. در دیتابیس های رابطه ای داخل هر جداول، داده‌ها در قالب ردیف‌ها و ستون‌ها ذخیره می‌شوند، به طوری که هر ردیف نشان دهنده یک رکورد است.به عنوان مثال یک رکورد میتواند شامل اطلاعات یک مشتری، که ستون های آن شامل نام، آدرس ایمیل، شماره تلفن و سن مشتری را در خود نگه میدارد.

انواع دیتابیس ها

  • دیتابیس رابطه ای Relational Database
  • دیتابیس شی گرا Object-oriented Databases
  • دیتابیس NoSQL
  • و انواع دیگر

دیتابیس های رابطه ای معروف : MySql, Sql server, PostgreSql, Oracle

دیتابیس های شی گرا معروف : Versant Object Database, ObjectDB, db4o

دیتابیس NoSQL معروف : MongoDB, Redis, Cassandra, Coach DB

پایگاه داده می‌تواند فوراً در میلیون‌ها رکورد جستجو کند تا دقیقاً آنچه را که به دنبالش هستید، بیابد، چه تمام سفارش‌های ارسال شده توسط یک مشتری خاص یا کل فروش برای یک روز خاص باشد. این کار از طریق فرآیندی به نام پرس و جو (Query) است. این شبیه به این است که از یک کتابدار بسیار کارآمد بخواهیم همه کتاب‌های یک نویسنده خاص را که در یک بازه زمانی خاص منتشر شده‌اند را پیدا کند. پایگاه های داده فقط قفسه های ثابت برای ذخیره اطلاعات نیستند. آنها سیستم های پویایی هستند که می توانند چندین کاربر را مدیریت کنند، داده ها را از دسترسی غیرمجاز ایمن کنند و اطمینان حاصل کنند که اطلاعات دقیق و سازگار است. به عنوان مثال، آنها از فروش کالای ناموجود جلوگیری می کنند.

در نتیجه، پایگاه‌های اطلاعاتی بخش جداناپذیری از سیستم های نرم افزاری و هوش مصنوعی هستند. آنها همه چیز را پشتیبانی می کنند، از برنامه های ساده روی تلفن شما که مخاطبین و پیام های شما را ذخیره می کنند، تا وب سایت های پیچیده مانند فروشگاه های آنلاین و پلت فرم های رسانه های اجتماعی، و حتی سیستم های بانکداری.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *