مقایسه شرایط تحصیلی و زندگی در دو کشور استرالیا و کانادا

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

مقایسه شرایط تحصیلی و زندگی در دو کشور استرالیا و کانادا

کانادا و استرالیا

کانادا و استرالیا دو کشور با برنامه‌ های تحصیلی مطلوب و متنوع هستند. برنامه‌ریزی‌های تحصیلی در این کشورها تا حد زیادی به هم شبیه هستند، از این‌ رو افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند گاهی در انتخاب یکی از این دو دچار سردرگمی می‌شوند.

برای یافتن بهترین گزینه برای مهاجرت بررسی پارامترهای متنوعی موردنیاز است. پارامترهایی مانند هزینه‌های زندگی، شرایط دریافت پذیرش و قوانین یک کشور مهم‌ترین مواردی هستند که بررسی آن‌ها حائز اهمیت است. در ادامه شرایط تحصیل و زندگی دو کشور کانادا و استرالیا را از جنبه‌های مختلف مقایسه می‌کنیم.

مقایسه کانادا و استرالیا

مقایسه کانادا و استرالیا ازنظر شرایط پذیرش

هر دو کشور دارای دانشگاه‌های معتبر با رتبه بالای جهانی هستند. ازنظر شرایط پذیرش چون هم کانادا و هم استرالیا تقاضای بالایی در زمینه مهاجرت دارند، معمولاً اخذ پذیرش به‌خصوص در بعضی از مقاطع مانند کارشناسی آسان نیست. برای مقایسه بهتر شرایط دریافت پذیرش هر کشور را جداگانه بررسی می‌کنیم.

شرایط پذیرش در کانادا

دانشجویان متقاضی تحصیل در کشور کانادا می‌بایست واجد شرایط زیر باشند:

  • برای اپلای مقطع کارشناسی در کانادا، دانشجویان باید 12 سال تحصیلی را پشت سر گذاشته باشند.
  • پذیرش اپلای در مقطع تحصیلات تکمیلی، در دوره‌های حرفه‌ای آسان‌تر از مابقی دوره‌ها است.
  • ممکن است کسب نمره قبولی در آزمون GMAT برای دریافت پذیرش در مقاطع مدیریت ارشد موردنیاز باشد.
  • معمولاً آزمون سوابق تحصیلات تکمیلی برای دانشجویانی با مدارک مهندسی مبتنی بر تحقیق مانند کارشناسی ارشد، موردنیاز است.
  • ارائه مدرک تحصیلی مقطع قبلی الزامی است.
  • سن و گپ تحصیلی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای دریافت ویزای تحصیلی از این کشور است.
  • از آنجایی‌ که کانادا یک کشور دوزبانه است، تسلط بر زبان فرانسوی یا انگلیسی الزامی است.
  • اثبات تأمین هزینه‌ های تحصیل و زندگی در این کشور برای حداقل یک سال یکی دیگر از شروط پذیرش دانشجو در کانادا است.
  • حداقل معدل دانش آموزان برای تحصیل در این کشور باید برای کالج 12 و برای دانشگاه 13 یا بالا‌تر باشد.

شرایط پذیرش استرالیا

در ادامه برخی از مهم‌ترین شرایط کشور استرالیا برای پذیرش دانشجو را بیان خواهیم کرد. دانشجویان متقاضی تحصیل در کشور استرالیا می‌بایست واجد شرایط زیر باشند:

  • برخی از دانشگاه‌های این کشور دارای محدودیت سنی هستند.
  • برای تحصیل در مقطع دکتری می‌بایست دارای بورسیه تحصیلی باشید.
  • برای اپلای در این کشور به مدرک زبان انگلیسی با نمره قابل‌قبول نیاز است.
  • برای تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور باید مدرک دیپلم داشت و یا دوره فاندیشن را گذراند.
  • برای اخذ پذیرش برای تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور استرالیا، اکثر دانشگاه‌ها به 12 سال تحصیل تا مقطع پیش‌دانشگاهی نیاز دارند.
  • برای پذیرش اپلای تحصیلات تکمیلی، تنها داوطلبانی واجد شرایط هستند که مدرک سه‌ساله کارشناسی را به پایان رسانده باشند.

مقایسه شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا و استرالیا

پس از بررسی شرایط پذیرش دو کشور کانادا و استرالیا، داوطلبان باید به ترتیب مراحل ویزا را بررسی کنند.  با توجه به عدم وجود سفارتخانه کشور کانادا در ایران و مشکلات در روابط دو کشور درخواست ویزا باید در کشور ثالث انجام شود. البته علی‌رغم وجود سفارتخانه استرالیا در ایران ولی سختگیری‌های این کشور در ارائه ویزا همچنان وجود دارد. در ادامه به مقایسه شرایط اخذ ویزای تحصیلی دو کشور استرالیا و کانادا خواهیم پرداخت.

شرایط ویزای کانادا

برخی از شرایط ویزای کانادا به شرح زیر هستند:

  • برای درخواست ویزا کانادا همه متقاضیان ویزای دانشجویی حتی اعضای خانواده همراه آن‌ها باید مورد معاینه اجباری پزشکی قرار گیرند.
  • اعضای خانواده فرد متقاضی مانند همسر و فرزندان می‌توانند برای همراهی شما به کانادا اقدام کنند.
  • پس از تکمیل تحصیل در کانادا، بایدظرف 90 روز پس از اتمام تحصیلات، درخواستی برای مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) ارائه دهید.
  • اگر درخواست ویزای شما در خارج از کانادا تأیید شود، به شما یک ویزای تحصیلی به‌صورت برچسب نصب‌شده روی پاسپورت صادر می‌شود. سپس، در هنگام ورود به کانادا، یک افسر آژانس خدمات مرزی کانادا CBSA مجوز تحصیل و اجازۀ کار را برای شما صادر می‌کند.

شرایط ویزای استرالیا

برخی از شرایط ویزای کشور استرالیا به شرح زیر هستند:

  • استرالیا ویزای دانشجویی را به‌صورت استیکر یا همان برچسب ارائه نمی‌دهد.
  • همسر متقاضی تنها در صورتی ویزای همراه را دریافت می‌کند که داوطلب در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا باشد.
  • دارندگان ویزای دانشجویی مجاز به حداکثر 40 ساعت کار در هر دو هفتهدر استرالیا هستند ولی در تعطیلات ساعت کار نامحدود است.
  • افرادی که در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند، همسرشان حق کار بیش از 40 ساعت را ندارد اما افرادی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند، همسرشان می‌تواند بدون محدودیت ساعت کار کند.

کدام کشور؟ کانادا یا استرالیا

مقایسه شرایط بورسیه تحصیلی کانادا و استرالیا

یکی دیگر از دلایل تحصیل در دو کشور کانادا و استرالیا این است که دانشجویان می‌توانند برای تحصیل در برخی مقاطع مانند مقطع کارشناسی بورسیه تحصیلی دریافت کنند. در ادامه به بررسی شرایط بورسیه تحصیلی کانادا و استرالیا پرداخته‌ایم. برخی از بورسیه‌های محبوب برای داوطلبان تحصیل در کانادا و استرالیا عبارت‌اند از:

  • بورسیۀ تحصیلی جوایز استرالیا (Australia Awards Scholarship)
  • بورسیۀ جوایز رهبری استرالیا ALA
  • جوایز آسیا و اقیانوسیه کانادا CAPA
  • مؤسسۀ Shastri-Indo Canadian
  • بورسیۀ تحصیلی استان کبک در کانادا
  • بورسیۀ تحصیلی برای کاندیدها در کانادا
  • بورسیۀ تحصیلی برای داوطلبان در استرالیا
  • بورسیۀ شورای تحقیقات ملی کانادا NRCC
  • بورسیۀ تحصیلی بین‌المللی تحصیلات تکمیلی
  • برنامۀ بورسیه و کمک‌هزینۀ تحصیلی مشترک‌ المنافع کانادا

مقایسه شرایط فرصت‌ های شغلی برای فارغ‌ التحصیلان کانادا و استرالیا

در ادامه شرایط دو کشور محبوب و پرطرفدار کانادا و استرالیا را در حوزه فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان نیز مقایسه کرده‌ایم.

فرصت‌ های شغلی در کانادا برای فارغ‌التحصیلان

در کانادا معمولاً فارغ‌التحصیلان در بسیاری از رشته‌های تحصیلی دغدغه‌ای برای پیدا کردن کار ندارند. مشاغلی مانند تحلیلگر برنامه، معلم، مدیر مالی، داروساز، مدیر ساخت‌وساز و… برخی از مشاغل موردتقاضا در کانادا هستند که فارغ‌التحصیلان زیادی آن‌ها را برمی‌گزینند.

فرصت‌های شغلی در استرالیا برای فارغ‌التحصیلان

در استرالیا هم موقعیت‌‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان بعضی از رشته‌ ها به‌وفور در دسترس هستند. در استرالیا نرخ مرو به بازار کار در زمینه‌های آموزش، خدمات پزشکی، صنعت هتل داری، طراحی سیستم‌ های کامپیوتری، حسابداری، بیمه، خطوط هوایی و… بسیار بالاست.

انتخاب بین کانادا و استرالیا

مقایسه شرایط آب‌ و هوا و محیط‌ زیست کانادا و استرالیا

آب‌وهوا در سراسر کشور کانادا کاملاً متفاوت است و بسته به مکانی که فرد در آن تصمیم به تحصیل یا زندگی دارد، متغیر است. این کشور از اقیانوس آرام تا اقیانوس اطلس امتداد دارد و آب‌وهوای آن‌هم به همان اندازه گسترده است، به‌طور میانگین هوای این کشور سرد است و در برخی مناطق در طول زمستان دما به چندین درجه زیر صفر درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

در مقابل، آب‌وهوای استرالیا آفتابی است و زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم دارد. کشور استرالیا از آب‌وهوای فوق‌العاده‌ای در تمام طول سال برخوردار است که این امر یکی از دلایل تبدیل‌شدن استرالیا به یک مقصد مهاجرتی محبوب است. درنهایت اگر عاشق مناطق سردسیر هستید، کانادا بهترین مکان برای شما و اگر تحمل سرمای نسبی هوا برایتان سخت است، استرالیا بهترین مکان برای زندگی است.

مقایسه شرایط مسکن و هزینه زندگی کانادا و استرالیا

به‌طورکلی هزینه متوسط ​زندگی در هر دو کشور به عوامل مختلفی همچون عادات فردی، منطقه محل سکونت در کشور، هزینه مربوط به حمل‌ونقل‌های درون‌شهری، هزینه درمان و… بستگی دارد.

در رابطه با مسکن که یکی از تأثیرگذارترین فاکتورها برای انتخاب مقصد مهاجرت است، می‌توان گفت هزینه مسکن در استرالیا گران‌تر از کانادا است. هم‌چنین خدمات شهری مانند آب، برق و گاز در کشور کانادا 25 درصد ارزان‌تر از کشور استرالیا است؛ پس با شرایط و فاند برابر، کانادا گزینه ارزان‌تری است. البته پس از فارغ‌التحصیلی با توجه به بالاتر بودن درآمد در استرالیا، شرایط کاری و زندگی در این کشور هم کیفیت مناسبی دارد.

canada or australia

زبان دو کشور کانادا و استرالیا

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها برای افراد متقاضی مهاجرت، زبان است. زبان رسمی در استرالیا و کانادا انگلیسی است؛ بنابراین اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید، هیچ مشکلی برای کار و تجارت یا برقراری ارتباط در استرالیا نخواهید داشت.

البته در بعضی از استان‌های کانادا (به‌طور مثال: کبک) زبان فرانسوی به‌عنوان زبان رسمی شناخته می‌شود. درواقع، جمعیت کانادا از 23 درصد فرانسوی‌ زبان و ۵۹ درصد انگلیسی‌ زبان تشکیل‌ شده است. ۱۸ درصد جمعیت دیگر کانادا هم که عمدتاً مهاجران هستند به زبان‌ های دیگر صحبت می‌ کنند، چون کانادا یک کشور مهاجر پذیر است معمولاً مشکل عدم تسلط به زبان رسمی چندان آزاردهنده نیست.

مقایسه قوانین ویژه دو کشور کانادا و استرالیا

آخرین عاملی که برای مقایسه دو کشور کانادا و استرالیا موردبررسی قرار می‌گیرد، قانون‌های مهاجرتی دو کشور است. هر دو کشور برنامه‌ی مهاجرتی نیروی کار ماهر را در اختیار متقاضیان مهاجرت قرار می‌دهند؛ اما برنامه‌ی مهاجرتی مذکور برای کانادا از نوع دومرحله‌ای است.

در این کشور تسلط بر زبان فرانسه و مدرک کارشناسی ارشد، می‌تواند سبب کسب امتیاز بالاتری شود؛ اما در مقابل در استرالیا افراد تنها با دریافت 65 امتیاز از یک مرحله موجود، می‌توانند ویزای این کشور را دریافت کنند. البته نمره‌ی مدرک زبان هم نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد.

به‌طورکلی استرالیا روی مدرک زبان افراد متقاضی شرایط سخت‌گیرانه‌تری اعمال می‌کند. بااین‌حال کانادا در مقایسه با استرالیا از سختگیری‌ های کمتری دارد و مهاجرت به آن با مشکل کمتری انجام می‌شود؛ اما در نظر داشته باشید که قانون‌های مهاجرتی در اغلب کشورها به‌صورت مکرر در حال تغییر هستند.

هم کشور کانادا و هم استرالیا مقاصد مطلوب و پرطرفداری برای دانشجویانی هستند که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند. البته تحصیل در کانادا در مقایسه با استرالیا هزینه کمتری را به همراه دارد. به‌طورکلی، تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بین این دو کشور، به اهداف فردی و شرایط زندگی شخصی بستگی دارد.

هر فرد باید با توجه معیارهایی که برایش اهمیت بیشتری دارند انتخاب خود را قطعی کند. در این راهنما، در این مقاله اطلاعات مفیدی پیرامون شرایط زندگی و تحصیل در این دو کشور ارائه شد، ما با برجسته کردن جنبه‌های ضروری زندگی در هر کشور سعی کردیم تا یک دید جامع برای مقایسه به شما بدهیم. درنهایت این شما هستید که تعیین می‌کنید چه شرایطی برایتان اهمیت بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *