زندگی در اروپا بهتر است یا کانادا ؟ | مقایسه زندگی در اروپا و کانادا

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

مقایسه زندگی در کانادا و اروپا

مقایسه اروپا و کانادا

تصمیم‌گیری برای مهاجرت به کشور دیگر آسان نیست. افراد زیادی مهاجرت به یک کشور دیگر را انتخاب می‌کنند تا شرایط کاری، تحصیلی و… بهتری را تجربه کنند. اگر شما هم قصد مهاجرت به یک کشور دیگر را دارید، باید بدانید که اگر در انتخاب مقصد مهاجرتی اشتباهی صورت بگیرد ممکن است به هیچ‌یک از اهداف خود نرسید. برای انتخاب بهترین مقصد باید تحقیقات زیادی در زمینه‌های مختلف انجام دهید، هدف شما از مهاجرت به یک کشور خارجی مهم‌ترین معیار برای سنجش شرایط است. کانادا و اروپا همواره دو مورد از محبوب‌ترین گزینه‌های مهاجرتی هستند. اگر شما قصد انتخاب یک مقصد مهاجرتی از میان اروپا و کانادا را دارید یا در یک کشور اروپایی زندگی می‌کنید و قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید ما در اینجا این دو مقصد مهاجرتی را به‌طور کامل مورد مقایسه قرار داده‌ ایم. چرا که سنجش معیارهای گوناگون به شما کمک می‌کند تا درست‌ترین تصمیم را بگیرید.

مقایسه وسعت و جغرافیا کانادا و اروپا

کانادا دومین کشور بزرگ جهان است؛ قلمرو آن حدود سه‌پنجم مساحت روسیه است. وسعت کانادا بیش از دو برابر اتحادیه اروپاست که از 28 کشور تشکیل‌شده است. بااین‌حال، جمعیت کانادا بسیار کمتر از اتحادیه اروپا است. در کانادا تنوع آب­وهوایی در مناطق مختلف وجود دارد. درحالی­که در مناطق شمالی‌تر این کشور ممکن است هوا در طول زمستان بسیار سرد باشد، در مناطق ساحلی هوا در اغلب فصول معتدل و یا گرم است. اروپا نیز یک‌ شبه‌قاره بزرگ و خوش آب‌وهواست، در بیشتر کشورهای اروپایی آب‌وهوا بسیار معتدل است، اما در برخی از کشورها ممکن است هوا بسیار گرم یا کمی خنک‌تر از حد تعادل باشد.

مقایسه کیفیت زندگی

World Happiness Report یک نشریه سالانه شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل است. در این نشریه مقالات و رتبه‌بندی‌های متنوعی ارائه می‌شود. در یکی از رتبه‌بندی‌ها که بر اساس شادی ملی است، در آن 156 کشور را بر اساس میزان خوشحالی شهروندانشان رتبه‌بندی می‌کنند. کانادا رتبه یازدهم جهان را دارد و یکی از شادترین کشورهای دنیا به‌حساب می‌آید. در زیر رتبه­بندی برخی از کشورهای اروپایی کانادا آمده است.

  • کانادا: رتبه 11
  • ایتالیا: رتبه 30
  • لهستان: رتبه 43
  • صربستان: رتبه 60

 

مقایسه شرایط تحصیلی

ادامه تحصیل یکی از مهم‌ترین دلایل افراد برای مهاجرت به یک کشور خارجی است در رابطه با مقایسه شرایط تحصیلی در اروپا و کانادا موارد زیر قابل‌ذکر هستند.

کانادا

مزیت آموزش مدارس کانادایی تنوع و آزادی است؛ خود کودک بیشتر دروس را به برنامه خود اضافه می‌کند. دیپلم متوسطه پس از گذراندن تعداد معینی از دروس اجباری و رشته‌های انتخابی صادر می‌شود. شما می‌توانید تحصیلات عالی در یک کالج یا دانشگاه ادامه دهید. کالج عمدتاً مهارت‌های عملی را ارائه می‌دهد. دانش آموزان به مدت 2، 3 یا 4 سال تحصیل می‌کنند و پس‌ازآن مدرک لیسانس کاربردی دریافت می‌کنند. دانشگاه‌ها آموزش آکادمیک کلاسیک و فرصت‌های عالی برای تحقیق و توسعه ارائه می‌دهند.

اروپا

دانشگاه‌های اروپایی پس از ایالات‌متحده دومین مقصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی هستند. در برخی از دانشگاه‌های انگلستان، ایتالیا، سوئیس و آلمان، حدود ۱۰ الی ۲۵ درصد از کل دانشجویان جزء مهاجران هستند؛ این رقم به‌طور مداوم در حال افزایش است. رشته‌های تحصیلی محبوب در قاره اروپا عبارت‌اند از:

  • تجارت و مدیریت
  • مهندسی
  • برنامه‌نویسی
  • جامعه‌شناسی
  • پزشکی

در دانشگاه‌های اروپایی، آموزش بر اساس سیستم Bologna  انجام می‌شود؛ دوره کارشناسی سه تا چهار سال و کارشناسی ارشد یک سال طول می‌کشد. افراد دارای کارشناسی ارشد می‌توانند تحصیلات خود را ادامه دهند و مدرک Ph.D دریافت کنند. قاعدتاً در اروپا سعی می‌شود در مدت کوتاهی حداکثر دانش را ارائه دهند تا دانش‌آموز سریع‌تر شروع به کار کند.

مقایسه فرصت‌های کاری برای خارجی‌ها

کانادا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صنعتی جهان است که تولیدات آن سال‌به‌سال در حال گسترش است و اقتصاد آن در چندین دهه اخیر در حال رشد مداوم بوده است. به نظر می‌رسد ازنظر وجود فرصت‌های شغلی و میانگین درآمد کمتر کشوری با کانادا قابل‌مقایسه باشد. حجم زیاد تولید و ساخت‌وساز کانادا منجر به کمبود نیروی کار حرفه‌ای در بازار کار محلی شده است. برای برآوردن الزامات بازار کار، دولت کانادا لایحه استخدام نیروی کار خارجی را تصویب کرده است که به کارفرمایان عمده کانادایی اجازه می‌دهد کارگران خارجی را در انواع صنایع تولیدی و خدماتی استخدام کنند. مشاغل مورد تقاضای زیادی در کانادا برای خارجی‌ها در همه استان‌ها وجود دارد. استان‌هایی که بیشترین کمبود مهارت را دارند عبارت‌اند از:

  • انتاریو
  • کبک
  • بریتیش کلمبیا
  • آلبرتا
  • مانیتوبا
  • ساسکاچوان

هرساله هزاران کارگر خارجی از سراسر جهان ویزای کار کانادا را دریافت می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های مهاجران، استخدام در بخش مراقبت‌های بهداشتی در کانادا در جایگاه پرستار، پزشک، دندان‌پزشک و… است. چون در بسیاری از استان‌های کانادا کمبود متخصص در این زمینه وجود دارد؛ بنابراین خارجیانی که دارای تحصیلات پرستاری هستند، فرصت شغلی و مهاجرتی فوق‌العاده‌ای دارند. پرستاران خارجی می‌توانند با خانواده خود به کانادا نقل‌مکان کنند. در سال‌های اخیر ساکنان برخی از کشورهای اروپایی به‌خصوص در حوزه پرستاری و مراقبت‌های بهداشتی برای کسب درآمد بیشتر به کانادا مهاجرت کرده‌اند.

 

 

مقایسه نرخ بیکاری و میانگین حقوق در کانادا و اروپا

نرخ بیکاری در کانادا ۶/۵ درصد است اما اروپا دارای نرخ بیکاری 7.4 است. با مقایسه نرخ بیکاری می‌توان گفت، احتمال شاغل شدن و استخدام در کانادا بهتر از اروپا است. متوسط حقوق در کشور کانادا حدود 51158 دلار است؛ اما در اروپا متوسط حقوق حدود 47607 دلار است. پس به احتمال‌ زیاد کانادا از نظر سطح درآمد و حقوق هم برتر است.

مقایسه مراقبت‌ های بهداشتی

مراقبت‌های بهداشتی و خدمات درمانی از مهم‌ترین معیارهایی هستند که به‌طور مستقیم با سطح رفاه در ارتباط‌اند. در تمامی کشورهای اروپایی و هم‌چنین کانادا شما می‌توانید از خدمات بهداشتی و درمانی باکیفیت بهره‌مند شوید، البته نوع بیمه درمانی و میزان پوشش در هر کشور متفاوت است.

اروپا

یکی از شرایط اصلی اخذ اقامت یا تابعیت در اکثر کشورهای اروپایی خرید بیمه‌نامه درمانی است. 4 دسته بیمه درمانی در اروپا وجود دارد. هر فرد مستقل از بودجه خود هزینه بیمه را پرداخت می‌کند. چندین ایالت سهمی را به‌صورت مبلغ مشخصی تعیین می‌کنند، درحالی‌که در کشورهای دیگر شهروندان درصدی از درآمد خود را پرداخت می‌کنند. مزیت اصلی بیمه این است که این بیمه‌نامه درها را به روی بهترین کلینیک‌ها (دولتی و خصوصی) در اروپا باز می‌کند و درعین‌حال به شما امکان می‌دهد در هزینه‌های درمان به میزان قابل‌توجهی صرفه‌جویی کنید. سیستم‌های ارائه مراقبت‌های بهداشتی (و درصد خدمات رایگان ارائه‌شده) نیز در کشورهای مختلف متفاوت است. درهرصورت با داشتن بیمه، خدمات پزشکی با بالاترین کیفیت را دریافت می‌کنید و هزینه بسیار کمتری برای آن‌ها پرداخت می‌کنید. (در برخی موارد رایگان)

کانادا

نرخ امید به زندگی در کانادا 82 سال است. این نرخ امید به زندگی بالا حاکی از سطح بالای سلامت عمومی در این کشور است. در یک نظرسنجی که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه انجام شد، 89 درصد از کانادایی‌ها گفتند که خود را کاملاً سالم می‌دانند، این‌یک رقم بی‌سابقه است. در کانادا بیمه درمانی یکپارچه وجود دارد؛ اما هر استان و منطقه‌ای کارت سلامت خود را صادر می‌کند که فقط در داخل آن استان قابل‌استفاده است. البته در استان دیگر کادر درمان از کمک به بیماران امتناع نمی‌کنند، اما باید هزینه آن را کاملاً از جیب خود بپردازید. تنها استثناء موارد اضطراری با تهدید مستقیم زندگی است، در این صورت حتی از یک مهاجر بدون بیمه نیز هزینه‌ای دریافت نخواهد شد.

 

کانادا در مقایسه با سایر کشورها چقدر گران است؟

متأسفانه، امکانات عمومی عالی و سبک زندگی مرفه هزینه دارد. درحالی‌که کانادا جزو 10 کشور برتر نیست، اما با مکان‌های گران‌تر برای زندگی در جهان در بالاترین سطح قرار دارد. کانادا در حال حاضر رتبه 24 را دارد و زندگی در آن گران‌تر از کشورهای اروپایی مانند اسپانیا یا پرتغال است. به‌طورکلی، کانادا نسبت به استرالیا، نیوزلند و ایالات‌متحده آمریکا مکان ارزان‌تری برای زندگی است، اما از تعداد بیشتری از کشورهای اروپایی گران‌تر است.

سخن پایانی

تصمیم برای مهاجرت به یک کشور خارجی بدون بررسی شرایط مختلف دلهره‌آور است. بسته به اینکه با چه هدفی و به کدام کشور مهاجرت می‌کنید باید شرایط کافی برای پذیرش و نیز گذران زندگی در آنجا را داشته باشید. در این گفتار به مقایسه کانادا و کشورهای قاره اروپا پرداختیم. باوجوداینکه در بسیاری از معیارها مانند کیفیت خدمات درمانی و رفاهی، سطح آموزشی و… این کشورها تقریباً پایاپای هستند اما در برخی از موارد مانند بازار کار و میانگین درآمد کانادا بهتراست، اما باید در نظر داشته باشید که کانادا ازنظر هزینه‌های زندگی از گران‌ترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود. به‌طورکلی اگر شما قصد مهاجرت به کانادا یا یکی از کشورهای اروپایی را دارید باید تمام جوانب را بررسی کنید تا درنهایت با توجه به شرایط شخصی‌تان به بهترین نتیجه برسید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *