آزمون TOEFL و همه چیز در مورد آن

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

همه چیز درباره آزمون TOEFL

همه چیز درباره آزمون TOEFL

آزمون TOEFL به عنوان یک آزمون زبان انگلیسی معتبر و بین المللی شناخته شده است که برای افرادی که زبان مادری آنها انگلیسی نیست ولی قصد تحصیل به این زبان در دانشگاه های خارج از کشور را دارند، طراحی شده است. بسیاری از دانشگاه های اروپایی و آمریکایی از دانشجویان بین المللی مدرک زبان تافل می خواهند تا بفهمند آیا سطح زبان انگلیسی آنها برای درک سخنرانی ها و مباحث کلاس های درسی کافی است یا خیر. بنابراین اگر شما هم قصد مهاجرت تحصیلی دارید و دانشگاه مد نظرتان مدرک تافل می خواهد، لازم است در این آزمون شرکت نمایید. در ادامه توضیحات بیشتری راجع به آزمون TOEFL ارائه خواهیم کرد.

آزمون TOEFL چیست

آزمون TOEFL مخفف “Test of English as a Foreign Language” است که توسط یک سازمان غیر انتفاعی در ایالات متحده به نام ETS، طراحی شده است. این آزمون در کنار آیلتس، دو آزمون اصلی و معتبر برای ارزیابی سطح زبان انگلیسی دانشجویان غیر انگلیسی زبان است که شامل بخش های مختلف شنیداری، نوشتاری، گفتاری و … می باشد.

کاربرد مدرک زبان TOEFL و تفاوت آن با آیلتس

بیش از 11 هزار و 500 دانشگاه از بیش از 160 کشور دنیا از جمله استرالیا، نیوزلند، بسیاری از کشورهای اروپایی و … مدرک زبان تافل را تایید می کنند. اگر قصد دارید برای ادامه تحصیل به یکی از کشورهای اروپایی یا آمریکایی مهاجرت کنید، احتمالا به یکی از مدارک زبان تافل یا آیلتس نیاز خواهید داشت.

آزمون آیلتس به دو فرمت عمومی و آکادمیک در دسترس می باشد اما آزمون تافل تنها به فرمت آکادمیک و به دو صورت کاغذی و اینترنتی برگزار می شود. همچنین آزمون تافل آنلاین است و برای پاسخ به سوالات باید از کامپیوتر های موجود در مراکز برگزاری زبان استفاده کنید.

داوطلبان با شرکت در آزمون آنلاین تافل، پاسخ ها را مستقیما از طریق اینترنت به مؤسسه ETS ارسال می کنند و نتیجه آزمون نیز طی چند روز آینده اعلام می گردد.

هزینه شرکت در آزمون TOEFL

هزینه شرکت در آزمون TOEFL در کشورهای مختلف متغیر بوده و از 160 تا 250 دلار آمریکاست. پرداخت هزینه در زمان ثبت نام انجام می گیرد و داوطلبان باید در سامانه مبلغ درخواستی را پرداخت نمایند و سپس اطلاعات خود را برای ثبت نام، وارد سایت کنند.

همه چیز درباره آزمون TOEFL

روش های برگزاری و بخش های مختلف در آزمون TOEFL

روش برگزاری آزمون تافل در سراسر جهان به سه طریق آزمون کاغذی، آزمون کامپیوتری و آزمون اینترنتی می باشد. آزمون کامپیوتری چندین سال است که منسوخ شده و در حال حاضر این آزمون به دو روش کاغذی (PBT) و اینترنتی (IBT) اجرا می شود.

آزمون تافل کاغذی یا PBT

آزمون TOEFL کاغذی یا Paper – Based Test حدودا سالی 6 بار در کشورهای مختلف جهان مثل ایران برگزار می شود و همانطور که از نام آن نیز مشخص است، شرکت کنندگان باید در دفترچه کاغذی به سوالات پاسخ دهید.

ساختار آزمون کاغذی نسبت به آزمون اینترنتی آسان تر است و تقاضای کمتری نیز دارد. این آزمون از 4 بخش خواندن، نوشتن، ساختار زبان و گوش دادن تشکیل شده است..

  • بخش خواندن (Reading Comprehension) : شامل 5 متن با 9 الی 11 سوال
  • قسمت شنیداری (Listening) : شامل 50 سوال شنیداری از مکالمات کوتاه یک بخش متشکل از مکالمات کوتاه با 30 سوال و یک بخش متشکل از یک مکالمه طولانی با 20 سوال است.
  • بخش ساختار زبان : شامل 40 سوال با مدت زمان 25 دقیقه برای پاسخگویی
  • قسمت نوشتاری : شامل 3 بخش مجزا

آزمون تافل اینترنتی یا IBT

آزمون تافل اینترنتی یا IBT دارای 4 بخش می باشد و تفاوت آن با آزمون کاغذی در این است که قسمت ساختار زبان از آن حذف شده و قسمت گفتاری اضافه شده است.

متون بخش ریدینگ همگی از کتاب ها، مقالات و کتاب های درسی دانشگاهی مطرح می شوند و شاید در دوران تحصیل خود با این متون مواجه شده باشید. در بخش شنیداری، نمونه هایی از سخنرانی اساتید در کلاس های درس دانشگاه و گفتگوی دانشجویان با یکدیگر یا با اساتید و … پخش می شود و سپس از این صدای پخش شده، سوالاتی مطرح می گردد که باید پاسخ دهید.

در بخش صحبت کردن، معمولا از شما خواسته می شود درباره یک موضوع صحبت کنید یا مسائل و مشکلات مربوط به دانشجویان را به زبان انگلیسی شرح دهید و در نهایت در بخش نوشتن از شما می خواهند دو مقاله کوتاه آکادمیک در دو موضوع بنویسید.

در ادامه این بخش ها را دقیق تر شرح می دهیم :

خواندن

بخش اول آزمون زبان انگلیسی TOEFL ، مهارت خواندن است که سه یا چهار متن را مشاهده خواهید کرد. هر کدام از متون حدود 700 کلمه هستند و از هر یک 12 الی 14 سوال مطرح می شود. زمان پاسخگویی به بخش خواندن آزمون تافل یک ساعت الی یک ساعت و بیست دقیقه است

برای پاسخ دادن به سوالات ریدینیگ آزمون تافل مجاز به استفاده از یادداشت های قبلی یا استفاده از ابزارهای الکترونیکی در جلسه آزمون نیستید و فقط می توانید از قلم و کاغذی که مرکز آزمون در اختیار شما قرار داده است، استفاده کنید.

شنیدن

بخش دوم آزمون زبان انگلیسی TOEFL ، مهارت شنیدن یا Listening است که در این بخش دو یا سه مکالمه که هر کدام حدود 3 دقیقه است می شنوید و از هر مکالمه 5 سوال مطرح می شود.

همچنین 4 تا 6 سخنرانی یا یک سخنرانی سه تا پنج دقیقه ای گوش می دهید و به 6 سوال پاسخ می دهید. در مجموع تعداد سوالات این بخش 34 الی 51 سوال است.

در بخش شنیداری باید به همان ترتیبی که سوالات نماش داده می شوند پاسخ دهید و امکان برگشت به سوالات قبلی و بررسی پاسخ ها وجود ندارد. ضمن اینکه برای پاسخگویی به سوالات این بخش یک الی یک و نیم ساعت فرصت خواهید داشت.

صحبت كردن

پس از برگزاری بخش اول و بخش دوم، ده دقیقه فرصت استراحت دارید و سپس بخش صحبت کردن شروع می شود. با استفاده از میکروفون خود باید به شش سوال پاسخ دهید که این شش سوال شامل 4 سوال ترکیبی و 2 سوال مستقل است. در برخی از سوالات، فقط ایتم را روی مانیتور مشاهده می کنید و به راوی گوش می دهید که سوال را دوباره بخواند و سپس چند ثایه زمان دارید که آماده شوید و در مورد پاسخ سوال فکر کنید.

در بخش صحبت کردن، شما باید یک پاسخ کوتاه ارائه کنید و برای سوالات پیچیده تر باید یک متن کوتاه بخوانید، به یک گفتگو یا کنفرانس گوش دهید و سپس پاسخ خود را بیان کنید.

به صورت میانگین برای هر سوال در این بخش 15 الی 30 ثانیه فرصت دارید فکر کنید و 45 الی 60 نیز فرصت ثبت پاسخ خود را دارید و حدود 20 دقیقه زمان داده می شود.

نوشتن

بخش آخر آزمون زبان انگلیسی TOEFL ، بخش نوشتن است و باید دو مقاله کوتاه در مدت 50 دقیقه بنویسید. برای اولین مقاله بیست دقیقه فرصت دارید که لازم است یک متن کوتاه 230 الی 300 کلمه ای در مورد یک موضوع دانشگاهی را بخوانید، سپس یک سخنرانی کوتاه دو دقیقه ای درباره همان موضوع گوش دهید و دیدگان خود را به صورت متن تایپ کنید. متن شما حداقل باید 150 کلمه باشد.

در مقاله دوم از شما خواسته می شود درباره یک موضوع نظر دهید و شما باید نظرات خود را حداقل در 300 کلمه و با رعایت اصول نوشتن آکادمیک، آماده کنید.

همه چیز درباره آزمون TOEFL

روش نمره دهی در آزمون TOEFL

نمره کامل آزمون زبان انگلیسی تافل 120 است و نمره هر یک از 4 بخش به میزان برابر یعنی 30 امتیاز می باشد. در دو بخش اول یعنی خواندن و شنیدن ، فقط به پاسخ های صحیح شما نمره داده می شود ولی بخش های نوشتن و صحبت کردن فاکتورهای متفاوتی در نمره دهی دارد. ( در مهارت های گفتاری هر یک از پاسخ ‌های شما یک نمره کلی از 0 تا 4 و در مهارت های نوشتاری یک نمره کلی از 0 تا 5 برای شما منظور می شود)

نتیجه آزمون تافل

حدود 10 روز پس از جلسه آزمون، نسخه دیجیتال پاسخ آزمون شما در حساب کاربری تان در سایت ETS قرار می گیرد که می توانید آن را به صورت فایل پی دی اف دانلود کنید. دو هفته پس از تاریخ آزمون نیز، نسخه اصلی هم برای دانشگاه مدنظرتان و هم برای خودتان ارسال می گردد. (البته ممکن است تا 6 هفته نیز ارسال نسخه اصلی زمان بر باشد)

نمره خوب در آزمون TOEFL چه نمره ای است

همانطور که گفته شد، نمره آزمون تافل 120 است و نمره خوب این آزمون کاملا بستگی به دانشگاهی دارد که انتخاب کرده اید. دانشگاه های معتبر و رتبه بالای جهانی که برای پذیرش دانشجوی بین المللی، مدرک زبان TOEFL را تایید می کنند، معمولا نمره زبان 100 تا 105 را در اولویت پذیرش قرار می دهند و برخی از دانشگاه ها با نمره زبان تافل 90 نیز پذیرش می کنند.

برای اطلاعات دقیق از نمره زبان مورد نیاز دانشگاه مد نظرتان، توصیه می شود به وب سایت دانشگاه مراجعه کنید و تحقیقات دقیق تر انجام دهید.

منابع آزمون TOEFL

  • بارونز تافل iBT
  • کلمات ضروری برای تافل
  • راهنمای رسمی آزمون تافل
  • دوره آمادگی لانگمن برای آزمون تافل
  • کلید دلتا برای آزمون تافل نسل بعدی
  • تسلط بر مهارت های تافل iBT
  • کاپلان تافل iBT Premier
  • کیت آماده سازی آزمون تافل
  • آزمون های رسمی تافل iBT
  • بهترین تافل – باز کردن اسرار
  • آمادگی کمبریج برای آزمون تافل

این کتاب ها تعدادی از منابع ازمون TOEFL هستند که به سلیقه خود می توانید آنها را تهیه کنید. برای دریافت لیست کامل تری از کتاب ها می توانید از مشاوران ما در فرا اپلای راهنمایی دریافت کنید.

همه چیز درباره آزمون TOEFL

نحوه ثبت نام آزمون TOEFL

برای ثبت نام آزمون تافل باید به صورت اینترنتی و از طریق سایت رسمی به نشانی ETS اقدام نمایید. جهت ثبت نام، ابتدا باید در این سامانه برای خود حساب کاربری ایجاد نمایید و سپس با وارد کردن اطلاعات خواسته شده و در نهایت واریز هزینه، ثبت نام شما به پایان می رسد. پس از پرداخت موفقیت آمیز هزینه، می توانید از بخش View Order قطعی شدن ثبت نام خود را مشاهده نمایید.

مراحل ایجاد حساب کاربری در سایت ETS

  • وارد سایت www.ets.org شوید و گزینه “Toefl” را انتخاب کنید.
  • در صفحه بعد، بر روی عبارت ” New Users” کلیک کنید.
  • با ورود به مرحله بعد باید اطلاعات شخصی خواسته شده را شامل نام، تاریخ تولد، جنسبت و … را درج نمایید و پر کردن بخش های ستاره دار ضروری است. پس از درج اطلاعات بر روی گزینه ” Next” کلیک کنید.
  • ابتدا کشور خود را انتخاب کنید و سپس روی گزینه “Creat an Account” کلیک کنید.
  • در مرحله بعد وارد صفحه دیگری می شوید که لازم است در این مرحله اطلاعاتی را مانند کشور تولد، کشوری که اکنون در آن به عنوان شهروند زندگی می کنید و… را درج کنید.
  • در مرحله بعدی، شرایط و ضوابط آزمون TOEFL را مشاهده خواهید کرد، پس از مطالعه آن گزینه”… , Yes” را انتخاب نمایید و روی گزینه “Next”کلیک کنید.
  • در صفحه بعد باید اطلاعات مربوط به کشور مقصد که قصد مهاجرت تحصیلی دارید، درج نمایید. دلایل و مدت زمانی که در آن کشور اقامت خواهید داشت و … باید درج شوند و پس از تکمیل تمام فیلدها، گزینه ” Next” را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد نوبت تعیین نام کاربری و رمز عبور است که به دلخواه می توانید وارد کنید. پس از درج نام کاربری و رمز عبور، مجددا روی “Next” کلیک کنید.
  • در قدم بعدی اطلاعات درج شده شما به صورت لیست نمایش داده می شود که باید یکبار آنها را چک کنید و گزینه ” submit” را بزنید.
  • در پایان مراحل با مشاهده پیام ” Your Account Has Been Created” حساب کاربری شما با موفقیت ایجاد شده است.

پس از ایجاد حساب کاربری به ترتیب مراحل، می توانید ثبت نام را آغاز کنید و در نهایت با واریز هزینه، نام نویسی شما نهایی خواهد شد.

سخن آخر

پس از مطالعه این مطلب، در صورتی که قصد ثبت نام آزمون TOEFL را دارید ولی برای ثبت نام و پرداخت هزینه در سایت www.ets.org نیازمند راهنمایی هستید، توصیه می شود ثبت نام خود را به مشاوران مجرب ما در فرا اپلای بسپارید. همچنین شما عزیزان می توانید از طریق ارتباط با مشاوران ما از مشاوره اپلای و مهاجرت تحصیلی بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *