چگونه در آلمان کار پیدا کنیم - فرا اپلای

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

چگونه در آلمان کار پیدا کنیم

چگونه در آلمان کار پیدا کنیم

آلمان کشوری ایده آل برای کار است، با یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری در اروپا، فرصت های شغلی متنوع، مزایای متعدد برای توسعه شغلی و همچنین تجربه کاری، بسیاری از کارجویان بین المللی قصد دارند به نیروی کار در آلمان بپیوندند و از درآمد مناسب و تعادل میان کار و زندگی که این کشور دارد، بهره مند شوند. با وجود تمام این مزایا، همه می دانیم که یافتن شغل در آلمان به عنوان یک تبعه خارجی سخت تر است و بیشتر کارفرمایان آلمانی ترجیح می دهند نیروی کار مورد نیاز خود را از متخصصان و کارشناسان هموطن خود استخدام کنند و سپس سراغ غیرآلمانی ها بروند. در این مطلب از سایت فرا اپلای میخواهیم بررسی کنیم که چگونه در آلمان کار پیدا کنیم و شرایط مهم ورود به شغل در این کشور چگونه است.

تا انتهای مطلب با ما همراه باشید و در انتها نیز می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بپرسید تا توسط مشاوران مجرب ما کامل راهنمایی شوید.

چگونه در آلمان کار پیدا کنیم

یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت کاری و یافتن شغل، کشور آلمان است. آلمان همواره به کارگران ماهر، مهندسان، کارکنان حوزه سلامت و پزشکی، مهندسان، متخصصان فناوری اطلاعات و … در زمینه های مختلف نیاز دارد و با ارائه فرصت های شغلی گسترده و متنوع، شرایط کاری ایده آلی را برای کارجویان فراهم می کند. همچنین این کشور به منظور تشویق این دسته از افراد، شرایط سخت گیرانه برای ورود به کشور جهت یافتن شغل را کاهش داده است و شما با دریافت ویزای کار و مجوز اقامت کاری، می توانید در این کشور به دنبال شغل باشید.

آلمان به عنوان یکی از قوی ترین اقتصاد های جهان شناخته شده است و از مولدترین اقتصادهای جهان است. فعال بودن چرخه تولیدی در یک کشور به این معناست که این اقتصاد قوی بر بخش ‌های مختلفی از جمله صنایع هوافضا و خودروسازی، فناوری اطلاعات، علوم زیستی و داروسازی، تدارکات، مراقبت‌ های بهداشتی، کشاورزی، انرژی پایدار، بازاریابی دیجیتال و … تاثیر می گذارد و به طیف گسترده ای از مهارت ها نیاز دارد و شرکت ها به دنبال جذب نیروی ماهر و متخصص از سراسر جهان هستند.

مرحله اول : بررسی کنید که برای کار در آلمان نیاز به ویزا دارید یا خیر و اگر بله، کدام نوع ویزا

پیش از آنکه به دنبال شغل در آلمان باشید، باید ویزای جستجوی کار این کشور را دریافت کنید. ویزای کاری توسط دولت آلمان از طریق کنسولگری ها یا سفارت خانه های خارج از کشور صادر می شود و به کارجویان غیرآلمانی اجازه می دهد تا در آلمان کار پیدا کنند. البته دریافت ویزای کاری برای تمام کارجویان الزامی نیست و فقط کسانی که عضو کشورهای اتحادیه اروپا نیستند، باید این ویزا را بگیرند.

ویزای جستجوی کار آلمان به کارجویان تازه وارد اجازه می دهد که تا 6 ماه بتوانند در آلمان زندگی کنند و به دنبال شغل باشند. پس از پیدا کردن شغل نیز ویزای کاری برای آنها صادر می شود. علاوه بر ویزای کاری، کارجویان مهاجر باید بیمه درمانی نیز دریافت کنند و ارائه گواهی بیمه درمانی اجباری است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ورود به آلمان به عنوان متقاضی کار، نیازی به دریافت ویزا ندارند اما همه شهروندان غیراروپایی باید قبل از ورود به آلمان، ویزا بگیرند. اتباع برخی از کشورها اجازه ورود به کشور آلمان و اقامت 90 روزه با ویزای توریستی را دارند و در این مدت مجاز به ورود به شغل با ویزای توریستی نیستند ولی می توانند به دنبال کار یا درخواست ویزای کاری باشند.

مرحله دوم چگونه در آلمان کار پیدا کنیم : قوانین ویزای آلمان را بررسی کنید

پس از آنکه متوجه شدید نیاز به ویزا برای ورود به کشور آلمان دارید، باید بررسی کنید که کدام ویزا برای شما بهتر است. شما ممکن است واجد شرایط دریافت کارت آبی، مجوز کار معمولی یا ویزای جستجوی کار باشید.

هر ویزا شرایط متفاوتی دارد، بسیاری از ویزاها به مدرک دانشگاهی یا آموزش حرفه ای نیاز دارند و اگر هم مدرک نداشته باشید ولی تجربه کاری داشته باشید، می توانید ویزای آلمان را بگیرید. همچنین اگر شرکتی از آلمان به شما پیشنهاد شغلی ارائه کرده است کار شما برای دریافت ویزای آلمان آسان تر خواهد بود.

مرحله سوم : بررسی کنید که آیا برای ورود به شغل در آلمان به آموزش بیشتر نیاز دارید یا خیر و اگر بله، چه کاری باید انجام دهید.

ممکن است شما تحصیلات فوق العاده ای داشته باشید و تجربه کاری شما برای یافتن شغل مرتبط در آلمان عالی باشد اما این لزوما به این معنا نیست که با تحصیلات و سابقه کاری خود به آلمان بروید و بلافاصله وارد شغل شوید.

تعدادی از مشاغل در آلمان مانند حقوق، پرستاری، معلمی و … نیازمند مدارک حرفه ای شما هستند و این مدارک باید در آلمان به رسمیت شناخته شوند. ارزیابی مدارک خارجی در آلمان توسط اداره مرکزی آموزش خارجی (ZAB) انجام می شود و اگر مدارک شما مورد تایید نبود، شاید لازم باشد کارهایی مانند شرکت در آزمون ارزیابی یا دوره تبدیل برای اثبات مدارک خود انجام دهید.

مرحله چهارم چگونه در آلمان کار پیدا کنیم : بهترین شهر آلمان برای کار را تعیین کنید

برای یافتن شغل در آلمان تعیین کنید که می خواهید در کدام شهر سکونت داشته باشید. در شهرهای بزرگ تر فرصت های شغلی بیشتری وجود دارد اما از طرفی باید هزینه های زندگی در این شهرها را نیز در نظر بگیرید و همانطور که می دانید زندگی در شهرهای بزرگ تر مخصوصا در پایتخت کشور، هزینه بیشتری خواهد داشت و اجاره خانه نیز در این شهرها گران تر از شهرهای کوچک تر است.

چگونه در آلمان کار پیدا کنیم

مرحله پنجم چگونه در آلمان کار پیدا کنیم : لزوم یا عدم لزوم تسلط به زبان آلمانی

با وجود آنکه برخی مشاغل انگلیسی زبان در آلمان مخصوصا در برلین وجود دارند و انگلیسی در حال تبدیل شدن به یک زبان رایج در محل کار است، اما بیش از 95 درصد مشاغل در آلمان نیاز به زبان آلمانی دارند. هیچ راهی برای دور زدن این قانون یعنی تسلط به زبان آلمانی برای ورود به شغل، وجود ندارند و شرکت ها از شما می خواهند که تسلط کافی بر روی زبان آلمانی داشته باشید. بنابراین بررسی کنید که الزامات زبان آلمانی شغل مورد تقاضای شما چقدر است به عنوان مثال، توسعه دهندگان نرم افزار اغلب برای یافتن شغل نیازی به دانستن آلمانی ندارند، در حالی که کار به عنوان پرستار کاملاً به زبان آلمانی نیاز دارد.

مرحله ششم چگونه در آلمان کار پیدا کنیم : مراجعه به اداره کاریابی (Arbeitsagentur)

برای جستجوی کار در آلمان، می توانید در آژانس کاریابی محلی به عنوان کارجو ثبت نام کنید و از مشاوره ها و کمک آنها برای یافتن شغل مناسب تر بهره مند شوید.

مرحله هفتم چگونه در آلمان کار پیدا کنیم : مراجعه به سایت های کاریابی

وب سایت های معتبری در آلمان هستند که می توانید در این سایت ها به دنبال شغل متناسب با تخصص و حرفه خود باشید. در این سایت ها ثبت نام کنید و تمام شرایط خود را درج کنید. کارفرمایان با توجه به همین پروفایل و معلوماتی که در مورد خود نوشته‌ اید، به شما پیشنهاد کار می کنند.

در وب سایت های کاریابی آلمان می توانید دوره های کارآموزی را نیز پیدا کنید و اکر مطمئن نیستید که کدام شغل را باید دنبال کنید و یا درخواست شما برای کاری رد شده است، می توانید در یک دوره کارآموزی که از چند هفته تا چند ماه طول می کشد، ثبت نام کنید و پس از گذراندن دوره، اگر مطمئن شدید که به آن علاقه دارید می توانید در آن شغل ادامه دهید.

چگونه در آلمان کار پیدا کنیم

روند درخواست ویزای کار آلمان چیست ؟

مسئولیت دریافت مجوز کار یا ویزای کاری آلمان به عهده خود شماست ولی اگر پیشنهاد شغلی از آلمان دریافت کرده اید، کارفرمای شما می تواند با ارائه مدرکی مبنی بر اینکه شغلی به شما پیشنهاد شده، روند دریافت ویزای شما را راحت تر کند.

تمام مدارک لازم برای دریافت ویزا را جمع آوری کنید و با مراجعه به نزدیک ترین سفارت/کنسولگری آلمان در کشور خود یا کشور همسایه، وقت بگیرید. برای جمع آوری تمام مدارک و همچنین آماده شدن برای مصاحبه، به شما زمان داده می شود و زمان بررسی درخواست ویزای کار بستگی به حجم کاری دارد که سفارت یا کنسولگری در زمان درخواست شما دریافت می کند و ممکن است از یک تا سه ماه طول بکشد. ضمن اینکه، در صورت ریجکت شدن ویزای شما، پول شما بازپرداخت نخواهد شد.

بنابراین کل فرآیند دریافت ویزا و ورود به شغل در آلمان، می تواند بین چهار تا پنج ماه طول بکشد و اگرچه نمی‌توانید فورا در آلمان کاریابی را شروع کنید، اما مسیر اشتغال روشن است. با کمی برنامه ریزی و حوصله، و اقدام به موقع، مسیر ورود به شغل در آلمان، مسیر سختی نیست.

انواع مجوز اقامت آلمان کدامند ؟

با توجه به شرایط شما، انواع مختلفی از مجوزهای اقامت در آلمان وجود دارند که در ادامه معرفی می کنیم :

اجازه اقامت موقت برای مقاصد شغلی

زمانی که در آلمان کار پیدا می کنید، باید مجوز اقامت موقت برای اهداف شغلی خود دریافت کنید و بدون این مجوز، اجازه شروع کار را نخواهید داشت. برای دریافت این مدرک می بایست از آژانس کار فدرال تاییدیه استخدام دریافت نمایید.

مدت مجوز اقامت شما با توجه به قراردادی که با کارفرما بسته اید، تعیین می شود. اگر مدت قرار داد شما دو سال باشد، مجوز اقامتتان نیز تا دو سال معتبر خواهد بود و تا زمانی که در شغل خود باشید، می توانید مجوز اقامت خود را هر چند بار که بخواهید تمدید کنید.

کارت آبی اتحادیه اروپا

کارت آبی اتحادیه اروپا مشابه مجوز اقامت موقت است با این تفاوت که این کارت فقط برای گروه خاص مثلا افرادی که مهارت بالایی دارند، در دسترس است. مهارت بالا از نظر کارت آبی اتحادیه اروپا به این معناست که شما دارای مدرک تحصیلی مثل لیسانس یا فوق لیسانس هستید و حداقل درآمد سالانه شما باید 56800 یورو باشد.

کارت آبی اتحادیه اروپا 4 سال اعتبار دارد و فرد دارنده این کارت در صورت حفظ شعل خود می تواند پس از 33 ماه، مجوز اقامت دائم دریافت نماید. همچنین در صورت اثبات تسلط خود به زبان آلمانی، می توانید پس از 21 ماه اقامت دائم بگیرید.

اجازه اقامت دائم

برای دریافت مجوز اقامت دائم آلمان باید حداقل 5 سال در یک شغل مورد تایید اژانس کار فدرال کار کرده باشید و ثابت کنید به زبان آلمانی در سطح پیشرفته مسلط هستید.

چه نوع مشاغلی در آلمان وجود دارد ؟

آلمان کشوری است که در بازار کار آن به نیروی کار خارج از کشور نیز لازم است و در بسیاری از زمینه های شغلی، فارغ التحصیلان داخلی نمی توانند تمام انتظارات و خواسته های کارفرمایان را برآورده کنند و این تقریبا در تمام بخش ها از گردشگری و پذیرایی، تا امنیت سایبری و تجزیه و تحلیل داده ها صدق می کند. با این حال، برخی از بخش ها تقاضای بالاتری نسبت به سایرین دارند.

بخش مهندسی آلمان حوزه ای است که کشور بدون آن با مشکل مواجه می شود زیرا در این کشور صنایع تولیدی و فناوری آنقدر گسترده و وسیع شده است که استعدادهای داخلی برای پاسخگویی به تقاضا کافی نیستند. بنابراین انتظار می رود طیف گسترده ای از مشاغل در مهندسی خودرو و هوافضا، مهندسی عمران، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک و … توسط متخصصان، کارشناسان و مهندسان خارجی پوشش داده شوند و هر متخصصی می‌تواند انتظار اشتغال سریع در این کشور داشته باشد.

اما بخش مهندسی و فناوری اطلاعات تنها بخش هایی نیستند که تقاضای نیروی کار در آنها زیاد است. به عنوان مثال، در حوزه های مراقبت های بهداشتی، مشاغل مربوط به مهمان نوازی و گردشگری، مشاغل مربوط به مدیریت مثل مدیریت هتل، مشاغل آشپرخانه، طراحی وب، تدارکات حمل و نقل و … تقاضای زیادی به نیروی کار وجود دارد.

با این توضیحات می توان به این نتیجه رسید که زمینه های مختلفی در آلمان وجود دارند که کارفرمایان به دنبال کارکنان با انگیزه و ماهر هستند و برایشان فرقی نمی کند که کارجویان از کدام کشور آمده اند. فقط باید مهارت های شغلی خود را تقویت کنید، مهارت های زبان آلمانی خود را بهبود ببخشید و مصاحبه را با موفقیت پشت سر بگذارید تا به راحتی وارد شغل شوید.

شرط تسلط به زبان آلمانی برای ورود به کار

علاوه بر ویزای جستجوی کار، به عنوان متقاضی شغل در آلمان حتما باید مهارت های زبان آلمانی خود را بهبود ببخشید. اکثر ملاقات کاری سطح بالای آلمان، نیاز به مصاحبه دارند و اکثر کارفرمایان به تسلط به زبان آلمانی و مکالمه روان به این زبان اصرار دارند. البته امکان یافتن شغل در آلمان به زبان انگلیسی نیز وجود دارد اما با تقویت زبان آلمانی خود، قطعا با فرصت های شغلی بیشتری روبرو خواهید شد.

در برخی از مشاغل نیز که که کارکنان و کارمندان در ارتباط کامل با مردم هستند، اهمیت تسلط به زبان آلمانی بیشتر می شود به عنوان مثال کادر درمان، پرستاران، پزشکان، دندانپزشکان، کارمندان بانک و … به دلیل ارتباطی که با مردم آلمانی دارند، باید کامل به زبان آلمانی تسلط داشته باشند.

درآمد برخی مشاغل در آلمان

  • پزشک جراح : میانگین 11 هزار یورو در ماه
  • پزشک عمومی : 7070 یورو در ماه
  • داروساز : 4600 یورو در ماه
  • دندانپزشک : 8660 یورو در ماه
  • متخصص بیهوشی : 13500 یورو در ماه
  • پرستار : 2900 یورو در ماه
  • روانشناس : 11400 یورو در ماه
  • وکیل : 7270 یورو در ماه
  • حسابدار : 500 یورو در ماه
  • مدیریت و اجرایی : 5160 یورو در ماه
  • مهندس صنایع : 3200 یورو در ماه
  • مهندسی برق : 3680 یورو در ماه
  • مهندس مکانیک : 3490 یورو در ماه
  • مهندسی عمران : 3310 یورو در ماه

چگونه در آلمان کار پیدا کنیم

سخن آخر

شما عزیزان با مطالعه این مطلب از شرایط کلی چگونه در آلمان کار پیدا کنیم مطلع شدید. اگر به هدف تحصیل در دانشگاه های آلمان قصد دارید به این کشور مهاجرت کنید و از یکی از دانشگاه های کشور پذیرش بگیرید، حتما برای دریافت ویزای تحصیلی، ترجمه و ارسال مدارک و … نیاز به راهنمایی خواهید داشت که می توانید برای دریافت راهنمایی با مشاوران مجموعه فرااپلای ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را بپرسید. مشاوران فرا اپلای از زمان ثبت درخواست و ارسال مدارک به دانشگاه تا پذیرش در دانشگاه مد نظرتان، همراه شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *