هزینه های زندگی دانشجویی در کشور انگلیس - فرا اپلای

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

هزینه های زندگی دانشجویی در کشور انگلیس

هزینه زندگی دانشجویی در انگلیس

از عمده کشورهایی که به علت وجود دانشگاه‌های برتر و مراکز علمی قابل توجه با شهرت فراوان، مورد توجه دانشجویان قرار می‌گیرد، انگلیس است. انگلیس کشوری ثروتمند و با اقتصاد قوی است که با کشورهای اسکاتلند و ولز هم مرز است. پایتخت این کشور،  شهر لندن بوده و لیورپول، منچستر و بیرمنگام از دیگر شهرهای مهم آن هستند. این کشور هر ساله پذیرای دانشجویان بین المللی زیادی می‌باشد و رشد جمعیت دانشجویان مهاجر در کشور انگلیس به قدری زیاد بوده است که بومی‌نشینان این کشور را نگران کرده است.

اگرچه چالش ها و دشواری های دریافت ویزای تحصیلی این کشور مقداری بالاتر از سایر همسایگان است اما وجود دانشگاه هایی چون آکسفورد و  کمبریج و سطح علمی آنها، باعث میشود تمامی دردسرهای این فرایند دلپذیر شوند. علاوه بر هزینه‌های مربوط به تحصیل در انگلیس و شهریه دانشگاه‌، زندگی کردن در هر شهری مخارج خودش را دارد. امکان دارد قیمت خرید پوشاک، خوراک، اجاره مسکن و … در شهری کمتر از شهر دیگر باشد.

پس دانشجویان برای انتخاب دانشگاه مقصد خود، باید هزینه‌های زندگی در آن شهر را نیز در نظر بگیرند. در کشور انگلیس همانند سایر کشورها، هزینه زندگی در برخی از شهرهای مرکزی و مطرح مانند لندن و منچستر گران‌تر از شهرهای دیگر است.

 

هزینه زندگی دانشجویی در انگلیس

هزینه های تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

اصولا شهریه دانشگاه‌های انگلیس برای دانشجویان بین‌المللی نسبت به دانشجویان بومی بیشتر است. هزینه تحصیل در انگلیس بر اساس دانشگاه و رشته تحصیلی شما، متفاوت خواهد بود. به طور میانگین برآورد میشود که شهریه تحصیل برای دانشجویان بومی و اروپایی حدود 9500 پوند یا 13 هزار دلار در سال خواهد بود که این ارقام برای دانشجویان بین‌المللی بسته به مقطع تحصیلی می‌تواند از 10 هزار پوند تا 40 هزار پوند یا به عبارتی 15 هزار تا 55 هزار دلار در سال باشد.

همچنین دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع دکتری در کشور انگلیس نیز باید شهریه‌ای از 15 هزار پوند تا 50 هزار پوند برای تحصیل پرداخت کنند. البته برای رشته‌های مدیریتی و پزشکی این مقادیر می‌تواند بالاتر از سایر رشته ها هم باشد. از رشته‌های ارزان قیمت‌تر برای تحصیل در کشور انگلیس می‌توان به رشته‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی اشاره نمود.

 

هزینه زندگی دانشجویی در انگلیس

هزینه های اقامتگاه و مسکن

قسمت عمده هزینه های زندگی در انگلستان مربوط به اجاره مسکن و یا خوابگاه است. اگر دانشجویان به دنبال استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها باشند، باید ماهیانه مبلغی حدود 520 تا 1000 پوند را در نظر بگیرند. اکثر دانشجویان در سال اول تحصیلی خود در خوابگاه‌های ارائه شده توسط دانشگاه‌ها زندگی می‌کنند. این خوابگاه‌ها، معمولا امکاناتی از قبیل تخت خواب، کمد، میز مطالعه، سالن مطالعه، سالن غذاخوری، آب، برق، گاز، اینترنت و… به دانشجویان ارائه می‌دهند.

در صورت اجاره خانه شخصی با متراژ کم در کشور انگلیس نیز این هزینه‌ها از 560 تا 1700 پوند در ماه خواهد بود. اکثر اوقات برخی از دانشجویان با اجاره یک خانه در کشور انگلیس به صورت دو یا سه نفره، هزینه مربوط به تهیه مسکن را تقسیم می‌کنند. البته در صورت اجاره آپارتمان‌های بزرگتر این هزینه‌ها بسیار بیشتر خواهد شد که معمولا دانشجویان سراغ آپارتمان‌های دو خوابه یا بیشتر نخواهند رفت.

و اما برای زندگی در مرکز شهر، باید مبلغی حدود 500 تا 800 پوند را به صورت اشتراکی در نظر بگیرند. البته هزینه اجاره مسکن در شهر‌های کوچکتر انگلستان نسبت به شهرهای بزرگ به خصوص لندن کم‌تر است.

 

هزینه زندگی دانشجویی در انگلیس

هزینه های خورد و خوراک و اقلام غذایی

 یکی دیگر از هزینه‌هایی که همواره دانشجویان بین‌المللی لازم است در نظر داشته باشند، هزینه خوراک و تهیه مواد غذایی می‌باشد. معمولا هزینه مواد غذایی مورد نیاز برای یک دانشجو در کشور انگلیس، به طور متوسط 120 تا 150 پوند در ماه می‌باشد اما اگر مایل به آشپزی و تهیه وعده های غذایی باشید لازم است بودجه خود را گاهی تا 300 پوند نیز افزایش دهید.

قیمت برخی اقلام غذایی اولیه در این کشور به صورت 1 لیتر شیر، 93 پنی، برنج سفید هر کیلو 1.5 پوند و نان 98 پنی می باشد. همچنین در صورت خوردن یک وعده غذا در یک رستوران معمولی و با قیمت مناسب، می‌بایست حدود 15 پوند پرداخت شود. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که در صورت استفاده از سلف دانشگاه و خوابگاه، دانشجو می‌تواند در هزینه‌های مربوط به خوراک صرفه‌جویی نماید.

 

هزینه های حمل و نقل و رفت و آمد

اکثرا دانشجویان سعی می‌کنند که خانه‌ای نزدیک به دانشگاه محل تحصیل خود اجاره نمایند و یا در خوابگاه دانشگاه زندگی کنند که هزینه‌های مربوط به حمل و نقل‌شان به حداقل ممکن برسد. اما در بعضی اوقات قرارگیری دانشگاه در مرکز شهر، باعث می‌شود اجاره کردن خانه در نزدیکی دانشگاه هزینه‌بر باشد و دانشجویان تصمیم‌ می‌گیرند خانه‌ای در حومه شهر و در محله‌های ارزان‌تر اجاره کنند.

در این حالت معمولا هزینه‌های جابه‌جایی نیز اهمیت خاصی پیدا می‌کند. معمولا به صورت متوسط هزینه‌های جابه‌جایی دانشجویان در کشور انگلیس با وسایل حمل و نقل عمومی به صورت ماهیانه می‌تواند بین 50 تا 150 پوند باشد. به طور جزئی هزینه بلیط مترو و اتوبوس به ازای هر ایستگاه 3 پوند و هزینه تاکسی، 1.70 پوند به ازای هر کیلومتر است.

 

هزینه زندگی دانشجویی در انگلیس

هزینه های متفرقه

یک سری از هزینه‌ها معمولا با اینکه کم به نظر می‌رسند، اما به صورت دائمی برای دانشجویان بین المللی وجود دارند. این هزینه‌ها برای یک دانشجو در یک کشور خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است تا بتواند سرمایه خود را مدیریت نماید. معمولا هزینه‌هایی مانند قبض تلفن، خرید اینترنت، خرید کتاب و لوازم تحصیل، تفریح و گردش به چشم نمی‌آیند، اما در صورت جمع کردن هزینه‌های مربوط به این موارد متوجه می‌شوید که بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را شامل می‌شود.

به عنوان مثال، معمولا حدود 20 پوند در ماه هزینه قبض تلفن، خرید یک بلیط سینما حدود 10 تا 15 پوند، خرید لباس حدود 40 تا 50 پوند در ماه، عضویت در یک باشگاه ورزشی با اعمال تخفیف دانشجویی حدود 35 پوند می‌باشد. با این اوصاف برای یک دانشجو بین‌المللی در نظر گرفتن هر یک از این موارد در هزینه‌های ماهانه خود می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

البته هزینه‌های بیان شده در این بخش به صورت متوسط در کشور انگلیس می‌باشد. به عنوان مثال در شهری مثل لندن، میزان هزینه زندگی یک فرد مجرد بدون در نظر گرفتن شهریه دانشگاه، حدود 850 پوند اما در شهری مانند بریستول این هزینه حدود 650 پوند خواهد بود. پس با در نظر گرفتن شهر محل سکونت، این هزینه‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

 

هزینه های بیمه دانشجویی

بیمه دانشجویی دولتی یا همان سرویس بهداشت ملی که توسط دولت انگلستان به دانشجویان خارجی ارائه می شود ، با تهیه این بیمه با یکی از پیشرفته ترین سیستم های مراقبت های بهداشتی در جهان به عنوان یک دانشجوی بین المللی در انگلستان از شما مراقبت می شود ، هزینه آن سالانه 470 پوند می باشد و در صورت نیاز به شما امکان می دهد در مورد هر گونه مشکل سلامت جسمی یا روانی ، خدمات حوادث و اورژانس ، تشخیص بیماری های عمومی و خاص و غیره با پزشک مشورت کنید و اقدامات لازم را انجام دهید. بیمه خصوصی نیز که توسط شرکت های خصوصی خدماتی به شما ارائه می گردد و بهره مندی از آن نیز نیازمند پرداخت هزینه می باشد که با توجه به نوع خدمات درخواستی شما امکان پرداخت قیمت های متفاوتی وجود دارد.

 

بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی در انگلیس

وام‌ها، بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های متعددی برای دانشجویان داخلی این کشور وجود دارند که بسته به منطقه ای که در آن ساکن هستید و رشته ای که در آن تحصیل می کنید، مقدار متفاوتی دارند. با اینکه وام‌ها معمولاً هزینه کلی شهریه را پوشش می‌دهند، مقدار وام‌های اختصاص داده شده، کمتر از هزینه تحصیل در انگلیس برای دانشجویان است و شما با این کمک هزینه قادر خواهید بود بخشی از هزینه تحصیل در این کشور را پوشش دهید.

در سال گذشته وام هزینه زندگی برای دانشجویان شهرهای غیر از لندن 8450 پوند یا 11900 دلار و برای دانشجویان شهر لندن 11000 پوند و یا 15500 دلار بوده است. در هر دو حالت مبلغ وام دریافتی مقداری کمتر از هزینه های کلی زندگی دانشجویی هستند.

 

هزینه زندگی دانشجویی در انگلیس

درآمد دانشجویی از طریق کار

یکی از گزینه های پیش رو برای تحصیل در انگلیس و دریافت ویزای تحصیلی، روش کار تحصیل می باشد. در این گزینه، طول دوره تحصیلی دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به مدت یک سال افزایش می یابد و دانشجو به ازای یک سال اضافه تحصیل خود، به کار با حقوق می پردازد. در این روش، دانشجویان دوره کارشناسی پس از دو سال تحصیل در دانشگاه و پرداخت هزینه سالیانه، در سال سوم مشغول به کار شده و نه تنها ملزم به پرداخت هزینه سال سوم نیستند، بلکه همانند یک فرد شاغل در انگلستان حقوق دریافت می نمایند که مقدار آن به 17 تا 18 هزار پوند در سال می رسد.

سپس تحصیل خود را در سال چهارم دانشگاه ادامه داده و مدرک تحصیلی دریافت می نمایند. در برخی دانشگاه ها میتوان شش ماه از سال سوم تحصیلی و شش ماه از سال چهارم تحصیلی را به کار و شش ماهه های دیگر سال تحصیلی را به تحصیل پرداخت.

این روش برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد نیز امکان پذیر است و دانشجویان پس از یک سال تحصیل، در سال دوم به کار می پردازند که جزوی از دوره تحصیل فوق لیسانس آن ها محسوب می شود. در این مقطع نیز، دانشجو در طول مدت کار خود حقوق سالیانه 16 تا 18 هزار پوند دریافت می کند و نیاز به پرداخت شهریه سال دوم نمی باشد. بدین ترتیب دانشجویان، علاوه بر فارغ التحصیلی و کسب مدرک تحصیلی از دانشگاه های انگلستان، از تجربه کاری نیز برخوردار می شوند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *