از کدام یک از اساتید توصیه نامه تحصیلی بگیریم - فرا اپلای

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

از کدام یک از اساتید توصیه نامه تحصیلی بگیریم

توصیه نامه تحصیلی

دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند باید مراحل زیادی را طی کنند تا بتوانند از دانشگاهی که مد نظرشان است، پذیرش بگیرند. متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های خارج از کشور در طی این مراحل لازم است که مدارکی را تهیه نمایند که یکی از آنها توصیه نامه تحصیلی است. تهیه توصیه نامه تحصیلی شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد اما یک توصیه نامه خوب می تواند نقاط ضعف شما را در رزومه اپلای و شغلی جبران کند و باید در تهیه آن دقت و وسواس بیشتری به خرج دهید. برای تهیه توصیه نامه تحصیلی ، بیشترین سوالی که دانشجویان دارند این است که از کدام یک از اساتید توصیه نامه بگیریم و آیا مهم است کدام استاد توصیه نامه ما را نوشته باشد ؟

در ادامه این مطلب ضمن بررسی اینکه توصیه نامه چیست و چگونه باید آن را تهیه کرد، به سوال شما نیز پاسخ خواهیم داد. تا انتهای این مقاله از سایت فرا اپلای همراه ما باشید.

توصیه نامه چیست

توصیه نامه تحصیلی که به آن Recommendation Letter نیز گفته می شود، نامه ای است که شخصی معتبر با درجه علمی بالا برای شخصی دیگر می نویسد و نظر خود را برای آن شخص بیان می کند. ارائه توصیه نامه برای پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور لازم است و معمولا توسط اساتید دانشگاهی نوشته می شود.

بنابراین اگر قصد دارید از یکی از دانشگاه های خارج از کشور پذیرش بگیرید، حتما باید در کنار مدارکی که میفرستید همچون انگیزه نامه، رزومه و … توصیه نامه را نیز ارسال کنید و بهتر است برای اطمینان خاطر 3 توصیه نامه برای دانشگاه تهیه کرده و ارسال کنید.

در سایت اکثر دانشگاه ها فرم توصیه نامه موجود است و دانشجویان می توانند از آن پرینت تهیه کرده و در اختیار استاد قرار دهند. سپس با تکمیل آن توسط استاد، آن را به صورت مهر شده برای دانشگاه ارسال نمایند. بهتر است توصیه نامه توسط 3 استاد تکمیل شود و حتما نوع نگارش آنها متفاوت باشد و هر استاد توصیه نامه را در پاکتی جداگانه قرار دهد و مهر دانشگاه و امضای خود را بر روی آن بزند.

اهمیت توصیه‌ نامه تحصیلی

توصیه نامه تحصیلی به عنوان مدرکی است که موفقیت ها و دستاوردهای شما را اثبات می کند. این نامه نشان می دهد که از نظر افراد متخصص و آکادمیک حوزه تخصصی خود یعنی اساتید، در چه جایگاه علمی قرار دارید و چه آینده علمی در انتظارتان است. همچنین توصیه نامه به دانشگاه اثبات می کند که لایق پذیرش در آنجا هستید و حتی گاهی می توان نقاط ضعف شما در رزومه تحصیلی و شغلی تان، جبران کند.

از کدام یک از اساتید توصیه نامه بگیریم

بهتر است بدانید که به جزء تعداد محدودی از اساتید دانشگاه های ایران، سایر اساتید را کمتر کسی در دانشگاه های خارج از کشور می شناسند پس به دنبال اساتیدی نباشید که فکر می کنید در جهان مطرح هستند و همه آنها را می شناسند.

بهتر است توصیه نامه تحصیلی از اساتیدی گرفته شود که به خوبی شما را می شناسند و نامه ای واقع بینانه مخصوص خود شما می نویسند. اگر استاد مربوطه، نوشتن توصیه نامه را به خود شما سپرد در آن اغراق نکنید و واقعیت ها را بنویسید.

ویژگی اساتیدی که بهتر می توانند توصیه نامه برای شما بنویسند ، به شرح زیر می باشند :

از کدام یک از اساتید توصیه نامه بگیریم | شناخت کافی از شما داشته باشد

استاد باید شما را به اندازه کافی بشناسد و اگر نتواند در توصیه نامه ارتباط علمی خود را با شما اثبات کند، در پذیرش شما تاثیر منفی می گذارد. همچنین از استادی توصیه نامه بگیرید که ارتباطش با شما خوب است و زمان و دقت کافی را برای توصیه نامه شما می گذارد. اگر با استاد ارتباط خوبی نداشته باشید و شما را خیلی نشناسد، ممکن است انجام توصیه نامه شما را به تاخیر بیاندازد و یا آنطور که باید توصیه نامه موثری ننویسد.

از کدام یک از اساتید توصیه نامه بگیریم | مرتبط بودن تخصص استاد با رشته تحصیلی شما

بهتر است از استادی توصیه نامه بگیرید که رشته و تخصص او با رشته شما مرتبط باشد مثلا استاد مهندسی نمی تواند برای اپلای در رشته زیست شناسی توصیه نامه بنویسد. همچنین اگر دانشجوی دوره کارشناسی ارشد هستید، می توانید نوشتن توصیه نامه خود را به استاد راهنمایتان بسپارید که در طول تهیه، ارائه و دفاع از پایان نامه در کنار شما حضور داشته اند و به خوبی از شخصیت و علم شما آگاهی دارند.

از کدام یک از اساتید توصیه نامه بگیریم | اساتید قدیمی

اگر از اساتید قدیمی و حتی اساتید مقاطع قبلی تحصیلی خود شخصی را می شناسید که شما را می شناسد و برای توصیه نامه تان وقت می گذارد، می توانید از او کمک بگیرید. در واقع لزومی ندارد که حتما از اساتید مقطع تحصیلی حال حاضر خود توصیه نامه بگیرید بلکه فرضا اگر برای دوره دکتری متقاضی اپلای هستید، می توانید از اساتید دوره های کاردانی، کارشناسی و ارشد خود برای نوشتن توصیه نامه کمک بگیرید.

از کدام یک از اساتید توصیه نامه بگیریم | سرپرست کاری

اگر در شغلی مرتبط با رشته و تخصص خود مشغول به کار هستید و رئیس و سرپرست کاری شما نیز رشته ای مرتبط دارد، می توانید از او نیز توصیه نامه بگیرید.

به طور کلی شما مجازید از اساتیدی که با آنها در یک پروژه، تحقیق یا پژوهش همکاری داشته اید، اساتیدی که به عنوان دستیار آنها فعالیت کرده اید، اساتیدی که کارآموز آنها بوده اید و در واقع سرپرست کارآموزی شما بوده اند و همچنین کارفرمای حال حاضر خود توصیه نامه بگیرید ولی شرط مهم گرفتن توصیه نامه از هر شخصی به عنوان استاد یا رئیس این است که رشته و تخصص او با رشته شما مرتبط باشد و بتواند ارتباط علمی خود و شما را در متن توصیه نامه بیان کند.

از کدام یک از اساتید توصیه نامه بگیریم

مراحل دریافت توصیه نامه از استاد

در مرحله اول برای آماده کردن توصیه نامه، سایت دانشگاه مدنظرتان را بررسی کنید و از تعداد توصیه نامه هایی که دانشگاه درخواست کرده است، اطلاع یابید. همچنین باید بررسی کنید که تا چه تاریخی مهلت ارسال مدارک به دانشگاه را دارید و تا آن زمان برنامه ریزی لازم را برای یافتن استاد مناسب و تهیه توصیه نامه، داشته باشید.

تعداد توصیه نامه معمولا دو تا سه عدد است و بهتر است سه توصیه نامه از اساتید مختلف تهیه کنید که کم و کاستی وجود نداشته باشد. فرم توصیه نامه معمولا به صورت فایل PDF یا Word در سایت دانشگاه موجود است که لازم است از آن پرینت تهیه کنید و به استاد تحویل دهید.

پس از آنکه فرم توصیه نامه را در اختیار استاد قرار دادید و استاد بر روی کاغذ آرم دار دانشگاه برای شما نوشت، آن را در پاکت مخصوص دانشگاه قرار دهید و درب آن را بسته و روی آن را مهر و امضا کند. ضمن اینکه هرگز پاکت را باز نکنید زیرا بی اعتبار خواهد شد.

نکته دیگری را که برای تهیه توصیه نامه باید مد نظر داشته باشید این است که حتما به موقع اقدام کنید و از قبل با استاد هماهنگی های لازم را انجام دهید تا زمان کافی را برای توصیه نامه شما صرف کند و سروقت با حوصله کافی، آن را بنویسد. متاسفانه بسیاری از دانشجویان به اهمیت توصیه نامه توجهی نمی کنند و تهیه آن را به دقیقه نود موکول می کنند که ممکن است باعث عجله نوشته شدن شود که در پذیرش تاثیر منفی دارد.

روش جدید تهیه توصیه نامه تحصیلی برای اپلای

روش جدیدی که در حال حاضر بسیاری از دانشگاه ها برای دریافت توصیه نامه ایجاد کرده اند این است که دیگر نیازی به تهیه پرینت از فرم توصیه نامه نیست. در این روش دانشجو هنگام ارسال درخواست در سایت مربوطه برای ارسال مدارک به دانشگاه، پست الکترونیک استادی که قرار است برای او توصیه نامه بنویسد را در سایت ثبت می کند و پس از آن، سیستم برای استاد پیامی فرستاده و از او درخواست تکمیل فرم توصیه نامه را به صورت الکترونیکی می کند.

این روش آسان تر است و روند کلی پذیرش را تسهیل می کند ولی نیازمند پیگیری های بیشتر شما برای اطمینان از ارسال آن به دانشگاه است زیرا بارها اتفاق افتاده است که اساتید پاسخ به پست الکترونیکی را فراموش کرده اند و بررسی پرونده دانشجو در دانشگاه به تاخیر می افتد.

در نظر داشته باشید که تمام دانشگاه ها تاریخی را برای ارسال مدارک در نظر می گیرند و اگر مدارک شما دیرتر از تاریخ تعیین شده به دانشگاه ارسال شوند، رسیدگی نخواهند شد که این مورد شامل توصیه نامه نیز باشد.

محتوای توصیه‌ نامه تحصیلی

توصیه نامه تحصیلی بهتر است نهایتا یک صفحه باشد و اگر برای مقطع کارشناسی ارشد اپلای می کنید، تعداد کلمات 300 الی 400 و برای مقطع دکتری تعداد کلمات 300 الی 600 مناسب هستند. بعضی از دانشگاه ها محدودیت تعداد کلمات را اعلام می کنند و نباید بیشتر از حد تعیین شده توسط دانشگاه باشد.

در یک الی دو سطر اول، استاد باید با ذکر نام و مقام علمی خود، خود را معرفی کرده و درباره ارتباطی که با دانشجو دارد، توضیح دهد. در پاراگراف بعدی ، استاد باید ویژگی های دانشجو را ذکر کند و با توجه به اینکه بیشتر دانشگاه ها به دنبال دانشجویانی هستند که نفعی برای آن دانشگاه داشته باشند، استاد باید به خوبی ظرفیت ها و ویژگی های دانشجو و استعداد های علمی او را در توصیه نامه شرح دهد که از جمله این ویژگی ها شامل دستاوردها و افتخارات دانشجو، سوابق علمی او، پیگیری مداوم او، قابلیت اتکاء بودن او و …. هستند.

اگر دانشجو با استاد فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی مشترکی داشته است، لازم است در توصیه نامه ذکر شود و اگر دانشجو خارج از دانشگاه و کلاس درس، دارای فعالیت هایی مرتبط با رشته است، حتما باید قید شوند.

استاد نویسنده توصیه نامه در پاراگراف آخر نامه باید یک نتیجه گیری بنویسید و در یک یا دو جمله اطمینان خود را از توانایی های دانشجو و شایستگی های علمی او بیان کند.

در انتهای متن توصیه نامه نیز باید اطلاعات تماس استاد مثل شماره تلفن و ایمیل او یادداشت شود زیرا برخی از دانشگاه ها برای اطمینان از محتوای توصیه نامه، با استاد ارتباط برقرار می کنند ، بنابراین لازم است این اطلاعات درج شوند.

از کدام یک از اساتید توصیه نامه بگیریم

 

اشتباهات توصیه‌ نامه تحصیلی

  • غلط املایی و ایرادات نگارشی و عدم رعایت اصول دستور زبان در توصیه نامه
  • ارائه اطلاعات غلط و نادرست و ذکر اطلاعات شخصی مثل وضعیت تاهل، شرایط سلامت و … در توصیه نامه
  • نوشتن توصیه نامه با زبان صمیمی و غیررسمی و به کاربردن شوخی های لفظی و لحن محاوره ای
  • تعارض اطلاعات موجود در رزومه و توصیه نامه
  • تکرار رزومه
  • کوتاه بودن متن توصیه نامه
  • کلی گویی و نپرداختن کافی به جزئیات

سخن آخر

شما عزیزان پس از مطالعه این مطلب که راجع به توصیه نامه تحصیلی تهیه شد، در صورتی که برای اپلای و مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور نیاز به راهنمایی دارید، می توانید از مشاوران مجرب ما در فرا اپلای مشاوره تخصصی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *