هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا - فرا اپلای

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا

زندگی دانشجویی در کانادا

یکی از بزرگترین مقاصد دانشجوهای بین المللی در دنیا، کشور کانادا است که کشوری عمیقا توسعه یافته و درحال پیشرفت روز افزون است. درست است که گاها تنوع فرهنگی بسیار و شرایط جغرافیایی این کشور، دشواری هایی برای دانشجویان بین المللی ایجاد میکند اما مزیت هایی چون انگلیسی زبان بودن اکثریت مردم، تنوع کالج ها و رشته های مختلف و همچنین ثبات اقتصادی و آینده شغلی تضمین شده میتواند این سختی ها را جبران کند. کانادا از لحاظ مساحت جغرافیایی بسیار بزرگ است و در نتیجه، شرایط اقتصادی متفاوتی اعم از هزینه های تحصیل، اجاره مسکن و خورد و خوراک علاوه بر هزینه های دانشگاه در هر ناحیه وجود دارد که با آنها آشنا میشویم.

هزینه های تحصیل در کالج ها و دانشگاه ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

از بهترین مزایای تحصیل در کانادا، هزینه های معقول تحصیل در این کشور است، اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه های های معتبر و نسبتا ارزان هستید، حتما دانشگاه های رجاینا، رویال رودز و آتاباسکا را در نظر بگیرید. میانگین هزینه شهریه این دانشگاه ها، سالانه 15000 دلار کانادا است. اما اگر شهریه دانشگاه برای شما ملاک نباشد، باید برای مدرک کارشناسی مبلغی حدود سالانه 32000 دلار و برای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری، 19000 دلار پرداخت کنید. توجه داشته باشید که با این هزینه ها، میتوانید در دانشگاه های معتبرتر و اصطلاحا گرانتر اقدام به تحصیل کنید که نسبت به سایر موارد مشابه در آمریکا و اروپا، بسیار به صرفه تر هستند.

زندگی دانشجویی در کانادا

هزینه های مسکن

از مهم ترین هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا و یا به عبارتی بخش بزرگتر آن، مربوط به هزینه های مسکن است. دانشجویان در این کشور، برای اقامت گزیدن، دو راه دارند. یا در خوابگاه های دانشجویی که عموما از طرف دانشگاه محل تحصیل داده میشوند ساکن شوند، یا آپارتمان هایی خارج از دانشگاه اجاره کنند. هزینه خوابگاه های وابسته به دانشگاه، عموما 600 تا 800 دلار در ماه است اما اجاره آپارتمان، قطعا هزینه بیشتری برای افراد دارد. البته که هزینه اجاره در شهرهای بزرگتر، بیشتر است و آپارتمان هایی که در مرکز شهر قرار دارند، به دلیل دسترسی بهتر، اجاره گران تری دارند. در این مورد، بهترین کار، اجاره آپارتمان اشتراکی است که مبلغی حدود ماهیانه 500 تا 800 دلار به آن اختصاص می یابد. اما اگر به دنبال آپارتمان اختصاصی هستید، باید مبلغ 1500 دلار در ماه برای یک آپارتمان در مرکز شهر، و 1300 دلار در حومه شهر پرداخت کنید که بسته به نوع آن متفاوت است. اگر مایل به انجام هوم استی، یعنی زندگی با یک خانواده کانادایی باشید، ملزم به پرداخت مبلغی بین ماهیانه 400 تا 800 دلار خواهید بود که این مورد، انتخاب 30 درصد دانشجویان بین المللی ساکن کانادا می باشد.

هزینه های برق، آب و گاز

اگر بیرون از محیط دانشگاه آپارتمانی اجاره کرده باشید، ملزم به پرداخت قبوض برق، آب و گاز خواهید بود. این هزینه‌ها بسته به قرارداد تان ممکن است با مبلغ اجاره همراه باشد و یا جدا از آن محاسبه شود. در صورتی که آپارتمان اشتراکی دارید، این هزینه بین افراد تقسیم میشود و هر فرد ملزم به پرداخت حداقل ماهیانه 90 دلار و حداکثر 330 دلار خواهد بود. این مبلغ به طور میانگین تخمین زده شده است و بستگی به سبک زندگی افراد، متغیر خواهد بود. همچنین، در صورتی که در خوابگاه دانشگاه یا هوم استی اسکان داشته باشید، این هزینه‌ها بر روی هزینه کلی خوابگاه یا هوم استی محاسبه می‌شود و نیازی به پرداخت هزینه مجزا برای آنها نیست.

هزینه خورد و خوراک

در صورتی که ساکن خوابگاه های دانشجویی نیستید و سهمیه غذایی خوابگاهی ندارید، باید ماهیانه مبلغی بین 250 تا 400 دلار بابت خرید مواد غذایی پرداخت کنید. البته این مبلغ بسته به سبک زندگی و میزان مصرف افراد متغیر است اما به طور کلی، مواد غذایی در کانادا، هزینه نسبتا معقولی دارند. از آنجایی که افرادی که زندگی دانشجویی دارند، عموما بیرون از خانه و در رستوران ها غذا می خورند، در کانادا میانگین قیمت وعده های غذایی مختلف در رستوران ها، 20 تا 40 دلار است که شامل وعده هایی مانند انواع ساندویچ ها وپیتزاها و غذاهای چینی، تایلندی و کره ای میشود که بسیار در کانادا پرطرفدارند. هزینه برخی مواد غذایی اصلی پرمصرف افراد دانشجو مانند تخم مرغ 4دلار، نان 3 دلار، برنج هر کیلو 4 دلار و سیب زمینی هرکیلو 3 دلار است که بسته به میزان مصرف متفاوت خواهد بود.

هزینه های رفت و آمد و حمل و نقل

از بین تمامی هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا، حمل و نقل معمولا کمترین میزان را در مقایسه با کشورهای همسایه و اروپا به خود اختصاص میدهد. زیرا سیستم حمل و نقلی شهری بسیار گسترده ای در کانادا، علاوه بر فرهنگ دوچرخه سواری مردم وجود دارد. مالکیت کارت های U-pass دانشجویی، این امکان را به شما میدهد که حتی هزینه کمتری برای حمل و نقل متقبل شوید و اشتراکی 1 ماهه را به مبلغ 100 دلار خریداری کنید. تعرفه استفاده از تاکسی 4 دلار و به ازای هر کیلومتر 2 دلار است و در صورت استفاده از مترو، باید مبلغ 3 دلار برای خرید بلیط پرداخت کنید. اگر وسیله نقلیه شخصی دارید، قیمت بنزین هر لیتر 2 دلار، و هزینه سرویس خودرو ماهیانه 80 تا 120 دلار است.

هزینه های بیمه درمانی

ثبت نام در سامانه بیمه خدمات درمانی کانادا، از اولین اقدامات لازم هر دانشجوی بین المللی در کانادا است. هزینه بیمه‌های درمانی بسته به سازمان ارائه دهنده، میزان پوشش خدمات پزشکی و دولتی یا خصوصی بودن آن متفاوت است. بیمه‌های درمانی در کانادا یا دولتی هستند یا خصوصی. بعضی از استان‌های کانادا بیمه درمان دولتی را ارائه می‌دهند که در زمان ثبت نام در دانشگاه باید برای آنها اقدام کنید. اما بعضی دیگر از استان‌های کانادا مانند انتاریو، بیمه درمانی دولتی ندارند و لازم است دانشجویان برای برنامه بیمه‌های درمانی‌ خصوصی که دانشگاه‌ها معرفی می‌کنند، ثبت نام کنند که در این صورت، ملزم به پرداخت هزینه های بیشتری خواهید شد. زیرا هزینه بیمه‌های درمانی خصوصی بیشتر از بیمه‌های درمانی دولتی است. دانشجویان بین المللی برای بهره مندی از خدمات بیمه، ملزم به پرداخت سالیانه 600 تا 1500 دلار هستند که بسیار معقول و به صرفه است.

هزینه های متفرقه

تمامی این موارد، بسته به سبک زندگی شخصی افراد دارند. اما هزینه های دیگری هم به غیر از موارد ضروری مانند مسکن و خوراک در زندگی دانشجویی پیش می آیند. هزینه های کتاب و لوازم تحریر، پوشاک، تفریح و اینترنت نیز باید بررسی شوند. برای تمامی این امور، به طور میانگین ماهانه 500 دلار کفایت خواهد کرد. اگر مایل به عضویت در باشگاه هستید، هزینه ای ماهانه 20 تا 60 دلار را به آن اختصاص دهید. اگر علاقه مند به سینما هستید، هزینه بلیط آن معمولا 12 دلار تا 15 دلار خواهد بود. هزینه های کتاب و لوازم التحریر نیز مبلغی حدود 200 دلار براورد میشود و برای دریافت خدمات اپراتورهای اینترنتی، ماهیانه 90 تا 120 دلار لازم است که نسبتا گران محسوب میشود.

شهرهایی مانند مونترال، اتاوا، ونکوور، آلبرتا و غیره از شهرهای گران قیمت هستند و هزینه های زندگی دانشجویی در آنها برخلاف شهرهایی مثل لاوال، شربروک، کبک و سنت کاترینز بسیار بالاتر است. آشنایی نسبی با مقادیر میانگین انواع هزینه ها در هر شهر، از مهم ترین اقداماتی است که قبل از آغاز زندگی دانشجویی در کانادا، باید انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *