هزینه های زندگی دانشجویی در کشور نروژ

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

هزینه های زندگی دانشجویی در کشور نروژ

تمکن مالی دانشجویان نروژ

در سال 2014 طبق نظر سنجی که از 7000 دانشجو گرفته شد، کشور نروژ میزان رضایت زیادی از دانشجویان را در رابطه با کیفیت زندگی دانشجویی کسب نمود. به طوری که در اروپا نمره 9 از 10 را کسب کرد و رتبه هفتم میزان رضایت دانشجو را به خود اختصاص داد. این موضوع نشان می دهد که شرایط مناسب و معقولی برای دانشجویان و زندگی دانشجویی در کشور نروژ وجود دارد.

درست است که هزینه های زندگی در کشور نروژ، نسبت به سایر کشورهای همسایه بیشتربوده و ساپورت کردن زندگی هزینه های بیشتری برمیدارد اما سیستم آموزشی کارآمد و مفید آن، باعث شده است که این کشور، مقصد بسیاری از دانشجویان و متقاضیان تحصیل از سراسر جهان باشد. همچنین آینده کاری تضمین شده و بازار کار با ثبات این کشور، می توانند دلایل خوبی برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد محل تحصیلتان باشند.

درست است که هزینه های زندگی دانشجویی در هر کشور بسته به اقتصاد، درآمد و سبک زندگی افراد متفاوت است اما آشنایی نسبی با میانگین هزینه هایی که به طور ماهانه و سالانه خواهید داشت، خالی از لطف نیست.

وضعیت مالی دانشجویان نروژ

هزینه های تحصیل در دانشگاه ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور نروژ تقریبا رایگان است. این یعنی شهریه ای که دانشجویان برای هر ترم باید پرداخت کنند، 30 تا 60 یورو در هر مقطع می باشد. اما طبیعتا برای تحصیل در دانشگاه ها و کالج های خصوصی ملزم به پرداخت هزینه های بیشتری خواهید بود. برای تحصیل در مقاطع کارشناسی در دانشگاه های خصوصی، موظف به پرداخت سالیانه 7000 تا 9000 یورو و مقاطع کارشناسی ارشد، 9000 تا 19000 یورو خواهید بود.

برای مقاطع دکتری نیز میزان هزینه ثابت و مشخصی تعیین نشده است و بستگی به عوامل مختلفی اعم از استاد راهنما، منابع تحقیق و غیره تفاوت دارد. طبیعتا تحصیل در دانشگاه های مقرون به صرفه تر مانند دانشگاه علم و فناوری نروژ، برگن، نوردلند و هنر نروژ تاثیر بسیاری زیادی در نحوه تقسیم بندی هزینه های زندگی شما خواهند داشت.

درست است که این دانشگاه ها، هزینه های کمتری نسبت به دانشگاه های خصوصی دارند، اما کیفیت تحصیل تفاوت زیادی ندارد و نسبت به هزینه ای که پرداخت میکنید، خدمات تحصیلی کاملا مناسبی دریافت خواهید کرد.

هزینه های مسکن

بخش مهمی از هزینه های زندگی دانشجویی در نروژ مانند سایر کشورها، مربوط به هزینه های اقامتگاه و مسکن دانشجویان است. در کشور نروژ، اصولا 40 درصد درآمد اکثر دانشجویان صرف اجاره آپارتمان و خوابگاه های دانشجویی میشود. البته که ساکن شدن در آپارتمان های اشتراکی، نسبت به آپارتمان های یک نفره و خوابگاه های شخصی بسیار به صرفه تر است چرا که انواع هزینه ها اعم از قبوض و اجاره بین افراد تقسیم میشود.

هزینه ماهیانه اجاره مسکن به طور متوسط بین 300 تا 700 یورو می باشد. رنج قیمت ها بسیار متفاوت و متغیر اند و این تفاوت هزینه ها به علت متفاوت بودن قیمت های اجاره خانه در شهرهای مختلف کشور نروژ می باشد. در واقع هزینه های اجاره خانه در شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای متوسط و کوچک و آپارتمان های مرکز شهر، هزینه های بیشتری نسبت به اقامتگاه های حومه شهر دارند. به منظور اجاره یک آپارتمان یک خوابه باید مبلغی مابین 7500 تا 14000 کرون و آپارتمان سه خوابه که اصولا به طور اشتراکی اجاره میشود، 12000 تا 25000 کرون در ماه پرداخت کنید.

هزینه های برق و اینترنت که اصولا بر روی اجاره منزل محاسبه می شوند، حدودا 800 کرون در ماه برای شما خرج برمی دارد.

زندگی دانشجویی در نروژ

هزینه های خورد و خوراک و مواد غذایی

بخش مهم دیگر هزینه های زندگی دانشجویی را هزینه های مواد غذایی تشکیل می دهد که به طور متوسط در کشور نروژ معادل 250 تا 400 یورو در ماه هزینه های مواد غذایی خواهد بود. البته مراجعه به برخی فروشگاه ها که تخفیف های دانشجویی بر روی اغلام غذایی دارند، می تواند بسیار صرفه جویی در هزینه باشد. فروشگاه هایی مانند Rimi ،Kiwi ،Bunnpris، Meny و Ultra گاها روی مواد غذایی خود تخفیف های مناسبی اعمال می کنند.

از آنجایی که دانشجویان زمان زیادی را در بیرون از خانه صرف میکنند، طبیعتا مبلغی را نیز به منظور غذا خوردن در رستوران اختصاص میدهند که بسته به سلیقه و انتخاب افراد، به طور میانگین بین 120 تا 270 کرون در ماه متغیر است. اقلام اصلی غذایی مانند شیر و نان در این کشور به ترتیب هزینه ای معادل 16 و 23 کرون دارند.

هزینه بیمه دانشجویی

از ابتدایی ترین و مهم ترین مدارکی که جهت دریافت ویزای دانشجویی باید به سفارت ارائه دهید، مدارک پرداختی برای بیمه دانشجویی شما است. البته هزینه بیمه دانشجویی به مدت زمان اقامت شما نیز بستگی دارد. برای اینکه بیمه دانشجویی برای شما صادر شود، ملزم به پرداخت مبلغ 2000 تا 2050 کرون خواهید بود.

همچنین برای دریافت بیمه های درمانی خصوصی، در صورت تمایل و دارا بودن تمکن مالی می توانید به طور متوسط مبلغ 507 کرون در ماه پرداخت کنید تا از خدمات بیمه های خصوصی در این کشور بهره مند شوید که برای یک دانشجو، هزینه نسبتا بالا و سنگینی است.

هزینه زندگی در نروژ

هزینه های حمل و نقل و تفریحات

در نروژ 41 درصد دانشجویان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند. با استفاده از کارت دانشجویی می توانید تخفیف تردد هم بگیرید. هزینه کل گرفتن کارت حمل و نقل ماهانه برای شما بین 50 تا 77 یورو است. کرایه تاکسی و تاکسی های اینترنتی نیز درصد بالایی از کل هزینه های حمل و نقل و تردد را به خود اختصاص میدهند که به طور میانگین، 10 یورو و 1.5 یورو به ازای هر کیلومتر محاسبه میشود.

هزینه نگهداری ماشین شخصی نیز بسیار بالاست و به هیچ عنوان به دانشجویانی که درآمد بالایی ندارند پیشنهاد نمیشود. تردد و حمل نقل با وسایل عمومی، بهترین انتخاب برای دانشجویان است. همچنین در صورت اجاره کتاب های دست دوم از کتابخانه ها، میتوانید بسیار در هزینه های خود صرفه جویی کنید و کتاب های دانشگاهی را خریداری نکنید. سایر تفریحات نیز به طور میانگین هزینه ای معادل 50 تا 80 یورو خواهد داشت.

هزینه های زندگی دانشجویی با کار پاره وقت

از مهم ترین دلایلی که کشور نروژ مقصد بسیاری از دانشجویان است، قوانین مربوط به مشاغل پاره وقت برای دانشجویان است که میتواند کمک هزینه بسیار خوبی برای دانشجویان باشد. این مشاغل در هر مقطع، قوانین و ساعت های مجاز متفاوتی دارند. به طور میانگین مشاغل پاره وقت برای مقاطع مختلف در کشور نروژ، درآمدی بین 4000 تا 6000 کرون به همراه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *