هزینه های زندگی دانشجویی در کشور فرانسه - فرا اپلای

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

هزینه های زندگی دانشجویی در کشور فرانسه

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه

باید گفت که کشور فرانسه به عنوان یکی از مقاصد برتر تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی شناخته می‌شود و سالیانه دانشجویان بسیاری از کشورهای مختلف جهان به منظور ادامه و یا شروع تحصیل به دانشگاه‌ های این کشور را انتخاب میکنند. تحصیل در فرانسه مزیت‌هایی دارد که باعث ‌می‌شود دانشگاه‌های این کشور جمعیت بالایی از دانشجویان بین‌المللی را از نقاط مختلف جهان به خود جذب کنند.‌

از برخی مزیت های تحصیل در این کشور، سطح بالای علمی و کیفیت زیاد آموزش در مقاطع و رشته های مختلف است. همچنین شرایط اقتصادی و کاری مناسب برای زندگی دانشجویی در این کشور وجود دارد و نسبت به سایر کشورهای همسایه بسیار مقرون به صرفه تر است. در ادامه این مقاله با برخی هزینه های اصلی زندگی دانشجویی در کشور فرانسه آشنا می شویم.

هزینه های تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

امکان تحصیل در هر دو دانشگاه‌های دولتی و همچنین دانشگاه‌های خصوصی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد و هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور با یکدیگر تفاوت دارند.‌ به طور کلی هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه بسیار ارزان‌تر از تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور خواهد بود.‌ از طرف دیگر هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه نیز به دانشگاه محل تحصیل‌، رشته تحصیلی‌، مقطع تحصیلی و شرایط درآمدی دانشجو‌ بستگی دارد و ‌می‌تواند متغیر باشد.

شهریه دانشگاه های دولتی برای دانشجویان بین المللی عبارت است از 170 یورو برای مقاطع کارشناسی، 250 یورو برای مقاطع کارشناسی ارشد و 300 یورو در سال برای مقاطع دکتری. دانشجویان بین المللی که از منطقه اقتصادی اروپا و اتحادیه اروپا به فرانسه نمی آیند موظف اند مبالغ بالاتری را برای شهریه به دانشگاه های دولتی فرانسه پرداخت کنند. هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه نیز با دوره تحصیلی انتخابی شما متناسب است.

در صورتی که برای یک دوره تحصیلی کوتاه مدت اقدام کرده اید، هزینه ویزای تحصیلی فرانسه شما حدود 80 یورو می باشد. در صورتی که اقامت تحصیلی شما بیش از 9 ماه است، هزینه ویزای تحصیلی فرانسه برای شما 50 یورو است. در کنار هزینه ویزای تحصیلی فرانسه می بایست به هزینه های انگشت نگاری و تمکن مالی نیز توجه داشته باشید که حائز اهمیت بسیار می باشند.

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه

هزینه مسکن

هزینه های اقامت و مسکن، یکی از مهمترین هزینه های زندگی دانشجویی در فرانسه می باشد که به عنوان یک دانشجوی بین المللی باید توجه بسیاری به آن داشته باشید. مبلغ اجاره بها و هزینه اسکان دانشجویی در فرانسه بسیار متفاوت است، چون قیمت اجاره در کشور فرانسه به منطقه و شهر مورد نظر بستگی دارد. به عنوان مثال قیمت اجاره در شهر پاریس می تواند زیاد باشد، اما در خارج از پایتخت قیمت ها معمولاً بسیار منطقی تر هستند.

قیمت های مسکن به مواردی مانند انتخاب زندگی در مرکز شهر یا حومه آن و یا تعداد اتاق های ملک محل سکونت بستگی دارد. به طور متوسط قیمت اجاره یک خانه یک خوابه در خارج از مرکز شهر حداقل 350 یورو است. همچنین دانشجویان ‌می‌توانند به منظور صرفه جویی در هزینه‌های زندگی و هزینه اجاره مسکن در خوابگاه‌های دانشجویی اقامت کنند تقریبا 13 درصد از دانشجویان بین‌المللی در خوابگاه‌های دانشجویی ساکن میشوند و این به دلیل مقرون به صرفه بودن و امکاناتی که خوابگاه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد است.

این نوع اسکان یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای دانشجویان بین‌المللی است. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که معمولاً تعداد تقاضا‌ها برای اقامت در خوابگاه دانشجویی زیاد است و ممکن است برخی از دانشجویان موفق به رزرو اتاق نشوند و ناچارا به آپارتمان های اشتراکی روی بیاورند که حدود 400 تا 700 یورو در ماه برایشان هزینه دارد.

هزینه خورد و خوراک و مواد غذایی

باید در نظر بگیرید که بخش بزرگی از هزینه های زندگی دانشجویی در هر کشور، متعلق به تهیه اقلام غذایی میباشد که این موضوع در کشور فرانسه نیز صدق میکند. به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی باید در نظر بگیرید که به طور متوسط حدود 250 الی 300 یورو در هر ماه برای خرید مواد غذایی در شهر پاریس و کمی‌ کمتر از این مقدار را در شهرهای دیگر هزینه کنید. از آنجایی که دانشجویان اکثر وعده های غذایی را در بیرون از محیط خانه و خوابگاه صرف میکنند خوب است با میانگین قیمت غذا در رستوران ها نیز آشنا شوید.

میانگین هزینه‌ی خرید یک پرس غذا در ارزان‌ترین رستوران در فرانسه بین 10 تا 15 یورو است. منوی رستوران‌های بهتر می‌تواند گران‌تر از این هم باشد اما به منظور صرفه جویی در هزینه تهیه خوراک ‌می‌توانید غذای خود را از فودتراک ها تهیه کنید. به عنوان مثال یک کرپ ‌می‌تواند جای وعده ناهار کاملی را در یک رستوران بگیرد و فقط 5 تا 8 یورو برایتان هزینه بردارد. همچنین شما می‌توانید مواد غذایی را از سوپرمارکت یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارزان قیمت و دارای تخفیف خریداری کنید.

زندگی دانشجویی در فرانسه

هزینه بیمه دانشجویی

یکی از مهمترین مواردی که بایستی در بین هزینه های زندگی دانشجویی در فرانسه به آن توجه نمایید، هزینه بیمه دانشجویی در این کشور می باشد. در صورتی که بیمه نداشته باشید نمی توانید ویزای تحصیلی فرانسه را اخذ نمایید و تمامی دانشجویان بین المللی که در فرانسه تحصیل می کنند ملزم به پوشش بیمه درمانی چه دولتی و چه خصوصی هستند.

بسیاری از دانشجویان بین المللی واجد شرایط شرکت در پوشش جهانی مراقبت های بهداشتی فرانسه هستند، اگرچه این بستگی به عواملی مانند سن، کشور مبدا و طول دوره تحصیلی شما دارد. آن دسته از افراد که سن زیر 28 سال دارند، امکان اخذ بیمه دولتی را دارند که هزینه بیمه دانشجویی در فرانسه برای آن ها حدود 0.79 دلار در روز می باشد که بسیار مقرون به صرفه است.

هزینه های حمل و نقل و رفت و آمد

کشور فرانسه دارای سیستم حمل و نقل پیشرفته‌ای است و به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی ‌می‌توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمو‌می ‌با هزینه‌ی کم ‌و در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد مورد نظر خود برسید. از طرف دیگر بیشتر دانشگاه‌ها امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمو‌می ‌را برای دانشجویان بین‌المللی با استفاده از تخفیف دانشجویی فراهم ‌می‌کنند که این مورد از بزرگترین مزیت های زندگی دانشجویی در این کشور است.

هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمو‌می ‌مانند اتوبوس، مترو، یا تراموا به صورت میانگین حدود 30 تا 75 یورو در هر ماه است. در پاریس تاکسی‌ها تقریباً ارزان هستند و در صورت استفاده از تاکسی حدود 2 یورو برای هر کیلومتر پرداخت خواهید کرد. بنابراین برای طی کردن مسافت های کوتاه تنها ملزم به پرداخت 7 تا 10 یورو خواهید بود.

یکی دیگر از بهترین راه‌ها برای عبور و مرور در فرانسه استفاده از دوچرخه است. در فرانسه امکان اجاره دوچرخه نیز وجود دارد که بین دانشجویان بسیار پرطرفدار است. همچنین ‌می‌توانید برای سفر به دیگر شهرهای فرانسه با هزینه ای حدود 30 یورو از TGV استفاده کنید.

هزینه زندگی در فرانسه

هزینه های جانبی زندگی دانشجویی

افزون بر تمام مواردی که ذکر شد هزینه های جانبی نظیر قبوض اینترنت و موبایل، پوشاک، کتاب و لوازم تحریر، تفریحات و غیره نیز در میان تمامی هزینه های اصلیتان گنجانده خواهند شد. برای مثال شهریه باشگاه ورزشی برای یک فرد بزرگسال حدود 36 یورو در ماه و هزینه اجاره زمین تنیس به ازای هر ساعت در آخر هفته حدود 16 یورو است. هزینه تفریحاتی نظیر رفتن به سینما نیز 10 یورو به ازای هر بلیط است.

کسب درآمد با مشاغل دانشجویی

یکی از مسیرهای تامین هزینه مهاجرت تحصیلی به فرانسه، اشتغال در مشاغل دانشجویی در فرانسه می باشد که تحت عنوان اشتغال ضمن تحصیل شناخته می شود. دانشجویان در فرانسه می توانند در مشاغل خواسته شده به کار مشغول شوند و با استفاده از درآمد کار دانشجویی در فرانسه از پس هزینه های تحصیل در فرانسه بر بیایند. پس می توانید بدون در نظر گرفتن سطح تحصیلات یا ملیت خود، با کار در حین تحصیل به درآمد خود اضافه کنید.

قانون فرانسه به دانشجویان بین المللی اجازه انجام کار کمکی 964 ساعت در طول سال را می دهد که معادل 60 درصد ساعات کار تمام وقت در سال می باشد. این فقط می تواند درآمد کمکی جهت تامین هزینه هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه برای شما باشد. زمانی که به کار در فرانسه مشغول هستید، اگر دانشجو باشید یا نباشید، قانون حداقل دستمزد برای شما تضمین شده است و درآمد کار دانشجویی در فرانسه 7.61 یورو در ساعت پس از کسر مالیات می باشد. لازم است بدانید در صورتی که دوره کارآموزی شما بیش از دو ماه طول بکشد، باید حداقل حدود 600 یورو در ماه به شما پرداخت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *