تحصیل رشته مهندسی عمران در کشور آلمان - فرا اپلای

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

تحصیل رشته مهندسی عمران در کشور آلمان

تحصیل رشته مهندسی عمران در کشور آلمان

برای تحصیل در رشته های فنی مهندسی از جمله مهندسی عمران، دانشگاه های فنی کشور آلمان بهترین انتخاب برای دانشجویانی است که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند اما چرا برای تحصیل در رشته مهندسی عمران، کشور آلمان جزو بهترین کشور هاست ؟ احتمالا شما هم وقتی اسم کشور آلمان را می شنوید، به انواع نوآوری های تکنولوژیکی، جاده های مدرن و ایمن، بهترین اتومبیل های جهان و … فکر می کنید که همه اینها در نتیجه تحقیقات و پیشرفت های گسترده در حوزه مهندسی و فناوری ساخت است. بنابراین هر دانشجوی بین المللی که به دنبال بهترین مدرک مهندسی است، تحصیل در آلمان را ایده آل می داند و به دنبال پذیرش از برترین دانشگاه های فنی مهندسی این کشور است.

این مقاله از سایت فرا اپلای را به عنوان تحصیل رشته مهندسی عمران در کشور آلمان اختصاص داده ایم. مواردی همچون مزایای تحصیل، شرایط پذیرش، برترین دانشگاه های مهندسی عمران و شیوه ثبت نام در مطلب بررسی خواهند شد.

مزایای تحصیل رشته مهندسی عمران در کشور آلمان

آلمان از برترین دانشگاه های جهان برای تحصیل در رشته های فنی مهندسی مثل مهندسی عمران است و تعداد زیادی از دانشجویان این کشور را دانشجویان بین المللی تشکیل داده اند. تحصیل در دانشگاه آلمان مزایایی دارد که شاید سایر کشورها این مزایا را در اختیار شما قرار ندهند. شما با ورود به دانشگاه های فنی آلمان، علاوه بر آنکه به بهترین سیستم آموزشی و با استانداردهای بالا دسترسی خواهید داشت، مزایای دیگری شامل حالتان خواهد شد که در ادامه اشاره ای به آنها کرده ایم :

هزینه کم تحصیل در دانشگاه های آلمان

بسیاری از دانشگاه ها و دانشکده های مهندسی آلمان به ویژه دانشگاه های دولتی، از دانشجویان بین المللی شهریه کم دریافت می کنند و حتی امکان تحصیل بدون هزینه در این دانشگاه ها وجود دارد. تنها هزینه ای که برای تحصیل در دانشگاه های کشور آلمان باید بپردازید، هزینه های اداری برای پوشش خدمات دانشجویی می باشد و حدود 100 تا 200 یورو در سال است.

برخی از دانشگاه های دولتی نیز شهریه بیشتری دریافت می نمایند همچنین اگر دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در رشته ای متفاوت با رشته کارشناسی خود ثبت نام کنند، باید شهریه بپردازند.

تحصیل به زبان انگلیسی در دانشکده های مهندسی آلمان

آلمان یکی از مقاصد تحصیلی غیرانگلیسی زبان است اما در اکثر دانشکده های مهندسی رشته ها به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می شوند که اختصاص به دانشجویان بین المللی دارند. از جمله این دانشگاه ها شامل دانشگاه آخن، موسسه فناوری کارلسروهه (KIT) و … هستند.

فرصت های تحصیلی متعدد برای دانشجویان مهندسی در آلمان

دانشجویان فنی مهندسی کشور آلمان امکان بورسیه شدن را دارند. بسیاری از سازمان ها در آلمان به دانشجویان بین المللی بورسیه می دهند که بورسیه های مهندسی شامل پوشش هزینه های تحصیل یا حداقل بخشی از هزینه های ماهانه مثل خوابگاه، تحصیل و … است.

DAAD و Deutschlandstipendium دو مورد از پرکارترین ارائه دهندگان بورس تحصیلی هستند و به جزء این دو سازمان های دیگری نیز وجود دارد.

در بهترین دانشکده های مهندسی اروپا تحصیل می کنید

با تحصیل در دانشگاه های فنی مهندسی آلمان در واقع در بهترین دانشگاه های جهان تحصیل می کنید. دانشگاه های فنی آلمان همواره در میان دانشگاه های معتبر جهان حضور دارند که از بین آنها می توان به دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه RWTH آخن، دانشگاه فنی برلین، موسسه فناوری کارلسروهه، دانشگاه صنعتی دارمشتات، دانشگاه درسدن، دانشگاه اشتوتگارت، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان (LMU) مونیخ، دانشگاه هومبولت برلین و …. اشاره کرد.

هزینه زندگی مناسب در کشور آلمان

هزینه زندگی در کشور آلمان در مقایسه با بسیاری از نقاط اروپا کم تر است و دانشجویان می توانند با زندگی در برخی از شهرهای کوچک تر هزینه زندگی خود را به کمتر از 800 یورو در ماه برسانند. ضمن اینکه دانشجویان امکان کار همزمان با تحصیل دارند و می توانند کسب درآمد داشته باشند.

تحقیق و همکاری با صنعت مهندسی

کشور آلمان همواره در تحقیقات و صنعت مهندسی پیشرو است و دانشگاه های فنی مهندسی با شرکت ها و صنایع همکاری نزدیک دارند که این موضوع به دانشجویان فرصت مهارت آموزی را می دهد.

به طور مثال دانشگاه فنی مونیخ با شرکت های معروفی همچون زیمنس و جنرال الکتریک، BMW و … در ارتباط است و دانشجویان می توانند در پروژه های تحقیقاتی حضور داشته باشند.

مشاغل مهندسی متنوع در آلمان

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های فنی آلمان برای پیدا کردن شغل مناسب مشکلی نخواهید داشت و اکثر شرکت های فناوری و مهندسی همواره به متخصصان علم مهندسی و فناوری نیاز دارند.

 

تحصیل رشته مهندسی عمران در کشور آلمان

 استاندارد بالای زندگی در آلمان

آلمان بهترین شهرهای جهان را در خود جای داده است و شهرهایی همچون مونیخ، برلین، هامبورگ و … به طور مداوم در میان شهرهای برتر جهان برای زندگی قرار می گیرند. همچنین کشور آلمان در قلب اروپا واقع شده است و سفر به بسیاری از کشورهای اروپایی مثل اتریش، فرانسه، بلژیک و … از این کشور آسان خواهد بود.

ضمن اینکه کشور آلمان بر اساس آمار OECD، در زمینه های آموزش و مهارت، تعادل بین کار و زندگی، شغل و درآمد، کیفیت محیطی، ارتباطات اجتماعی، امنیت شخصی و رفاه بالاتر از میانگین قرار دارد.

دانشگاه های برتر برای مهندسی عمران در آلمان

در کشور آلمان رشته مهندسی عمران با نام Bauingenieurwesen شناخته می شود. دانشجویانی که قصد تحصیل در این رشته را دارند باید ابتدا وارد دوره کارشناسی شوند که سه سال به طول می انجامد و سپس در صورت تمایل در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی نیز تحصیلات خود را ادامه دهند.

در ادامه چند دانشگاه برتر کشور آلمان برای رشته مهندسی عمران معرفی شده اند :

دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ یکی از بزرگ ترین دانشگاه های فنی مهندسی کشور آلمان است که در سال 1868 تاسیس شده است. این دانشگاه بیش از 40 هزار دانشجو در مقاطع و رشته های تحصیلی مختلف دارد و تاکنون موفق به دریافت 17 جایزه نوبل شده است.

اگر دانشگاه فنی مونیخ را برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی عمران انتخاب کرده اید، لازم است بدانید که این دانشگاه در مقطع کارشناسی سه سال طول دوره تحصیل دارد و دانشجو پس از پایان دوره کارشناسی و گذراندن مبانی علوم طبیعی و مهندسی عمران، می تواند وارد مقطع کارشناسی ارشد شده و یکی از تخصص های ارائه شده را انتخاب نماید.

برای درخواست ثبت نام در دانشگاه فنی مونیخ لازم است به صورت آنلاین به سایت TUMonline مراجعه نمایید و پس از تکمیل فرم درخواست آنلاین، یک درخواست کاغذی نیز باید چاپ شده و تا پایان مهلت درخواست به دفتر اصلی ثبت نام دانشگاه ارسال شود.

دانشگاه فنی مونیخ جزو 9 دانشگاه برتر فنی مهندسی آلمان است که دارای 15 دانشکده می باشد. 30 درصد دانشجویان این دانشگاه بین المللی هستند و حدود 200 رشته تحصیلی تدریس می شوند که شامل مجموعه گسترده ای دوره ها و برنامه های تدریس شده به زبان انگلیسی است. همچنین رتبه دانشگاه فنی مونیخ در رتبه بندی QS جهانی، رتبه 50 است.

شهریه دانشگاه فنی مونیخ به طور متوسط 258 یورو در سال است و کمتر یا بیشتر شدن شهریه به مقطع و رشته تحصیلی دانشجو بستگی دارد.

تحصیل رشته مهندسی عمران در کشور آلمان

موسسه فناوری کارلسروهه

یکی دیگر از دانشگاه های دولتی و تحقیقاتی بزرگ کشور آلمان، موسسه فناوری کارلسروهه است که در نتیجه ادغام دانشگاه کارلسروهه و مرکز تحقیقات کارلسروهه راه اندازی شده است. این دانشگاه از بهترین دانشگاه های اروپا برای تحصیل در رشته های فنی مهندسی و مهندسی عمران است.

گروه مهندسی عمران در دانشگاه کارلسروهه به چند شاخه تحلیل سازه، موسسه سازه های بتنی، موسسه مکانیک و موسسه مطالعات حمل و نقل تقسیم می شود. برنامه لیسانس رشته مهندسی عمران در این کشور شامل دو بخش است که در بخش اول برنامه، دانش پایه علمی برای درک مشکلات پیش روی کار مهندسی را به دانشجویان آموزش داده می شود.

در بخش دوم دانشجویان با کارهای عملی مهندسی عمران درگیر می شود و پایان نامه نیز برای فارغ التحصیلی از دانشجو درخواست می شود که باید در مدت سه ماه تکمیل گردد.

رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد نیز تدریس می شود که موسسه فناوری کارلسروهه تدریس می شود که 3 سال دوره تحصیل دارد.

دانشگاه فناوری کارلسرومه از دانشجویان بین المللی شهریه دریافت می کند که میزان شهریه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حدود 3460 دلار در سال می باشد.

تحصیل رشته مهندسی عمران در موسسه فناوری برلین کشور آلمان

موسسه فناوری برلین یکی از بزرگ ترین موسسات فناوری کشور آلمان است که در سال 1879 تاسیس شده است. دانشکده مهندسی عمران این دانشگاه رشته مهندسی عمران را در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می دهد و بیشترین گروه از دانشجویان فنی مهندسی دانشگاه را دانشجویان مهندسی عمران تشکیل داده اند.

دانشگاه فنی بین المللی برلین در پایتخت آلمان قرار دارد و حدود 34500 دانشجو را شامل می شود. طبق رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS، رتبه دانشگاه فنی برلین آلمان 159 است و این دانشگاه برلین یکی از اعضای TU9 است. عضویت در TU9 امکان تبادل دانشجو بین بسیاری از دانشکده های مهندسی را فراهم می کند.

تحصیل در دانشگاه فناوری برلین همانند دو دانشگاه فنی مونیخ و کارلسروهه همراه با پرداخت شهریه می باشد و دانشجویان مقطع کارشناسی باید 658 دلار و دانشجویان مقطع ارشد باید 1000 دلار در سال بپردازند.

تحصیل رشته مهندسی عمران در کشور آلمان

تحصیل رشته مهندسی عمران در دانشگاه فنی درسدن کشور آلمان

دانشگاه فنی درسدن یکی از دانشگاه برتر آلمان برای تحصیل در رشته مهندسی عمران است که در سال 1828 تاسیس شده و عضو TU9 است. این دانشگاه در ایالت زاکسن در شرق آلمان قرار دارد و برای رشته مهندسی عمران انواع مختلف مدارکی را ارائه می دهد.

دانشگاه فنی درسدن دارای 17 دانشکده و حدود 124 رشته تحصیلی است و طیف گسترده ای از تحقیقات در حوزه های زیست پزشکی، مهندسی زیستی، فناوری اطلاعات، مواد و سازه های هوشمند، انرژی و …. را پوشش می دهد.

حدود 32 دانشجو در دانشگاه فنی درسدن مشغول به تحصیل هستند که نزدیک به یک سوم آنها را دانشجویان بین المللی تشکیل داده اند. رتبه جهانی دانشگاه درسدن طبق رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS، 194 است

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه درسدن حدود 1000 دلار در سال است همچنین این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد نیز امکان تحصیل مقرون به صرفه را برای دانشجویان بین المللی فراهم ساخته است و دانشجویان این مقطع با حداقل هزار دلار در سال و بیشتر، امکان تحصیل در دانشگاه درسدن خواهند داشت.

تحصیل رشته مهندسی عمران در  دانشگاه فنی دارمشتات کشور آلمان

دانشگاه فنی دارمشتات یکی دیگر از دانشگاه های TU9 آلمان است که در جنوب شرقی شهر دارمشتات این کشور واقع شده است. تاسیس دانشگاه فنی دارمشتات به سال 1877 بر میگردد و یکی از اولین دانشگاه های جهان بود که دارای بخش مهندسی برق بود.

گروه مهندسی عمران در دانشگاه فنی دارمشتات دو گرایش مهندسی عمران و ژئودزی را ارائه می دهند و برای دریافت مدرک کارشناسی مهندسی عمران دانشجویان باید دروس عمومی، تخصصی و … را بگذارنند و پس از سه سال تحصیل و دریافت مدرک کارشناسی، امکان تحصیل در مقطع ارشد وجود دارد.

دانشگاه فنی دارمشتان در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS رتبه 269 را کسب کرده است و یکی از 10 دانشگاه برتر فنی مهندسی آلمان است.

تحصیل رشته مهندسی عمران در دانشگاه اشتوتگارت کشور آلمان

از قدیمی ترین دانشگاه های کشور آلمان می توان به دانشگاه اشتوتگارت اشاره کرد که رشته های فنی مهندسی از جمله مهندسی عمران را برگزار می کند. دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست این دانشگاه از 14 بخش مختلف تشکیل شده است و بیش از 400 پرسنل در این دانشکده مشغول فعالیت هستند.

شهریه دانشگاه اشتوتگات برای دانشجویان بین المللی 1500 یورو در سال است و دانشجویان علاقه مند به تحصیل در این دانشگاه می توانند در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی و در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

تخصص های ارائه شده برای رشته مهندسی عمران در دانشگاه فنی اشتوتگارت شامل مکانیک محاسباتی، مهندسی سازه، سیستم های حمل و نقل و آب و محیط زیست می باشند و دانشجو می تواند با توجه به علاقه خود و همچنین نمراتی که کسب کرده است، وارد یکی از این تخصص ها شود.

 

تحصیل رشته مهندسی عمران در کشور آلمان

دانشگاه روهر بوخوم

دانشگاه روهر بوخوم اولین دانشگاه تاسیس شده پس از جنگ جهانی دوم در آلمان است که در سال 1962 تاسیس شده است. رشته مهندسی عمران در دو مقطع کارشناسی (سه ساله) و کارشناسی ارشد (دو ساله) در دانشگاه روهر بوخوم ارائه می شود و دانشجویان بین المللی می بایست به صورت آنلاین برای ثبت درخواست پذیرش در این دانشگاه اقدام کنند.

امروزه دانشگاه روهر بوخوم یکی از پر رونق ترین دانشگاه های فنی مهندسی اروپاست که بیش از 43 هزار دانشجو در آن تحصیل می کنند. از این دانشگاه سالانه بیش از 5500 دانشجوی کارشناسی و ارشد و بیش از 600 دانشجوی دکتری فارغ التحصیل می شوند و طیف گسترده ای از رشته ها را برگزار می نماید.

طول دوره تحصیل در رشته مهندسی عمران دانشگاه های کشور آلمان

تمام دانشگاه های کشور آلمان مدرک معتبر بین المللی ارائه می دهند. لیسانس یا BSc معمولا شش ترم یا سه سال طول می کشد و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حدود چهار ترم و مقطع دکتری تخصصی نیز 4 الی 6 ترم زمان بر است.

شرایط ورود به تحصیل رشته مهندسی عمران کشور آلمان

علاوه بر آنکه هر یک از دانشگاه های فنی آلمان شرایط پذیرش اختصاصی دارند، یکسری شرایط عمومی ثابت هستند و دانشجویان بین المللی باید واجد شرایط باشند.

برای دانشجویان متقاضی مدرک لیسانس ارائه مدرک دیپلم دبیرستان، گواهی پایان مدرسه یا نتیجه آزمون ورودی دانشگاه کافی است اما دانشجویان متقاضی مقطع ارشد باید مدرک لیسانس خود را ارائه دهند.

تمام دانشجویان رشته های زبان آلمانی می بایست با گذارندن یک دوره مقدماتی یا شرکت در آزمون زبان، مهارت خود را در زبان آلمانی اثبات کنند که آزمون های مورد قبول مهارت عبارتند از DSH (آزمون ورودی دانشگاه زبان آلمانی برای متقاضیان بین المللی)، TestDaF (تست زبان آلمانی به عنوان زبان خارجی) و …

اما اگر در زبان آلمانی دانش محدودی دارید، می توانید رشته های زبان انگلیسی را انتخاب کنید که تعداد زیادی از رشته ها به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شوند. برای اثبات مهارت زبان انگلیسی نیز ملزم به ارائه مدرک زبان معتبر مثل تافل یا آیلتس باشد که نمره زبان با توجه به دانشگاه مد نظرتان، متفاوت است.

شرایط خوابگاه دانشگاه های فنی مهندسی آلمان

متاسفانه بسیاری از دانشگاه های آلمان یا خوابگاه ارائه نمی دهند و یا بیشترین ظرفیت خوابگاه ها به دانشجویان آلمانی اختصاص دارند بنابراین دانشجویان بین المللی باید به فکر محل اقامت خود نیز باشند.

آپارتمان های دانشجویی و مسکن مشترک بهترین انتخاب برای دانشجویان بین المللی است و آپارتمان های بزرگ تر و اختصاصی گران ترین انتخاب است. هزینه اجاره خانه دانشجویی در آلمان با توجه به منطقه ای که دانشگاه شما قرار دارد، ممکن است متفاوت باشد. در شهرهای بزرگ و شهرهای دانشجویی، هزینه اجاره خانه بیشتر است اما شهرهای کوچک تر خانه های با هزینه اجاره مناسب تر دارند.

 

تحصیل رشته مهندسی عمران در کشور آلمان

سخن آخر

پس از مطالعه این مطلب که درباره تحصیل رشته مهندسی عمران در کشور آلمان اطلاعات کاملی را ارائه کرد، در صورتی که برای مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، توصیه می شود با مشاوران مجرب فرااپلای تماس بگیرید.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *