تحصیل رشته MBA در هلند - فرا اپلای

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

تحصیل رشته MBA در هلند

تحصیل رشته MBA در هلند

تحصیل رشته MBA در هلند یک فرصت ایده آل برای یادگیری جدید ترین مهارت ها و علوم در زمینه مدیریت است. رشته MBA یک برنامه تحصیلی دانشگاهی است که به منظور ارتقاء سطح فکری و دانش دانشجویان در زمینه مدیریت و تجارت، ایجاد شده است و با توجه به اینکه برای هر شرکت و سازمان موفق، استراتژی های مدیریتی و تجاری ضروری است، فارغ التحصیلان رشته MBA فرصت های شغلی زیادی را پیش روی خود دارند. اگر علاقه مند به تحصیل در رشته MBA دانشگاه های هلند هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا با شرایط پذیرش و بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته آشنا شوید.

درباره رشته MBA

رشته مدیریت کسب و کار (Master of Business Administration) یا همان رشته MBA، یکی از رشته های محبوب و کاربردی مدیریت است که دانشجویان با تحصیل در این رشته با جنبه های مختلف مدیریت یک کسب و کار از جمله حسابداری، بازاریابی، منابع انسانی، مدیریت عملیات، مدیریت تبلیغات، برنامه‌ ریزی استراتژیک و … آشنا می شوند.

رشته MBA برای اولین بار توسط دانشگاه های آمریکا ارائه شد و پس از آن با توجه به کارایی این رشته در زمینه های مختلف و استقبال دانشجویان، بسیاری دیگر از دانشگاه های جهان از جمله تعدادی از دانشگاه های هلند نیز این رشته را ارائه کردند.

هدف اصلی جذب دانشجو در رشته MBA، تربیت و پرورش افرادی است که در زمینه های مختلف مدیریت از جمله اداره و رهبری موثر و کارآمد یک سازمان، ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مدیریتی به مدیران سازمان ها و … ایفای نقش کنند و این رشته کلیه عملیات کسب و کار از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات را شامل می ‌شود.

رشته MBA در دانشگاه های کشور های مختلف حدود 30 گرایش دارد که محبوب ترین آنها که توسط اکثر دانشگاه ها ارائه می شوند شامل بازاریابی و مدیریت فروش، مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی، مدیریت تولید و سیستم های تولید پروژه و گرایش مدیریت منایع انسانی می باشد. در حال حاضر گرایش هایی همچون تجارت الکترونیک نیز در رشته MBA ارائه می گردد که نشان می دهد این رشته کاربردی و به متخصصان آن در شرکت ها، سازمان ها و موسسات تجاری مختلف، نیاز است.

مدارک لازم و شرایط تحصیل در رشته MBA دانشگاه های هلند

هلند از مقاصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان بین المللی است و دانشجویان از سراسر جهان این کشور زیبا را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند زیرا دانشگاه های هلند از بهترین های اروپا هستند و استانداردهای زندگی در این کشور بالاست. خارجی ها همواره مورد استقبال مردم هلند قرار می گیرند و بسیاری از دانشگاه ها نیز هر ساله دانشجوی بین المللی در رشته های مختلف پذیرش می کنند.

حدود 90 درصد از شهروندان هلندی به زبان انگلیسی تسلط دارند اما زبان آموزش در دانشگاه های این کشور هم هلندی و هم انگلیسی است. بنابراین اگر قصد دارید وارد رشته MBA دانشگاه های هلند شوید، حتما بررسی کنید که زبان آموزش و آزمون در دانشگاه مد نظر شما چه زبانی است.

قبل از شروع به تحصیل در دانشگاه های هلند باید مهارت زبان انگلیسی یا زبان هلندی خود را با ارائه مدرک معتبر اثبات کنید. اگر زبان تحصیل در دانشگاه مدنظرتان انگلیسی باشد، لازم است که مدرک زبان تافل یا آیلتس با حداقل نمره مورد قبول دانشگاه ارائه دهید و در غیر این صورت، امکان پذیرش نخواهید داشت.

علاوه بر مدرک زبان، مدارک دیگری نیز برای پذیرش در دانشگاه های هلند مورد نیاز هستند که به شرح زیر می باشند :

  • آخرین مدرک فارغ التحصیلی (گواهی دیپلم برای مقطع کارشناسی، لیسانس برای مقطع کارشناسی ارشد و فوق لیسانس برای مقطع دکتری)
  • ریز نمرات مقطع تحصیلی قبلی
  • رزومه اپلای (تحصیلی)
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • گواهی تمکن مالی برای تحصیل و زندگی در هلند
  • پاسپورت
  • مدارک مربوط به مقالات علمی چاپ شده
  • مدارک مربوط به سوابق علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و ..
  • رزومه شغلی

دانشگاه های برتر رشته MBA در هلند

تعدادی از دانشکده های مدیریت دانشگاه های هلند رشته MBA را ارائه می دهند که از جمله آنها می توان به دانشکده مدیریت ماستریخت (MSM)، دانشکده مدیریت روتردام (RSM) و … اشاره کرد. در ادامه بیشتر با این دانشکده ها آشنا می شویم :

دانشکده مدیریت روتردام (RSM)

دانشکده مدیریت روتردام دانشگاه اراسموس از دانشکده های پیشرو تجاری در اروپا محسوب می شود که در سال 1913 تاسیس شده است. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه اراسموس روتردام وجود دارد و دانشکده مدیریت و کسب و کار این دانشگاه همواره در میان برترین دانشکده های کسب و کار جهان قرار دارد.

تمام برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه اراسموس روتردام ارائه می شوند و این دانشگاه از طریق تحقیقات و آموزش پیشگامانه، رهبران تجاری با مشاغل بین المللی را توسعه می دهد.

دانشگاه اراسموس با بیش از 100 قرارداد مشارکت با سایر دانشگاه های تجاری، بخشی از شکبه معتبر بین المللی دانشکده های کسب و کار است و به دلیل قرار گرفتن در دومین شهر بزرگ هلند یعنی روتردام و همچنین فراهم کردن شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در رشته MBA، بسیار مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار گرفته است.

با تحصیل در دانشگاه اراسموس و زندگی دانشجویی در شهر روتردام در واقع در یکی از شهرهای ایده آل از هر نظر هنر، موسیقی، معماری مشهور جهانی، جشنواره ها، کنسرت ها، رویدادهای ورزشی و … زندگی خواهید کرد و این شهر به عنوان دروازه ورود به اروپا نیز شهرت دارد.

تحصیل رشته MBA در هلند

دانشگاه کسب و کار هلند

دانشگاه کسب و کار و تجارت هلند دارای پردیس هایی در بروکلن و آمستردام هلند است و می تواند از گزینه های عالی برای تحصیل در رشته های مدیریت از جمله رشته MBA باشد. پردیس دانشگاه کسب و کار هلند در قلب شهر آمستردام واقع شده است و دانشجویان این دانشگاه توسط شرکت ها، استارت آپ ها و مراکز رشد کسب و کار احاطه شده اند. این دانشگاه دارای چهار برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی است که شامل لیسانس علوم در مدیریت بازرگانی (BScBA)، کارشناسی ارشد تمام وقت علوم در مدیریت، MBA تمام وقت و MBA اجرایی (EMBA) می باشد.

دانشکده مدیریت ماستریخت (MSM)

دانشکده مدیریت ماستریخت با سابقه بیش از 60 سال آموزش در حوزه مدیریت، یکی دیگر از دانشگاه های هلند برای تحصیل در رشته MBA است که در شهر ماستریخت واقع شده است. این دانشگاه در سال 1976 بنیانگذاری شده و به عنوان یکی از دانشگاه های تازه تاسیس هلند محسوب می شود. در سال 2020، بیش از 21 هزار دانشجو در دانشگاه ماستریخت تحصیل کردند که 55 درصد آنها از دانشجویان خارجی بودند.

تحصیل رشته MBA در هلند

مراحل ثبت نام در دانشگاه های هلند

  • پیش از انتخاب رشته تحصیلی خود در یکی از دانشگاه هلند، تحقیقات کامل و دقیق انجام دهید و مطمئن شوید که رشته مدنظر با علایق و اهداف شغل شما در تناسب است.
  • دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که توسط دانشگاه مدنظرتان ارائه می شوند را از سایت دانشگاه بررسی کنید و ببینید آیا شرایط ورود و پذیرش دانشگاه مورد تقاضایتان را دارید یا خیر.
  • شهریه رشته تحصیلی در دانشگاه مد نظر برای دانشجویان غیراتحادیه اروپا را بررسی کنید. شما باید برای پذیرش در دانشگاه، مدرکی مبنی بر تمکن مالی به دانشگاه ارائه دهید که این مدرک ممکن است صورتحساب بانکی شما باشد.
  • پس از بررسی شرایط دقیق ورود به رشته تحصیلی مورد نظر خود، برای تکمیل اپلیکیشن فی و ارسال آن اقدام کنید. برای بررسی فرم درخواست پذیرش و پرونده‌ متقاضی لازم است که بابت آن هزینه‌ ای به دانشگاه مورد نظر پرداخت شود که این هزینه، اپلیکیشن فی نامیده می ‌شود. با پرداخت این هزینه، دانشگاه اطمینان می یابد که درخواست شما قطعی است و به درخواستتان رسیدگی خواهد کرد.

با توجه به اینکه ثبت نام، ارسال مدارک به دانشگاه و پرداخت هزینه جهت پذیرش در دانشگاه های هلند فرایند آسانی ندارد و نیازمند تجربه شما در این امر است، توصیه می شود که مراحل ثبت نام و ارسال مدارک خود را به مشاوران مجرب ما در فرا اپلای بسپارید تا مشکلی در هیچ یک از مراحل ثبت نام وجود نداشته باشد.

زمان ثبت نام دانشگاه های هلند

در دانشگاه های هلند معمولا هفته اول اکتبر جذب دانشجو برای سال تحصیلی آینده شروع می شود و تعداد کمی از رشته ها که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، در ترم بهار پذیرش دارند. البته تقویم آموزشی هر یک از دانشگاه ها متفاوت است و مهلت ارسال درخواست و ارسال مدارک بسته به نوع دانشگاهی که درخواست می دهید، فرق می کند. همچنین زمان ثبت نام برای دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا فرق می کند.

تحصیل رشته MBA در هلند

شهریه تحصیل در رشته MBA هلند

دانشگاه های دولتی هلند صرف نظر از ملیت دانشجویان بین المللی و بدون در نظر گرفتن کشور مبدا، از تمام دانشجویان شهریه دریافت می کنند ولی هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا، بیشتر است. همچنین دانشگاه های خصوصی هلند شهریه بیشتری را به نسبت دانشگاه های دولتی دریافت می کنند.

متوسط هزینه های تحصیل برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در هلند در مقطع کارشناسی 6 الی 15 هزار یورو در سال می باشد و در مقطع کارشناسی ارشد نیز هزینه تحصیل 8 الی 20 هزار یورو در سال است.

شرایط کاری و زمینه ‌های فعالیت فارغ التحصیلان رشته MBA در هلند

در هلند نرخ بیکاری بسیار پایین است و در نوامبر 2021، نرخ بیکاری در این کشور کمتر از 3 درصد بوده است و به دلیل شرایط کاری مناسب و درآمد های ایده آل، بسیاری از دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی ترجیح می دهند برای ورود به شغل در هلند اقامت داشته باشند.

با مدرک رشته MBA از دانشگاه های هلند و با یادگیری دانش و فنون مدیریت در برترین دانشگاه های جهان، پیشنهادات شغلی مناسبی را از کارفرمایان دریافت خواهید کرد. پس از اخذ مدرک خود در هلند، به مدت 6 ماه فرصت دارید که به دنبال شغل مناسب بگردید و پس از دریافت پیشنهاد کاری، می توانید درخواست اقامت کاری دهید.

با توجه به اینکه در اکثر سازمان ها، شرکت ها، ادارات و کمپانی ها برای نظم دهی، رهبری، برنامه ریزی برای شرکت و مدیریت مالی و منابع انسانی سازمان نیاز به فارغ التحصیلان رشته مدیریت است، با مدرک رشته MBA می توانید به عنوان مدیر فروش، مدیر اجرایی، مدیر بخش تولید و … مشغول به کار شوید و درآمد شما بسته به تجربه و تحصیلاتتان متفاوت خواهد بود.

بیشترین میزان درآمد مشاغل مدیریتی را متخصصان مدیریت اجرایی دارند که سالانه حدود 123 هزار دلار دریافت می کنند. میزان درآمد متخصصان MBA بر اساس مدرک متفاوت است و شما با داشتن این مدرک حداقل سالانه 98 هزار دلار درآمد خواهید داشت ولی با تحصیل در مقطع دکتری، حقوق و دستمزد بیشتری در انتظارتان خواهد بود.

سخن آخر

شما عزیزان با مطالعه این مطلب از شرایط کلی تحصیل رشته MBA در هلند و دانشگاه های برتر ارائه دهنده این رشته در هلند مطلع شدید. اگر به هدف تحصیل در دانشگاه های هلند قصد مهاحرت تحصیلی به این کشور را دارید و برای دریافت ویزای تحصیلی، نحوه ترجمه و ارسال مدارک و …نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، با مشاوران مجموعه فرااپلای تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید. مشاوران فرا اپلای از زمان ثبت درخواست و ارسال مدارک به دانشگاه تا پذیرش در دانشگاه مد نظرتان، همراه شما هستند.

یک پاسخ

  1. دانشگاههای خصوصی خارج از کشور مدرکشان مورد تایید وزارت علوم هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *