آزمون IELTS - همه چیز در مورد آزمون آیلتس - فرا اپلای

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

آزمون IELTS – همه چیز در مورد آزمون آیلتس

IETLS

یکی از آزمون های معتبر زبان انگلیسی که در سراسر جهان برگزار می شود، آزمون IELTS است و دانشگاه ها از طریق این آزمون سطح زبان انگلیسی دانشجویان بین المللی خود را مورد سنجش قرار می دهند. اگر متقاضی اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور هستید و رشته مورد تقاضای شما به زبان انگلیسی برگزار می شود، احتمالا دانشگاه از شما بخواهد برای اثبات مهارت زبان انگلیسی خود مدرک زبان آیلتس یا تافل ارائه کنید. در این مطلب جدید از سایت فرا اپلای همراه ما باشید تا درباره آزمون آیلتس اطلاعات کامل را کسب کنید.

چرا IELTS بگیریم؟

حدود 1.35 میلیارد نفر در سراسر جهان هستند که انگلیسی را به صورت بومی یا به عنوان زبان دوم صحبت می کنند و اگر شما هم به دنبال کار، زندگی و یا تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان (یا کشوری که الزام زبان انگلیسی دارد) هستید باید بتوانید سطح بالایی از توانایی زبان انگلیسی خود را نشان دهید. توانایی برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در کشوری که میخواهید در آنجا کار یا تحصیل کنید، دارای مزایای زیادی است و همچنین برای فرصت های شغلی و ارتباط گرفتن در جامعه، ضروری است.

آزمون آیلتس محبوب ترین آزمون برای افرادی است که به دنبال مهاجرت به کشور استرالیا، کشور کانادا و کشورهای اروپایی هستند و در سطح جهانی بیش از 11 هزار دانشگاه و کارفرما با مدرک زبان این آزمون دانشجو یا کارجو می پذیرند.

درباره آزمون IELTS

در حال حاضر آزمون آیلتس از با ارزش ترین و معتبر ترین آزمون های زبان انگلیسی محسوب می شود که در سراسر جهان از جمله کشور خودمان برگزار می شود. شرکت در این آزمون و دریافت مدرک آن برای دانشحویانی که می خواهند در خارج از کشور به زبان انگلیسی تحصیلات خود را ادامه دهند، با توجه به درخواست دانشگاه الزامی است و البته برای ورود به شغل در برخی کشورها نیز فرد باید دارای مدرک زبان باشد.

آزمون IELTS به دو صورت آزمون عمومی (General Training) و آکادمیک (Academic Training) برگزار می شود و دانشجویانی که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و .. را دارند باید در آزمون آکادمیک شرکت کنند ولی آزمون زبان آیلتس عمومی برای مقاطع پایین تر طراحی شده است و یا اگر قصد مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان را دارید، می توانید در آزمون عمومی شرکت نمایید.

هر دو آزمون عمومی و آکادمیک آیلتس شامل چهار بخش شنیداری، گفتاری، خواندن و نگارش هستند که در هنگام نمره دهی به هر بخش، به صورت جداگانه امتیاز 0 تا 9 اختصاص داده می شود و با معدل گیری، نمره نهایی تعیین می شود.

بخش های مختلف آزمون IELTS

آزمون آیلتس شامل 4 بخش است که عبارتند از Listening ،Reading ،Writing و Speaking. هر بخش سوالات جداگانه دارد و به نسبت تعداد سوالات، زمان لازم برای پاسخگویی در نظر گرفته می شود.

بخش Listening

زمان در نظر گرفته شده برای بخش Listening آزمون آیلتس حدود 40 دقیقه است و شامل 40 سوال در 4 بخش مجزاست. سی دی امتحان Listening فقط یکبار پخش می‌ شود و قبل از پخش سی دی فرصت دارید تا سوالها را مرور کنید. پس از پایان یافتن هر بخش، فرصت دارید تا جواب های خود را بازبینی نمایید. سوالات بخش Listening توانمندی و مهارت شما را در فهمیدن و درک موضوع اصلی گفتگو را می طلبد و فقط یک بار فرصت گوش دادن به هر گفتگو را دارید. موضوعات این بخش می تواند مباحث مختلفی مثل مکالمه‌ ای که به شکل روزمره بین دو شخص انجام می­‌ گیرد، سخنرانی درباره امکانات یک مرکز تفریحی یا نقشه خوانی و اجزای یک نقشه و مسیر، گفتگو و مکالمه مابین چند نفر (مثلا چند دانشجو) که بیشتر جنبه علمی یا آموزشی دارد و یا مکالمه درباره یک موضوع علمی یا تخصصی باشد و پس از اینکه مکالمه ها تمام می شود، در آزمون کتبی به مدت 10 دقیقه و در آزمون کامپیوتری به مدت 2 دقیقه فرصت دارید جواب‌ ها را از دفترچه سوالات به پاسخنامه منتقل کنید.

بخش Reading

بخش Reading شامل 40 سوال با مدت زمان پاسخگویی 60 دقیقه است و دفترچه ای حاوی متون با 2000 الی 27000 کلمه به داوطلب داده می شود و بر خلاف بخش قبلی، برای انتقال جواب از دفترچه به پاسخنامه زمان اضافه داده نمی شود. طراحی سوالات بخش Reading از مجلات، جزوات، کتاب ها و روزنامه ها انجام می گیرد و باید سطح بیشتری از لغات را بلد باشید تا توانایی مطالعه و تحلیل متون تخصصی را داشته باشید.

تفاوت متن و سوالات بخش Reading در بخش آکادمیک و جنرال این است که داوطلبان آزمون اکادمیک با محتواهای طولانی تر و سخت تر روبرو می شوند ولی برای آزمون جنرال مباحث عمومی و با لغات ساده تر مطرح می شود ولی در کل فرمت هر دو آزمون یکی است.

 

 آزمون IELTS

بخش Writing

بخش Writing آزمون آیلتس 60 دقیقه زمان دارد و اگر در آزمون Writing جنرال شرکت می کنید، باید برای دو موضوع متفاوت متنی بنویسید که موضوع اول باید حداقل 150 کلمه باشد. متن اول نمره کمتری دارد و بهتر است 20 دقیقه از زمان خود را به آن اختصاص دهید و در موضوع دوم باید نظر موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله با حداقل 250 کلمه بنویسید.

در موضوع دوم اگر تعداد کلمات متن شما کمتر از 250 باشد، از نمره آن کم خواهد شد. برای Writing آکادمیک نیز 60 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است و مشابه جنرال، باید برای دو موضوع متفاوت متنی را بنویسید. در موضوع اول لازم است در مورد جدول یا نمودار ارائه شده، حداقل با 150 کلمه بنویسید در موضوع دوم (TASK 2) باید نظر موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مساله بیان کنید و حداقل ۲۵۰ کلمه در مورد آن بنویسید.

تسک دو در آزمون آکادمیک و جنرال IELTS تقریبا مشابه هستند با این تفاوت که در آزمون آکادمیک موضوعات تخصصی تر بوده و نیاز به دایره لغات آکادمیک گسترده تر جهت پاسخگویی دارند.

بخش Speaking

بخش Speaking آزمون IELTS به صورت شفاهی و رو در رو برگزار می شود که شامل سه قسمت با مدت زمان 15 الی 20 دقیقه است. در قسمت اول این بخش باید طی 4 الی 5 دقیقه به سوالات عمومی و شخصی در مورد محل زندگی، شغل، وضعیت خانوادگی و علایق خود پاسخ دهید و میانگین زمان پاسخ به هر سوال حدود 40 ثانیه است.

در قسمت دوم یک Topic Card به شما داده می شود که به مدت یک دقیقه فرصت دارید درباره موضوع داده شده فکر کنید و مطالب خود را را یادداشت نمایید. در این قسمت باید بتوانید به صورت پیوسته و به مدت دو دقیقه درباره موضوع صحبت کنید.

در قسمت نهایی به مدت 4 الی 5 دقیقه با مصاحبه کننده در ادامه موضوعی که در قسمت قبلی به آن پرداخته شده است، صحبت می شود. سوالات این قسمت به شکل چالشی مطرح می شوند و باید بتوانید با دلایلی قانع کننده موافقت یا مخالف خود را درباره موضوع بیان کنید.

پاسخ های کوتاه بله یا خیر و عدم ارائه توضیحات کافی، پاسخ های اشتباه به سوالات پرسیده شده و خارج از موضوع صحبت کردن، عدم پاسخگویی به سوالات پرسیده شده، نامفهوم صحبت کردن و به کار بردن بیش از اندازه اصطلاحات در مصاحبه باعث کم شدن نمره در بخش Speaking می شود و اگر متوجه شدید یک پاسخی را اشتباه گفتید اصلاحش کنید.

منابع آزمون IELTS

منابع آزمون IELTS در دسته های سطح متوسط و پیشرفته موجود هستند و شما برای اینکه بتوانید حداقل نمره زبان مورد تایید دانشگاه مد نظرتان را به دست آورید، می توانید با تهیه و مطالعه منابع، مهارت زبان خود را تقویت کنید. لیستی از بهترین منابع آزمون آیلتس در ادامه معرفی شده اند :

  • کتاب The official Cambridge Guide to IELTS (شامل پنج بخش شنیداری، گفتاری، خواندن، نوشتن و تمرین)
  • کتاب Cambridge IELTS 14 Academic Student’s Book with Answers
  • کتاب Cambridge English Vocabulary for IELTS (در دو سطح متوسط (intermediate) و پیشرفته (advanced))
  • کتاب New insight into IELTS
  • کتاب IELTS Complete

 آزمون IELTS

راهنمای ثبت نام آزمون IELTS

ثبت نام آزمون IELTS در سایت my.ieltsessentials.com انجام می گیرد و پس از مراجعه به سامانه مذکور به ترتیب مراحلی که در ادامه توضیح داده می شود، نسبت به ثبت نام خود اقدام کنید :

  • بر روی عکس سمت چپ صفحه اول سامانه با عنوان ” register for your IELTS test” کلیک کنید.

آزمون IELTS

  • سپس باید کشور و شهر یا استان خود را مشخص کنید و در کادر “test type” نوع آزمون زبان آکادمیک یا عمومی که می خواهید شرکت کنید ، تعیین نمایید.آزمون IELTS
  • پس از انتخاب نوع آزمون، منو جدیدی برای انتخاب محل برگزاری آزمون باز می شود که باید شهر و موسسه مد نظر خود را انتخاب کنید.
  • پس از تعیین محل برگزاری آزمون، باید تاریخ مورد نظر برای شرکت در آزمون را انتخاب کنید و بر روی گزینه “continue” کلیک کنید.

آزمون IELTS

آزمون IELTS

  • در قدم بعدی باید برای خود در سایت پنل کاربری ایجاد کنید بدین منظور گزینه “create new user” را انتخاب کنید.
  • برای ایجاد پنل کاربری لازم است اطلاعات درخواستی شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره موبایل و آدرس ایمیل درج شود.
  • پس از درج اطلاعات برای شما ایمیلی حاوی نام کاربری ارسال می شود.
  • در قدم بعدی باید صفحات اول و دوم پاسپورت خود را در سایت آپلود کنید و گزینه Continue را بزنید.
  • در نهایت با انتخاب گزینه ” Pay Online” وارد درگاه پرداخت آنلاین هزینه آزمون خواهید شد

نمره بندی آزمون IELTS

  • نمره صفر : به هیچ سوال آزمون پاسخ صحیح داده نشده است.
  • نمره یک : فردی که در آزمون شرکت کرده است به جزء چند کلمه، توانایی صحبت به زبان انگلیسی و استفاده از این زبان را ندارد.
  • نمره دو : فردی که در آزمون شرکت کرده است، در درک گفتاری و شنیداری آزمون مشکلات زیادی دارد.
  • نمره سه : فرد در موقعیت های آشنا معنای کلی را منتقل می کند و می فهمد ولی در ارتباطات خود اختلالات زیادی دارد.
  • نمره چهار : فردی که نمره چهار در آزمون IELTS کسب می کند، مشکلاتی را در درک و بیان نشان می دهد و قادر به استفاده پیچیده از زبان انگلیسی نیست.
  • نمره پنج : نمره پنج در آزمون IELTS به معنای تسلط نسبی به زبان انگلیسی است ولی احتمال ارتکاب به اشتباه در ارتباطات با این نمره زیاد است. فردی که نمره 5 را در آیلتس کسب می کند، باید بتواند ارتباطات اولیه خود را در زمینه خود مدیریت کند.
  • نمره شش : نمره شش آزمون IELTS به این معناست که فرد تسلط مناسبی بر زبان انگلیسی دارد و می تواند با وجود برخی نادرستی ها، استفاده نامناسب و سوء تفاهم ها، زبان نسبتاً پیچیده را درک کند.
  • نمره هفت : فردی که نمره هفت را در آزمون آیلتس کسب می کند، استدلال و درک خوبی از زبان انگلیسی دارد البته گاهی با نادرستی ها مواجه می شود ولی می تواند پیچیدگی های زبان انگلیسی را متوجه شود.
  • نمره هشت : فرد با نمره هشت تسلط کامل بر روی زبان انگلیسی دارد و فقط ممکن است در موقعیت های نا آشنا برخی کلمات را اشتباه متوجه شود.
  • نمره نه : نمره نه آزمون IELTS به معنای تسلط کامل به زبان انگلیسی و استفاده دقیق، مناسب و روان و درک کامل از زبان انگلیسی است.

به چه نمره IELTS نیاز دارم

هر چه بتوانید در آزمون آیلتس نمره بیشتری کسب کنید، نشان دهنده درک و توانایی بهتر شما در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی است و هر دانشگاه، نهاد مهاجرتی، محل کار یا موسسه ای دارای شرایط متفاوت برای نمره آیلتس هستند. بنابراین نمره آیلتس شما بستگی به هدف شما از مهاجرت دارد مثلا اگر قصد تحصیل دارید، نمره آیلتس 6/5 مورد پذیرش اکثر دانشگاه هاست.

مراكز مجاز به برگزاری آزمون IELTS در ایران

سازمان سنجش تنها مرجع صادر کننده مجوز فعالیت برای برگزاری آزمون های بین المللی در ایران است و سازمان هایی که مجوز برگزاری آزمون آیلتس را از سازمان سنجش دریافت نکرده باشند، فاقد اعتبار و غیرقانونی هستند. اسامی موسسات مجاز به برگزاری آزمون آیلتس در ایران به لیست زیر هستند :

موسسه فرهنگی و هنری ایرسافام

  • آدرس سامانه : www.irsafam.com
  • نشانی تهران : تهران، خیابان دكتر شریعتی، بالاتر از پل صدر، انتهای شهید میرزاپور (سهیل سابق)، قلندری شمالی، بن بست ساناز، پلاک 3
    شماره تماس : 02175292
  • نشانی رشت : خیابان لاکانی – نبش صندوق عدالت – ساختمان کادوس – موسسه فنی و آموزشی کادوس
  • تلفن: 33232323-013

آیلتس تهران

  • آدرس سامانه :  www.ieltstehran.com
  • نشانی : تهران، خیابان فرمانیه غربی بین آقایی و آریا، بالای بانک پاسارگاد پلاک 118
  • شماره تماس : 02126459239 – 02122692833 – 02126658313
  • نشانی : جزیره کیش، بلوار میرمهنا، ابتدای نیایش، دانشگاه تهران، پردیس بین المللی کیش
  • شماره تماس : 0764434884

موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش

  • آدرس سامانه : www.ieltsadd.ir
  • نشانی : تهران، خیابان ولی عصر، ضلع شمالی پارک ساعی، کوچه ساعی یکم، بن بست دانش، موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش
    شماره تماس : 02188644690 و 02188644691

موسسه آموزش عالی آزاد پروشات نوین (Offsite موسسه آیلتس تهران)

  • آدرس سامانه : www.proshotportal.com
  • نشانی : تهران، خیابان شریعتی (بین حسینیه ارشاد و میرداماد)، جنب داروخانه، پلاک 1107، ساختمان البرز، طبقه هفتم، واحد 12
  • شماره تماس : 02122889879 و 02122889076 و 02122889059

موسسه پارسیان (Offsite موسسه آیلتس تهران)

  • آدرس سامانه : www.ielts-parsian.ir
  • نشانی : تهران، خیابان جنت آباد شمالی، نرسیده به اتوبان نیایش، جنب بانک سینا، پلاک 268، طبقه 3
  • شماره تماس : 02171053253

موسسه فرهنگی هنری مهر آریا دانش (Offsite موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش)

  • آدرس سامانه : www.ieltsaria.com
  • نشانی : ساری، خیابان فرهنگ، نبش فرهنگ 22، روبروی بانک ملی، جنب پاساژ تقوی
  • شماره تماس : 01133313641

موسسه آموزشی علوم و فنون پاراکس (Offsite موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش)

  • آدرس سامانه : www.paraxielts.com
  • نشانی : مشهد، بولوار سجاد، خیابان بهارستان، بهارستان 3، پلاک 53
  • شماره تماس : 05137620143 و 05137674037 و 05137646620

موسسه آموزش عالی دانش پژوهان اصفهان (Offsite موسسه آیلتس تهران)

  • نشانی : اصفهان، خیابان چهار باغ بالا، چهار راه نیکبخت، کوچه سرور (اداره پست)، آکادمی زبان های خارجه
  • شماره تماس : 03136651531

موسسه فرهنگی و هنری فن آوران اطلاعات رهام (Offsite موسسه آیلتس تهران)

  • آدرس سامانه : www.ieltskaraj.com
  • نشانی : کرج، میدان شهدا، خیابان بهار (شهید شرع پسند)، کوی 13 آبان، پلاک 360
  • شماره تماس : 02632220830 و 02632234923

موسسه فرهنگی هنری پژوهش سرای صدر (Offsite موسسه آیلتس تهران)

  • آدرس سامانه : www.sadrielts.com
  • نشانی: شیراز، میدان معلم، ابتدای بولوار فرهنگ شهر، بین کوچه 3 و 5، پلاک 13، ساختمان آپسای، طبقه 5، واحد 16
  • شماره تماس: 07136310046

موسسه کلام اکسیر آندیا (Offsite موسسه آیلتس تهران)

  • نشانی: زنجان – جاده شهرک – خیابان قائم – قائم 6 – پلاک 2958
  • شماره تماس: 02433442661

موسسه فرهنگی آموزشی زبان آموزان کاسپین پارس (Offsite موسسه ایرسافام)

  • نشانی: شیراز – بولوار شهید چمران -نبش خیابان پنجم – ساختمان مهرسان- طبقه سوم و چهارم
  • شماره تماس: 07136462603

موسسه فرهنگی هنری زبانکده ملل هزاره سوم (Offsite موسسه ایرسافام)

  • نشانی: ساری – خیابان فرهنگ – کوچه فرهنگ 13 – کوچه پیوندی 3 (توکلی 4) – پلاک9
  • شماره تماس: 05135096146 و 05137601085

موسسه فرهنگی هنری ارسطو شمال (Offsite موسسه ایرسافام)

  • آدرس سامانه : www.arastuielts.ir
  • نشانی: مشهد، بولوار سجاد، بزرگمهر جنوبی 12/1، انتهای جامی، پلاک 62
  • شماره تماس: 05136026220 و 05136026218

موسسه علمی فرهنگی چیت سازان (Offsite موسسه آیلتس تهران)

  • آدرس سامانه : www.chitsazan.online
  • نشانی : تبریز، باغ شمال، نرسیده به تقاطع حافظ، پلاک 76
  • شماره تماس: 04135555541

موسسه فرهنگی آموزشی گویا بین الملل ایرانیان (Offsite موسسه آیلتس تهران)

  • آدرس سامانه : www.gooyali.com
  • نشانی : اهواز، زیتون کارمندی، خیابان زمرد، نبش فیاض، پلاک 140
  • شماره تماس: 06134446099 و 06134447733

موسسه فرهنگی هنری بهجت آیات منتظران صافات (Offsite موسسه ایرسافام)

  • آدرس سامانه : www.parsfli.com
  • نشانی : اهواز، کیانپارس، خیابان 13 شرقی، پلاک 46
  • شماره تماس: 06133925141 و 06133925142

موسسه فرهنگی هنری نوید کیهان بوتیا (Offsite موسسه ایرسافام)

  • آدرس سامانه : www.keyhanls.com
  • نشانی : کرمان، بولوار جمهوری اسلامی، بعد از چهار راه شفا، روبروی دانشگاه علوم پزشکی، موسسه نوید کیهان بوتیا
  • شماره تماس: 03432119993 و 03432119994

موسسه آموزشی گویش پیشرو علم و دانش (Offsite موسسه ایرسافام)

  • آدرس سامانه : www.gooyeshinstititute.com
  • نشانی : زنجان، خیابان صفا. روبروی کارخانه کبریت سابق، موسسه گویش، پلاک 132
  • شماره تماس: 02433441178

موسسه آموزشی و فرهنگی حافظ قرن ارتباطات (Offsite موسسه آیلتس تهران)

  • آدرس سامانه : www.hafez-li.ir
  • نشانی : مشهد، نبش هاشمیه 6، برج آبان پلازا، واحد اداری 409
  • شماره تماس: 05191006055

موسسه فرهنگی، هنری پردیس گلدیس (Offsite موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش)

  • نشانی : تبریز، خیابان ولی عصر (عج)، خیابان پروین اعتصامی، جنب کوچه تعاون، پلاک 33
  • شماره تماس : 04133333233 و 04133336989

 آزمون IELTS

سخن آخر

پس از مطالعه این مطلب، در صورتی که برای مهاجرت تحصیلی و ثبت نام آزمون IELTS نیازمند راهنمایی هستید، می توانید با رزرو وقت مشاوره از فرا اپلای و ارتباط با مشاوران متخصص و مجرب ما، از مشاوره اپلای بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *