تحصیل رشته مهندسی مکانیک در کشور ایتالیا - فرا اپلای

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

تحصیل رشته مهندسی مکانیک در کشور ایتالیا

تحصیل رشته مهندسی مکانیک در کشور ایتالیا

ایتالیا از دیرباز کانونی برای دانشجویان بین المللی بوده است و سالانه ده ها هزار نفر برای تحصیل در ایتالیا در دانشگاه های معتبر این کشور مثل دانشگاه تورین، دانشگاه ناپل فدریکو و … به ایتالیا مهاجرت می کنند. در رتبه بندی دانشگاهی، دانشگاه های ایتالیا از مقاصد برتر برای ادامه تحصیل هستند و نزدیک به 100 دانشگاه در سرتاسر ایتالیا وجود دارند که رشته های تحصیلی مختلف را تدریس می کنند. رشته مهندسی مکانیک در تعدادی از دانشگاه های فنی مهندسی کشور ایتالیا ارائه می شود و در حال حاضر در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می شود. در ادامه این مقاله می خواهیم شرایط تحصیل رشته مهندسی مکانیک در کشور ایتالیا را بررسی کنیم ، همچنین دانشگاه هایی که این رشته را ارائه می دهند، معرفی خواهند شد. تا انتها همراه ما باشید.

شرایط تحصیل رشته مهندسی مکانیک در کشور ایتالیا

ایتالیا ثابت کرده است که یکی از گزینه های برتر برای ادامه تحصیل در خارج از کشور است و دانشگاه های فنی مهندسی این کشور انتخاب خوبی در رشته های مهندسی برای دانشجویان بین المللی است. دانشگاه هایی همچون دانشگاه پلی تکنیک، دانشگاه میلان، دانشگاه ناپل فدریکو دوم، دانشگاه پادوآ و … رشته های مهندسی از جمله رشته مهندسی مکانیک را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می کنند و دانشجویان بین المللی با ارائه مدرک زبان و همچنین سایر مدارک، می توانند در مقطع تحصیلی مورد تقاضا پذیرش بگیرند.

دانشجویان با تحصیل در رشته مهندسی مکانیک می آموزند که چگونه با استفاده از تجزیه و تحلیل و طراحی به کمک کامپیوتر، دستگاه ها و سیستم های مکانیکی طراحی کنند یا عملکرد آنها را بهبود ببخشند. اگر علاقه زیادی به طراحی ماشین ها دارید و می توانید ابزارها و دستگاه های جدید ایجاد کنید، رشته مهندسی مکانیک مناسب شماست و برای آنکه بتوانید مهندس مکانیک موثری باشید، باید با آخرین روندها و پیشرفت های صنعت در ارتباط باشید.

رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی معمولا سه ساله ارائه می شود اما امکان تحصیل تا 8 ترم نیز وجود دارد. همچینن در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال مدت زمان تحصیل دارد. دانشجویان در رشته مهندسی مکانیک مهارت های فنی خود را توسعه می دهند و در زمینه های مکاترونیک، علوم مواد، رباتیک و اتوماسیون تخصص پیدا می کنند.

همچنین شما به عنوان مهندس مکانیک باید علاوه بر طراحی ماشین آلات، محاسبه هزینه ‌ها و مهلت ‌های پروژه، نوشتن دستورالعمل ‌های فنی و ارتقا و پیشرفت فناوری‌ های جدید را بلد باشید و تحصیل در دانشگاه های فنی مهندسی برتر ایتالیا این تضمین را به شما می دهد که با دسترسی به جدید ترین امکانات و بروز ترین اطلاعات، تحصیلات با کیفیتی داشته باشید و دغدغه بیکاری پس از فارغ التحصیلی نداشته باشید.

معرفی بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته مهندسی مکانیک در کشور ایتالیا

فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه های مهندسی اروپا با تحصیل در دانشگاه های فنی مهندسی ایتالیا فراهم است. کشور ایتالیا با داشتن زمینه های شغلی متنوع در حوزه مهندسی مکانیک و با توجه به صنعتی بودن کشور و هزینه تحصیل پایین تر نسبت به بسیاری از کشور های اروپایی و همچنین فرصت تحصیل به زبان انگلیسی، از مقاصد تحصیلی محبوب برای رشته های فنی مهندسی است و تعدادی از دانشگاه های معتبری که رشته مهندسی مکانیک را ارائه می کنند، در ادامه معرفی شده اند :

تحصیل رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه پلی تکنیک میلان کشور ایتالیا

دانشگاه پلی تکنیک میلان یک دانشگاه دولتی در شهر میلان است که رشته های فنی مهندسی را ارائه می کند. این دانشگاه در سال 1863 تاسیس شده است و یکی از مهم ترین دانشگاه های فنی در اروپا و از بزرگ ترین دانشگاه های ایتالیایی در مهندسی، معماری و طراحی است. دانشگاه پلی تکنیک میلان بیش از 45 هزار دانشجو دارد و دانشجویان بین المللی از بیش از 100 کشور برای تحصیل به این دانشگاه آمده اند.

زبان تحصیل در رشته های مقطع کارشناسی دانشگاه پلی تکنیک میلان ایتالیایی است اما رشته های تحصیلات تکمیلی عمدتا به زبان انگلیسی تدریس می شوند. این دانشگاه توسط پیوندهای قوی با تحقیقات شرکتی، بودجه قابل توجه اروپایی و مجموعه ای از آزمایشگاه های مجهز تقویت می شود و یکی از اعضای افتخار آفرین لیگ IDEA است. (اتحادی استراتژیک در میان پنج دانشگاه فنی پیشرو اروپایی که هدف آن آموزش نسل جدیدی از مهندسان با فعالیت های فوق برنامه برای دانشجویان منتخب و با استعداد است)

هزینه تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک میلان به طور متوسط 3900 یورو در سال است که البته رشته و مقطع تحصیلی دانشجو باعث بیشتر یا کمتر شدن شهریه می شود. شهریه هر سال در دو قسط پرداخت می شود که قسط اول باید در زمان ثبت نام پرداخت شود.

دانشگاه پلی تکنیک میلان هر سال دو بار پذیرش می کند که برای ترم یک از سپتامبر و برای ترم دو از فوریه شروع می شود و دانشجویان بین المللی باید در تاریخی که دانشگاه اعلام کرده است، برای ثبت درخواست پذیرش و ارسال مدارک اقدام نمایند.

تحصیل رشته مهندسی مکانیک در کشور ایتالیا

تحصیل رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه پلی تکنیک تورین کشور ایتالیا

دانشگاه پلی تکنیک تورین با رتبه جهانی 334، از معتبر ترین موسسات علمی در سطح بین المللی و ایتالیایی در زمینه آموزش، تحقیق، انتقال فناوری و خدمات در بخش های معماری و مهندسی برای بیش از 150 سال است. این دانشگاه در سال 1859 تاسیس شده است و قدیمی ترین دانشگاه فنی ایتالیاست.

دانشگاه پلی تکنیک تورین با داشتن ساختمان های چند منظوره برای آموزش، تحقیقات پایه و کاربردی و خدمات دانشجویی، در شمال غربی ایتالیا و در یک شهر بین المللی واقع شده است. این دانشگاه طیف گسترده ای از رشته های آموزشی انگلیسی از مقطع کارشناسی تا دکتری ارائه می کند و دانشجویان ایرانی برای تحصیل در این دانشگاه با توجه به مقطع تحصیلی از حداقل 1400 یورو تا حداکثر 2600 یورو در سال باید شهریه بپردازند.

تحصیل رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه ساپینزا رم کشور ایتالیا

دانشگاه ساپینزا رم با رتبه 171 در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS و بیش از 700 سال سابقه، بیش از 115 هزار دانشجو، 3300 استاد، 2200 مسئول، تکنسین و کتابدار و بیش از 1500 کارمند، بزرگ ترین دانشگاه در اروپاست و به دلیل تحقیقات، کیفیت آموزشی و بعد بین ‌المللی خود در میان برترین دانشگاه‌ های ایتالیا قرار دارد.

دانشگاه ساپینزا رم در سال 1303 تاسیس شده است و هدف آن کمک به توسعه دانش از طریق تحقیق، آموزش با کیفیت و همکاری بین المللی است. متوسط شهریه این دانشگاه برای هر سال تحصیلی نیز حدود 2900 یورو است.

به جزء دانشگاه های فوق، دانشگاه های دیگری همچون دانشگاه ناپل، دانشگاه بولونیا، دانشگاه پیزا، دانشگاه جنوا و … رشته های مهندسی را ارائه می کنند که از دانشگاه های مطرح در جهان هستند.

تحصیل رشته مهندسی مکانیک در کشور ایتالیا

نحوه ثبت نام رشته مهندسی مکانیک در کشور ایتالیا

برای ثبت نام دانشگاه های ایتالیا ابتدا باید هزینه های تحصیل و هزینه زندگی خود را بررسی کنید. زندگی دانشجویی در شهرهای زیبای ایتالیایی ممکن است جذاب و ایده آل باشد اما بسته به محدودیت های بودجه شما می تواند نسبتا گران باشند. شما در زمان دریافت ویزای تحصیلی باید توانمندی مالی خود را برای تحصیل و زندگی در کشور ایتالیا اثبات کنید و لازم است صورت حساب بانکی خود را ارائه نمایید.

اگر از نظر مالی مشکلی ندارید، در قدم بعدی باید بررسی کنید که شرایط پذیرش دانشگاه مد نظرتان به چه صورت است. برخی از شرایط مثل مدرک زبان، مدرک فارغ التحصیلی و …. ثابت هستند اما دانشگاه های مختلف شرایط اختصاصی تر نیز دارند مثلا اینکه ممکن است دانشگاه مورد تقاضای شما مدارک دیگری غیر از مدرک زبان و مدرک فارغ التحصیلی مقطع قبلی را بخواهد و شما باید از این شرایط اطلاعات کامل داشته باشید. همچنین ممکن است دانشگاهی که شما درخواست تحصیل در آنجا را دارید، آزمون ورودی برگزار نماید بنابراین لازم است که از منابع و جزئیات آزمون مطلع شوید.

مدرک آزمون های زبان ایتالیایی مثل CILS یا CELI و زبان انگلیسی مثل تافل و آیلتس، مورد پذیرش دانشگاه های ایتالیا هستند و شما برای اثبات مهارت زبان انگلیسی یا ایتالیایی خود یکی از این مدارک را بسته به زبان تدریس رشته موردتقاضا، ارائه کنید.

مدارک لازم

مدارک دیگری همچون مدارک تحصیلی، ریز نمرات، عکس پاسپورت، رزومه اپلای ، انگیزه نامه، توصیه نامه، نمونه کارها و … نیز باید هنگام درخواست ثبت نام در دانشگاه ارسال شوند و مهلت درخواست معمولا از اواسط آوریل تا اواسط ماه مه است. البته ددلاین دانشگاه ها متفاوت است و توصیه می شود اطلاعیه های دانشگاهی که به آن علاقه دارید چک کنید و سعی کنید هر چه زودتر درخواست دهید.

دریافت ویزا

پس از تایید پذیرش در دانشگاه و دریافت تاییدیه، می بایست برای ویزای تحصیلی اقدام کنید و حتما باید تاییدیه دانشگاه را برای اخذ ویزا ارائه دهید تا درخواست شما بررسی شود. در نهایت، پس از صادر شدن ویزا می توانید وارد دانشگاه شوید.

دریافت بورسیه تحصیلی

لازم به ذکر است که دانشجویانی که متقاضی بهره مندی از بورسیه تحصیلی هستند، در صورتی که دانشگاه مد نظر آنها بورسیه ارائه می کند، باید در زمان ثبت درخواست ثبت نام، تقاضای خود را ثبت کنند و مدارکی را که لازم است ارائه نمایند. در صورتی که شرایط و مدارک آنها تایید شود، بورسیه شده و با توجه به نوع بورس کل یا قسمتی از هزینه تحصیل و زندگی آنها تامین می شود.

آزمون زبان ایتالیایی مثل CILS یا CELI

گواهینامه های ایتالیایی CELI و CILS آزمون های زبان برای زبان آموزان خارجی زبان ایتالیایی است که متقاضی تحصیل در دانشگاه های ایتالیا هستند و توسط دانشگاه ها، مؤسسات فرهنگی و آموزشگاه های زبان معتبر در ایتالیا و سراسر جهان صادر می شوند. دانشجویان باید در هر یک از بخش های شنیداری، درک مطلب، شفاهی و نوشتاری حداقل نمره B2 را به دست آورند تا در دانشگاه پذیرش شوند.

شرایط بازار کار مهندسی مکانیک در ایتالیا

پس از آنکه تحصیلات خود را به پایان رساندید، می توانید به مدت 6 ماه در کشور بمانید و به دنبال شغل باشید. فردی که به عنوان مهندس مکانیک در ایتالیا کار می کند حدود 3600 یورو در ماه درآمد خواهد داشت. (کمترین درآمد 1700 یورو و بیشترین درآمد 5800 یورو)

مهندسان مکانیک ایتالیا فرصت های شغلی زیادی پیش روی خود دارند. از طراحی سیستم های صنعتی گرفته تا مهندس طراحی کارخانه های صنعتی و طراحی سیستم‌ های تولید و … از مشاغل محبوب برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکانیک است.

  • مهندس طراحی کارخانه صنعتی
  • طراحی سیستم ‌های توزیع حرارت در واحد‌های صنعتی و عمرانی
  • طراحی سیستم ‌های تولید
  • بخش تحقیق و توسعه
  • طراحی سیستم ‌های اتوماسیون و مکاترونیک
  • مسئول برنامه ریزی و مدیریت سیستم های خودکار
  • طراحی سیستم‌ های هیدرولیک
  • طراحی سیستم ‌های صنعتی
  • مهندس طراح سیستم های مبدل ‌های حرارتی در سیستم‌ های مکانیکی
  • مهندس طراح در صنعت پزشکی مثل طراحی قلب مکانیکی
  • و …

تحصیل رشته مهندسی مکانیک در کشور ایتالیا

سخن آخر

امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب شرایط تحصیل رشته مهندسی مکانیک در کشور ایتالیا را خدمت شما عزیزان به صورت کامل توضیح دهیم. اگر پس از مطالعه مقاله به اطلاعات بیشتری نیاز دارید و می خواهید درباره شرایط قبولی در هر یک از دانشگاه، نحوه اقدام به دریافت ویزا، نحوه ثبت نام در دانشگاه و … راهنمایی شوید، توصیه می کنیم مشورتی با مشاوران مجموعه تخصصی فرااپلای داشته باشید. برای ارتباط با مشاوران و رزرو وقت مشاوره اپلای بر روی لینک کلیک کنید.

4 پاسخ

    1. بله ما بر اساس رشته تحصیلی مدنظرتون مشاوره های تخصصی براتون ترتیب میدیم تا بتونید یک اپلای موفق داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *