تحصیل رشته مهندسی IT در ایتالیا - فرا اپلای

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

تحصیل رشته مهندسی IT در ایتالیا

تحصیل رشته مهندسی IT در ایتالیا

ایتالیا به عنوان یکی از کشورهای مهم و اقتصادی در اروپا، در زمینه رشته های مهندسی از جایگاه خوبی برخوردار است و بازار کار این مشاغل به دلیل رونق اقتصادی کشور، متناسب است. یکی از مشاغلی که در لیست بهترین مشاغل کشور ایتالیا قرار دارد، مهندسی IT است. رشته مهندسی فناوری اطلاعات یا همان IT بر روی ایجاد، دسته بندی، ارسال، پردازش و بازیابی داده ها متمرکز می باشد و به سرعت در حال رشد است. تحصیل در رشته مهندسی IT ایتالیا می تواند به دانشجویان کمک کند انواع مختلف برنامه های کاربردی و نیز برخی مهارت های اساسی همانند برنامه نویسی و … را آموزش ببیند و با تحصیلات و تخصصی که کسب کرده اند، برای ورود به شغل موفق تر عمل کنند.

اگر مطمئن نیستید که چرا باید ایتالیا را برای تحصیل در رشته مهندسی IT انتخاب کنید، توصیه ما به شما این است که مطالعه این مقاله از سایت فرا اپلای را که در رابطه با مهندسی IT ایتالیا است، از دست ندهید. ما در این مقاله هر آنچه را که لازم است برای تحصیل و کار در رشته مهندسی IT ایتالیا بدانید، به شما خواهیم گفت و در انتها نیز می توانید سوالات خود را بپرسید.

درباره رشته مهندسی IT ایتالیا

Information Technology به معنای فناوری اطلاعات، یکی از رشته های پرطرفدار است. همانطور که از نام رشته نیز مشخص است، IT از دو بخش فناوری و اطلاعات تشکیل شده است و دانش آموختگان این رشته باید بتوانند با کمک سخت افزار، نرم افزار، الکترونیک، مباحث جدید تکنولوژی و … اهداف شرکت را محقق کنند. یک مهندس آی تی باید بتواند با ابزار های مختلف حوزه تکنولوژی کار کند و از پس مدیریت آنها بر بیاید.

رشته فناوری اطلاعات در دانشگاه مبتی بر آموزش تکنولوژی و بهره مندی از آن در کسب و کارهای مختلف است و به دلیل افزایش نیاز جامعه به فناوری های مختلف، بازار کار این رشته به خوبی رونق گرفته است و کشور ایتالیا که در حوزه مهندسی موفق است، به فارغ التحصیلان رشته مهندسی IT در صنایع و کسب و کار های مختلف نیاز دارد.

تحصیل مهندسی IT در ایتالیا در مقطع لیسانس

اگر می خواهید وارد مقطع کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر در ایتالیا شوید، با توجه به دانشگاهی که انتخاب کرده اید تحصیل شما به زبان انگلیسی یا ایتالیایی خواهد بود که البته بیشتر دانشگاه های ایتالیا در مقطع کارشناسی، به زبان ایتالیایی تدریس می کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاهی که انتخاب کرده اید، سه الی چهار سال به طول می انجامد و حتما باید مدرک زبان معتبر به دانشگاه ارائه دهید. اگر دانشگاه مدنظر شما به زبان انگلیسی تدریس کند، برای پذیرش در دانشگاه نیازمند ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل هستید و به جزء مدرک زبان، لازم است که مدرک دیپلم 12 ساله ارائه نمایید که البته بعضی از دانشگاه ها آزمون ورودی نیز برگزار می کنند. آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا ممکن است به صورت آنلاین برگزار شوند اما اگر نحوه شرکت در آزمون آنلاین نباشد، باید به صورت حضوری اقدام نمایید.

در خصوص هزینه تحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه های ایتالیا نیز باید بدانید، شهریه مقطع کارشناسی در دانشگاه های ایتالیا می تواند مابین 900 الی 4000 یورو باشد که میانگین آن تقریبا 1500 یورو است. میزان شهریه به دانشگاهی که انتخاب کرده اید بستگی دارد و دانشگاه های خصوصی بیشتر از دانشگاه های دولتی شهریه دریافت می کنند.

تحصیل مهندسی IT در ایتالیا در مقطع فوق لیسانس

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی آی تی در ایتالیا همانند مقطع کارشناسی می تواند به زبان انگلیسی یا ایتالیایی باشد اما در این مقطع تعداد بیشتری از رشته ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

برای ورود به رشته های مهندسی انگلیسی زبان دانشگاه های ایتالیا ارائه مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6/5 و مدرک زبان تافل با حداقل نمره 90 الزامی است و اگر زبان تحصیل در رشته ایتالیایی باشد، باید مدرک زبان ایتالیایی با حداقل سطح B2 ارائه کنید.

برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های ایتالیا که به مدت دو سال نیز طول دوره تحصیل دارد، لازم است مدرک کارشناسی و ریز نمرات مقطع تحصیلی قبلی را ارائه دهید و به جزء این مدارک باید تمکن مالی خود را برای پرداخت شهریه به دانشگاه اثبات کنید. البته بعضی از دانشگاه ها برنامه های بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی در نظر می گیرند که با بهره مندی از بورسیه می توانید از پرداخت کل یا بخشی از شهریه دانشگاه معاف شوید و بعضی از بورسیه ها، هزینه زندگی دانشجویی شما را نیز پوشش می دهند.

تحصیل مهندسی در ایتالیا در مقطع دکتری

رشته های مهندسی ایتالیا در مقطع دکتری نیز ارائه می شوند و شما با ارائه مدرک کارشناسی ارشد، می توانید در این مقطع پذیرش بگیرید. برای تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه های ایتالیا دو راه پیش رو دارید؛ راه اول این است که برنامه های تحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه ها را بررسی کنید و درخواست دهید و راه دوم نیز بدین صورت است که با توجه به رزومه ای که دارید، به دنبال استاد راهنما باشید و سوپروایزر پیدا کنید.

برای یافتن استاد راهنما جهت تحصیل در مقطع دکتری، باید تحصیلات مقطع قبلی و سابقه کاری تان با رشته ای که قصد تحصیل در ایتالیا در آن را دارید مرتبط باشد و داشتن رزومه اپلای قوی از نظر علمی، سطح زبان، معدل بالا، مقالات علمی معتبر و … می توانند شانس پذیرش شما را افزایش دهند.

بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل در رشته مهندسی IT

بسیاری از دانشگاه های ایتالیا رشته مهندسی IT را ارائه می کنند که در ادامه تعدادی از آنها را معرفی می کنیم :

دانشگاه پلی تکنیک میلان

یکی از دانشگاه دولتی ایتالیا واقع در شهر میلان که رشته مهندسی کامپیوتر را در کنار سایر رشته های فنی مهندسی ارائه می نماید، دانشگاه پلی تکنیک میلان است. تاریخ تاسیس این دانشگاه به سال 1863 بر می گردد و از بزرگ ترین و مهم ترین دانشگاه های فنی در ایتالیا و در اروپاست. دانشگاه پلی تکنیک میلان بیش از  45 هزار دانشجو دارد و دانشجویان بین المللی از بیش از 100 کشور در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه پلی تکنیک میلان به زبان ایتالیایی امکان پذیر است اما در مقطع کارشناسی ارشد بسیاری از رشته ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند و هزینه تحصیل در این دانشگاه به طور متوسط حدود 3900 یورو در سال است. (البته رشته و مقطع تحصیلی در تعیین میزان شهریه تاثیر گذار هستند)

برای ثبت نام دانشگاه پلی تکنیک میلان دو بار در سال فرصت دارید که بار اول در سپتامبر و بار دوم در فوریه است. شما برای ارسال مدارک و ثبت درخواست پذیرش در دانشگاه، باید در تاریخی که دانشگاه تعیین کرده است اقدام کنید.

تحصیل رشته مهندسی IT در ایتالیا

دانشگاه ساپینزا رم

دانشگاه ساپینزا رم که به عنوان بزرگ ترین دانشگاه در اروپا شناخته می شود و دارای بیش از 700 سال سابقه فعالیت است، در زمینه اپلای مهندسی کامپیوتر نیز فعالیت میکند. این دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه های جهانی، رتبه 171 را از آن خود کرده است و دارای بیش از 115 هزار دانشجو می باشد.

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه ساپینزا رم باید به طور متوسط سالانه 2900 یورو شهریه بپردازند و شرایط تحصیل در این دانشگاه هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ایتالیایی فراهم شده است.

دانشگاه ساپینزا رم در سال 1303 تاسیس شده است و هدف آن کمک به توسعه دانش از طریق تحقیق، آموزش با کیفیت و همکاری بین المللی است. متوسط شهریه این دانشگاه برای هر سال تحصیلی نیز حدود 2900 یورو است.

دانشگاه پلی تکنیک تورین

دانشگاه پلی تکنیک تورین قدیمی ترین دانشگاه فنی مهندسی واقع در ایتالیاست که در سال 1859 تاسیس شده است. این دانشگاه از معتبر ترین دانشگاه های علمی در سطح بین المللی در زمینه های آموزش و تحقیق رشته های مهندسی و مهماری است و با داشتن ساختمان های چند منظوره برای آموزش، تحقیقات پایه و کاربردی و خدمات دانشجویی، بهترین امکانات را برای تحصیل دانشجویان فراهم ساخته است. شهریه دانشگاه پلی تکنیک تورین از 1400 تا 2600 یورو در سال با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متغیر است.

دانشگاه ترنتو

دانشگاه ترنتو ایتالیا با رتبه 440 در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS یکی دیگر از دانشگاه های ایتالیاست که رشته مهندسی کامپیوتر را ارائه می نماید. این دانشگاه بیش از 16 هزار دانشجو و حدود 120 اعضای هیئت علمی و کارکنان اداری دارد و کیفیت تحقیق و تدریس و بین المللی شدن اولویت های اصلی دانشگاه به همراه خدمات عالی متناسب با نیازهای دانشجویان است.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا که زمان تاسیس آن به سال 1088 بر میگردد، قدیمی ترین دانشگاه در جهان است و از دانشگاه های معتبر ایتالیاست. برای تحصیل در رشته مهندسی فناوری اطلاعات این دانشگاه نیز به شما پیشنهاد می شود که دارای واحدهای متعددی در شهرهای مختلف ایتالیا از جمله بولونی (Bologna)، چزنا (Cesena)، فورل (Forlì)، راونا (Ravenna) ، ریمینی (Rimini) و … است.

رتبه دانشگاه بولونیا در آخرین رتبه بندی دانشگاه های جهانی  QS ، 166 بوده است و بیش از 5500 دانشجوی بین المللی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

تحصیل رشته مهندسی IT در ایتالیا

علاوه بر 5 دانشگاه فوق، دانشگاه های دیگری نیز رشته مهندسی فناوری اطلاعات را ارائه می دهند که در لیست زیر می توانید این دانشگاه ها را مشاهده کنید :

  • دانشگاه پادوآ
  • دانشگاه ناپل فدریکو دوم
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه سالرنو
  • دانشگاه میلان – بیکوکا
  • دانشگاه کالابریا
  • دانشگاه رم تور ورگاتا
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه کالیاری
  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه پاویا

وضعیت شغلی و میزان درآمد مهندسی آی تی در ایتالیا

دانشجویان بین المللی در ایتالیا مجاز به اشتغال به کار همزمان با تحصیل هستند اما نمی توانند به صورت تمام وقت مشغول به کار شوند و حداکثر مجاز به 20 ساعت کار در هفته هستند. اما پس از دریافت مدرک فارغ التحصیلی، محدودیتی در تعداد ساعات کاری وجود ندارد و می توان تا 40 ساعت در هفته و به صورت تمام وقت اشتغال به کار داشت.

مهندسان آی تی با توجه به مدرکی که دارند می توانند وارد مشاغلی همچون مدیر شبکه، مدیر فناوری اطلاعات، کارشناس پشتیبانی کامپیوتر، مدیر امنیت داده ها، تکنسین کامپیوتر، مدیر پایگاه داده، مدیر سیستم های اطلاعاتی، مدیر سیستم، تحلیلگر سیستم های کامپیوتری و … شوند و میانگین درآمد مهندسان در ایتالیا حدود 3080 یورو در ماه است.

سخن آخر

این مطلب در رابطه با تحصیل رشته مهندسی IT در ایتالیا ارائه گردید و امیدواریم توانسته باشیم پاسخ بسیاری از سوالات شما را در توضیحات مطلب بیان کرده باشیم. اگر به هدف تحصیل در دانشگاه های ایتالیا قصد مهاحرت تحصیلی به این کشور را دارید و برای دریافت ویزای تحصیلی، نحوه ترجمه و ارسال مدارک و …نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، با مشاوران مجموعه فرااپلای تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید و همچنین مشاوره اپلای دریافت کنید. مشاوران فرا اپلای از زمان ثبت درخواست و ارسال مدارک به دانشگاه تا پذیرش در دانشگاه مد نظرتان، همراه شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *