ویزا چیست ؟ | با انواع ویزا آشنا شوید - فرا اپلای

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

ویزا چیست ؟ | با انواع ویزا آشنا شوید

ویزا چیست

ویزا چیست؟ اگر بخواهیم تعریفی کوتاه از ویزا داشته باشیم باید بگوییم که ویزا در واقع مجوزی برای ورود به یک کشور خارجی و اقامت برای مدتی محدود و مشخص در آن کشور است. هر کشوری با توجه به شرایط سیاسی، فرهنگی و روابطی که با سایر کشورها دارد، ورود شهروندان خارجی از برخی از کشورها را مشروط به ارائه ویزا می نماید و در مقابل برخی دیگر از شهروندان خارجی نیازی به دریافت ویزا برای ورود به آن کشور را ندارند. برای مثال شهروندان ایرانی برای ورود به کشورهای حوزه شینگن مثل اتریش، هلند و … باید ویزا دریافت کنند در حالی که ورود به کشور ترکیه بدون ویزا امکان پذیر است.

در ادامه انواع ویزای کوتاه مدت و بلند مدت مثل ویزای تحصیلی، کاری، تجاری و … برا بررسی خواهیم کرد. پس از مطالعه مطلب می توانید برای بهره مندی از مشاوره اپلای، با مشاوران فرا اپلای ارتباط برقرار کنید.

ویزا چیست

ویزای یک کشور به شهروندان خارجی اجازه می دهد تا وارد آن کشور شوند. این مجوز به صورت مشروط می باشد و محدودیت هایی مثل مدت زمان اقامت و تاریخ انقضا دارد و ممکن است محدودیت های دیگری مثل ممنوعیت اشتغال به کار و تحصیل در آن کشور نیز داشته باشد. سفر به بعضی از کشور ها نیاز به دریافت ویزا ندارد اما ما ایرانی ها برای ورود به بسیاری از کشورها از جمله کشورهای حوزه شینگن، باید ویزای آن کشورها را دریافت نماییم. ( کشور های حوزه شینگن شامل اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و لیختن اشتاین هستند)

پس از درخواست ویزا، سفارت کشور مورد تقاضا شرایط فرد را از نظر تمکن مالی، هدف از سفر، نوع درخواست (تحصیلی، کاری و …)، تاریخچه سفر و … بررسی می کند و در صورتی که همه موارد مورد تایید قرار بگیرند، ویزا با مدت زمان مشخص صادر خواهد شد.

تفاوت ویزا با پاسپورت چیست

ویزا و پاسپورت با هم فرق می کنند. پاسپورت که به آن گذرنامه نیز گفته می شود، سندی برای اثبات هویت شماست که اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی فرد، نام پدر، شماره شناسنامه، تاریخ و محل تولد، شماره پاسپورت، تاریخ اعتبار پاسپورت و … بر روی آن درج شده است. با استفاده از پاسپورت مشخص می شود که تابعیت فرد مربوط به کدام کشور است.

اما ویزا در واقع مجوز ورود به کشور مقصدی است که می خواهید وارد آن کشور شوید که به صورت الکترونیکی و یا به صورت کاغذی توسط سفارت کشور مورد نظر و یا کنسولگری صادر می شود. ویزا پس از صادر شدن، به پاسپورت فرد الصاق می شود و با استفاده از آن می توان تا مدت زمانی که مشخص شده است، در کشور مقصد اقامت داشت.

ویزا چیست

انواع ویزا کوتاه مدت و بلند مدت

ویزاها انواع مختلفی دارند که با توجه به هدف از سفر یا مهاجرت، صادر می شوند. انواع ویزا بر اساس نوع سفر شامل دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت هستند که هر کدام چند نوع ویزا را در برگرفته اند :

ویزا ترانزیت چیست

ویزای ترانزیت یک نوع ویزای غیرمهاجرتی محسوب می شود و برای توقف های کوتاه در کشورها صادر می گردد. اگر سفر به یک کشور با دو پرواز انجام شود، برای ورود به کشور مقصد اول شاید لازم باشد ویزای ترانزیت ارائه شود و با این نوع ویزا تعویض پرواز به کشور مقصد اصلی انجام می شود.

ویزای توریستی

ویزای توریستی نیز یک نوع ویزای کوتاه مدت است که شامل دو دسته یک بار ورود و چند بار ورود می باشد. با ویزای توریستی یک بار ورود فقط یکبار می توانید وارد کشور مقصد شوید و اگر به کشور خودتان برگردید، باید دوباره ویزا بگیرید. اما ویزای چند بار ورود به این صورت است که در مدت اقامت خود می توانید چند بار به کشورتان برگردید.

ویزا چیست

ویزا اختصاصی چیست

ویزای اختصاصی برای اشخاصی که دعوتنامه از شهروندان خارجی دریافت کرده اند، صادر می شود.

ویزای پزشکی

ویزای پزشکی یک نوع ویزای کوتاه مدت محسوب می شود و برای درمان یا ادامه مراحل درمانی در کشور خارجی، صادر می گردد. برای دریافت این ویزا باید مدارک پزشکی بیمار ارائه شود همچنین باید اثبات شود که در کشور مبدا، امکان درمان بیمار وجود نداشته است.

ویزا تجاری چیست

ویزای تجاری برای اهداف تجاری و کسب و کار در کشورهای خارجی کاربرد دارد. شما برای شرکت در جلسات کاری، کنفرانس ها و همایش های مربوط به کسب و کارتان در کشوری دیگر، باید ویزای تجاری ارائه کنید.

ویزای زیارتی

ویزای زیارتی فقط برای افرادی که به هدف زیارت به کشور های عراق یا عربستان سفر می کنند، صادر می شود و با این نوع ویزا امکان ورود به سایر شهرهای کشور وجود ندارد.

ویزای ورزشی و هنری

ورزشکاران و هنرمندان برای شرکت در مسابقات، نمایش ها، رویدادهای ورزشی و فرهنگی و … باید ویزای ورزشی یا هنری دریافت کنند.

تمام ویزاهای فوق کوتاه مدت بودند و مدت اعتبار آنها حداکثر سه ماه یعنی 90 روز است اما اگر به اقامت طولانی تر نیاز دارید باید ویزای بلند مدت دریافت نمایید که انواع ویزای طولانی مدت به شرح موارد زیر هستند :

ویزا تحصیلی چیست

دانشجویان ایرانی برای ورود به دانشگاه های بسیاری از کشورها مثل کشور سوئد، کشور اتریش، کشور کانادا، کشور هلند و … باید ویزای تحصیلی دریافت نمایند. مدت اعتبار ویزای تحصیلی 6 ماه است و امکان تمدید آن وجود دارد. دانشجویان برای دریافت ویزای تحصیلی حتما باید نامه تاییدیه دانشگاه مدنظرشان را ارائه دهند و بدون این تاییدیه در واقع ویزای تحصیلی صادر نمی شود.

اگر می خواهید ویزای تحصیلی دریافت کنید، ابتدا باید مدارک خود را به دانشگاه مدنظرتان ارسال نمایید و منتظر باشید تا شرایط شما بررسی شود. پس از تایید دانشگاه و اطمینان از اینکه پذیرش شما قطعی شده است، می بایست برای دریافت ویزا درخواست کنید.

ویزا چیست

ویزا کاری چیست

ویزای کاری با هدف ورود به بازار کار کشور مقصد صادر می شود و شامل دو نوع است. اگر می خواهید به کشوری مهاجرت کنید و به دنبال شغل باشید، برای شما ویزای 6 ماهه صادر می شود و در این 180 روز فرصت یافتن شغل را خواهید داشت. اگر موفق به یافتن شغل مناسب شوید، می توانید برای خانواده خود یعنی همسر و فرزند زیر 18 سال نیز ویزای همراه دریافت نمایید.

نوع دیگری از ویزای کاری بدین صورت است که با ارائه پیشنهاد شغلی صادر می شود. در بسیاری از کشورهای جهان روند جذب نیروی کاری بدین صورت است که ابتدا از میان افراد واجد شرایط خود کشور استخدام صورت می گیرد اما اگر کارفرمایی نتواند فرد واجد شرایط را از کشور خودش پیدا کند، برای شخصی خارج از کشور که شرایط مد نظرش را دارد، پیشنهاد شغلی می فرستد و با پیشنهاد شغلی امکان دریافت ویزای کاری با مدت اقامت 180 روز وجود دارد.

همچنین پس از پایان 6 ماهه اقامت، اگر کارفرما همچنان نیاز به تخصص فرد در سازمان خود داشته باشد، می توان ویزا را تمدید کرد. بنابراین برای دریافت ویزای کاری دو راه پیش روی شما وجود دارد، یا باید پیشنهاد شغلی از شرکت های خارجی داشته باشید و یا اینکه می توانید به مدت 6 ماه به قصد یافتن شغل به کشور مدنظرتان مهاجرت کنید.

لازم به ذکر است که برای دریافت ویزای کاری حتما باید به زبان رسمی کشور مورد تقاضا تسلط داشته باشید زیرا با ورود به کار، در ارتباط با مردم و همکاران خود خواهید بود و لازم است زبان کشور را بلد باشید.

انواع ویزا بر اساس دفعات ورود و خروج

ویزاها بر اساس تعداد دفعات ورود و خروج شامل چند نوع هستند.

  • ویزای یکبار ورود یا سینگل : اگر این نوع ویزا را دریافت کنید، فقط یکبار امکان ورود به کشور مقصد را خواهید داشت و در صورت خروج از آن کشور، برای ورود مجدد باید ویزا بگیرید حتی اگر تاریخ ویزای قبلی به اتمام نرسیده باشد.
  • ویزای دوبار ورود : با داشتن این ویزا فرد می تواند تا زمانی که ویزا اعتبار دارد، حداکثر دو بار وارد کشور مقصد شود و برای بار سوم نیازمند دریافت ویزای جدید است.
  • ویزای چند بار ورود : با ویزای چند بار ورود فرد اجازه دارد به دفعات متعدد به کشور مقصد سفر کند و ورود و خروج داشته باشد. البته تا زمانی که ویزا اعتبار دارد.
  • ویزای بدون ورود : ویزای بدون ورود نیز همان ویزای ترانزیت است و با این ویزا فرد می تواند تعویض پرواز انجام دهد و یا اینکه از طریق مرز زمینی به کشور مقصد سفر کند.

مدارک دریافت ویزا

مدارکی که برای انواع ویزا مشترک هستند به شرح زیر می باشند :

  • شناسنامه
  • عکس
  • پاسپورت با حداقل تاریخ انقضای 3 ماه
  • مدارک اثبات کننده توانایی مالی شما مثل حساب بانکی، سند ملکی و …
  • رزرو پرواز وقت و برگشت
  • بیمه نامه مسافرتی
  • دعوت نامه از شخص یا شرکت در کشور مورد نظر برای ویزای کاری
  • تاییدیه دانشگاه برای ویزای تحصیلی
  • و …

ریجکت ویزا چیست

ممکن است ویزای شما توسط کشور مقصد ریجکت شود و نتوانید وارد کشور شوید. دلایل زیادی وجود دارند که باعث ریجکت ویزا می شوند که از جمله آنها شامل موارد زیر هستند :

  • داشتن سوء سابقه کیفری (تهدید امنیت و سیاست کشور با ورود فرد به آن کشور)
  • اسناد و مدارک تقلبی
  • مشخص نبودن هدف از سفر به کشور
  • پاسپورت آسیب دیده
  • مشخص نبودن وضعیت شغل و درآمد و وضعیت مالی فرد
  • نداشتن بیمه نامه مسافرتی معتبر
  • عدم ارائه مدارک وضعیت اسکان در کشور مقصد
  • و …

ویزا چیست

سخن آخر

اطلاعات کاملی از انواع ویزا و شرایط دریافت هر یک ویزا ها را در این مطلب ارائه کردیم. در صورت تمایل به دریافت راهنمایی بیشتر، توصیه می شود با مشاوران فرااپلای تماس حاصل بفرمایید و سوالاتتان را بپرسید. جهت ارتباط با مشاوران و رزرو وقت مشاوره اپلای بر روی لینک کلیک کنید.

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *