بورسیه تحصیلی چیست؟ | چگونه بورسیه تحصیلی بگیریم؟

آموزش تخصصی هوش مصنوعی و برنامه نویسی

لوگو فرااپلای

بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی

در این مطلب می خواهیم در مورد نحوه گرفتن بورس تحصیلی بیشتر با شما صحبت کنیم. در دانشگاه های اروپا و کانادا معیاری به اسم امتحان یا کنکور برای گرفتن بورسیه تحصیلی وجود ندارد و تنها معیار مهم برای گرفتن بورسیه تحصیلی، رزومه شما است. می خواهیم بپردازیم به این موضوع که برای اینکه بتوانید بورسیه تحصیلی بگیرید چه مواردی در رزومه اپلای حائز اهمیت هستند و ما در فرا اپلای چطور می توانیم به شما کمک کنیم که هر کدام از این موارد را بهینه تر کنید که در نهایت رزومه بهتری داشته و بورسیه تحصیلی بگیرید.

بورسیه تحصیلی چیست ؟

به تعریفی ساده، بورسیه تحصیلی مبلغی است که به دانش آموزان و دانشجویان ارائه شده و با استفاده از آن تمام یا بخشی از هزینه های تحصیل دانشجو پرداخت می شود. تحصیل در دانشگاه های مطرح جهان، گران است و بورسیه تحصیلی می تواند به دانشجویان کمک کند بدون دغدغه مالی، به تحصیل در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود بپردازند. البته بورسیه تحصیلی به تمام دانشجویان تعلق نمی یابد و فقط کسانی که شرایط لازم را داشته باشند، می توانند از بورسیه تحصیلی بهره مند شوند.

بورسیه تحصیلی روشی مناسب برای پرداخت هزینه های تحصیل در دانشگاه است و دانشجویانی که توان مالی برای پرداخت شهریه دانشگاه، خوابگاه و… را ندارند و واجد شرایط لازم هستند، می توانند بورسیه شوند. بورسیه ممکن است تمام هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی را شامل شود و یا اینکه بخشی از هزینه را تامین کند. همچنین پرداخت هزینه های بورسیه گاهی به صورت یک چک در ابتدای تحصیل پرداخت میشود و تا زمان فارغ التحصیلی هزینه های دانشجو را پوشش می دهد و یا ممکن است به ازای هر ترم با احراز شرایط مدنظر دانشجو، تمدید شود و اگر دانشجو شرایط را نداشت، (به عنوان مثال معدل پایین کسب کند.) بورسیه برای او تمدید نخواهد شد.

بورسیه تحصیلی به صورت وام نیست و بازپرداخت ندارد. این نوع بورسیه از منابع مختلفی مثل دولت، موسسات خیریه، دانشگاه، سازمان ها، شرکت های مختلف و… ارائه می شود و شما برای اطلاع از اینکه واجد شرایط دریافت بورسیه هستید یا خیر، ابتدا باید به وب سایت دانشگاه های موردعلاقه تان نگاهی بیاندازید و مطلع شوید که چه بورسیه هایی را ارائه می کنند. سپس شرایط هر یک از بورسیه ها را بررسی نمایید.

انواع بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی کمک هزینه تحصیل و زندگی دانشجویان ممتاز است و کشور های توسعه یافته که با کاهش جمعیت رو به رو هستند، معمولا به منظور تشویق دانشجویان بین المللی برای تحصیل و جذب نیروی انسانی، بورسیه تحصیلی اعطا می کنند.

اکثر بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان مقطع دکتری تخصصی (بورسیه دکتری) و سپس بورسیه ارشد ارائه می شوند اما دانشجویان دوره کارشناسی نیز با دارا بودن یکسری شرایط، می توانند از بورسیه تحصیلی بهره مند شوند.

بورسیه های تحصیلی اکثرا دو نوع هستند که نوع اول بدون توقع انجام هیچ فعالیتی به دانشجویان اختصاص داده می شود اما در نوع دوم از دانشجویان بورسیه شده تقاضای فعالیت هایی در حوزه رشته تخصصی خود می شود که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

بورسیه دکتری

بورسیه تحصیلی بدون انجام فعالیت های جانبی

بورسیه تحصیلی بدون انجام فعالیت های جانبی از سوی دانشجو، شامل دو نوع است که نوع اول آن یعنی فول فاند، تقاضای بیشتر دارد. در بورسیه تحصیلی فول فاند تمام هزینه های زندگی و تحصیل دانشجوی بورسیه پرداخت می شود اما در نوع دوم بورسیه که partial fund نامیده می شود، فقط بخشی از هزینه های تحصیل دانشجو به صورت درصدی یا اختصاص مبلغ، تامین می شود. مثلا ممکن است شهریه دانشجوی دارای این نوع بورسیه را کمتر کنند یا به صورت نقدی مبلغ پرداخت شود.

بورسیه فلوشیپ تحصیلی

این نوع بورسیه برای تشویق دانشجویان بین المللی به ادامه تحصیل، اختصاص داده می شود و دارای شرایط خاصی نیز می باشد. فلوشیپ تحصیلی مدت زمان مشخصی دارد و پس از اتمام زمان تعیین شده، نیازمند تمدید است.

بورس فلوشیپ به دانشجویان تمام مقاطع در رشته های تحصیلی مختلف اختصاص داده می شود، ولی بیشترین ظرفیت به مقطع دکتری تخصصی تعلق دارد. این نوع بورسیه تحصیلی ممکن است هزینه زندگی دانشجویی را نیز در بربگیرد.

تحصیل رایگان

تحصیل رایگان نوعی بورسیه است که شهریه از دانشجو دریافت نمی شود. این نوع بورسیه برای تشویق دانشجویان در نظر گرفته شده است و عمدتا به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اختصاص می یابد.

بورسیه تحصیلی Awards

بورسیه Awards یک نوع دیگر بورسیه تحصیلی می باشد که بدون فعالیت های جانبی میباشد و مبلغ به حساب خود دانشجو واریز می شود. البته ممکن است بورسیه Awards به صورت کمک غیرنقدی و در قالب بن کتاب، هزینه شرکت در کنفرانس های بین المللی و … نیز باشد.

 

بورسیه تحصیلی با انجام فعالیت های جانبی

دانشجویانی که از بورسیه تحصیلی همراه با فعالیت های جانبی بهره مند می شوند، باید در ازای دریافت هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی خود، فعالیت هایی را نیز انجام دهند. این نوع بورسیه شامل چند نوع به شرح زیر است:

بورسیه تحصیلی RA یا دستیار تحقیق 

RA یک نوع بورس تحصیلی همراه با فعالیت های جانبی است که دانشجویی که از این نوع بورسیه بهره مند می شود، به عنوان دستیار تحقیق در آزمایشگاه، کارگاه و… در کنار استاد به مطالعه و تحقیق مشغول است و امکان دریافت حقوق نیز دارد. ضمن اینکه بورسیه تحصیلی دستیار تحقیق، تنها در صورت مشابه بودن رشته و تخصص دانشجو با تخصص استاد تعلق می گیرد.

بورسیه تحصیلی Internship 

Internship یک نوع کارآموزی پاره وقت است و دانشجو مجاز است در کنار تحصیل خود در دانشگاه، در داخل یا خارج دانشگاه مشغول کار شده و از حقوق بهره مند شود. حقوق کارآموزی زیاد نیست اما بخش زیادی از هزینه ها را در برمی گیرد.

بورسیه تحصیلی TA یا دستیار تدریس

انجام فعالیت هایی همچون برگزاری کلاس های رفع اشکال برای دانشجویان، تصحیح اوراق امتحانی و در مجموع کمک به امور استاد، از وظایف دستیار تدریس است و دانشجویی که به عنوان TA انتخاب می شود، شهریه دانشگاه و خوابگاه را پرداخت نمی کند و حتی در برخی دانشگاه ها مثل تعدادی از دانشگاه های آمریکا، به دانشجوی TA حقوق نیز تعلق می یابد.

بورسیه تحصیلی دستیار در مقطع کارشناسی ارشد و به ویژه به دانشجویان دکتری تعلق می گیرد و دانشجویان مقطع کارشناسی نباید انتظار دریافت این نوع بورسیه را داشته باشند.

برخی دیگر از بورسیه های تحصیلی شامل موارد زیر هستند:

بورسیه تحصیلی شایستگی علمی

بورسیه تحصیلی شایستگی علمی به دانشجویان ممتاز و دانشجویان با استعدادی که از نظر علمی جزو برترین ها هستند، اختصاص داده می شود. سطح تسلط به زبان، شرکت در کنفرانس های معتبر، مقالات چاپ شده، نمرات در طول دوران تحصیل و… همگی برای انتخاب دانشجویان برتر علمی بررسی می شوند و به نوعی این بورسیه برای تشویق دانشجویان در نظر گرفته می شود.

بورسیه تحصیلی دانشجویان کم درآمد

دانشجویانی که کم درآمد هستند و توان پرداخت شهریه را ندارند، می توانند از بورسیه تحصیلی مختص به دانشجویان کم درآمد بهره مند شوند. برای این نوع بورسیه دانشجویان ممتاز در اولویت هستند و باید مدارکی که مشخص کننده وضعیت مالی دانشجو و خانواده اوست، ارائه شود.

بورسیه تحصیلی موارد خاص پزشکی

دانشجویانی که مشکلات جسمی و بیماری های خاص پزشکی دارند، می توانند از کمک هزینه هایی در حین تحصیل بهره مند شوند. این دسته از دانشجویان با ارائه مدارک پزشکی خود می توانند کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند و با مشکل مالی کمتری تحصیلات خود را ادامه دهند.

مراحل اصلی گرفتن بورسیه تحصیلی

مرحله 1: تقویت رزومه و ساختن پیش نیاز های اپلای

  • درس خواندن خوب و هدفمند
  • انتخاب هدفمند موضوع پایان نامه بر اساس بازار کار کشور مقصد
  • داشتن مقالات ژورنالی و کنفرانسی 
  • برنامه ریزی و مطالعه برای آزمون زبان

در این مرحله می توانید از خدمات و دوره های تخصصی آکادمی فرااپلای مثل مشاوره مقاله نویسی، مشاوره انتخاب موضوع پایان نامه، دوره مقاله نویسی و آموزش کاربردی LaTeX و دوره کارآموزی مقاله نویسی برای بالا بردن شانس موفقیت خود استفاده کنید.

مرحله 2: آماده سازی مدارک

در موارد افزایش رقابت در اپلای، پذیرش و بورسیه دانشجویان از طرف کمیته پذیرش سختگیرانه تر انجام می شود. به همین دلیل مدارک شما به عنوان اسنادی که شما را معرفی می کنند باید حرفه ای، تاثیر گذار و مختص خودتان نگارش وآماده شوند.

در این مرحله، باید مدارک زیر را برای اپلای خود آماده کنید.

  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • توصیه نامه تحصیلی
  • مدرک زبان
  • ساخت رزومه و فعالیت در لینکدین
  • ساخت رزومه و فعالیت در ResearchGate

در  این مرحله نیز می توانید از خدمات نگارش انگیزه نامه، مشاوره اپلای و همچنین دوره صفر تا صد اپلای استفاده کنید.

مرحله3: انتخاب کشور و دانشگاه، پیدا کردن پوزیشن و ددلاین، مکاتبه و سابمیت مدارک

در مرحله سوم باید از مشاوره های اپلای از مشاوران و افراد با تجربه و متخصص در اپلای برای انتخاب کشور و دانشگاه استفاده کنید و کشور و دانشگاه خود را انتخاب کنید. سپس پوزیشن ها و پروگرام ها را پیدا کرده و مدارک خود را سابمیت کنید و رسما فرآیند اپلای را آغاز کنید.

در این مرحله نیز علاوه بر مشاوره اپلای می توانید از دوره صفر تا صد اپلای استفاده کنید.

دقت کنید که پیش نیاز مرحله دوم و سوم، ایجاد یک رزومه خوب، یعنی همان مرحله اول هست. ما در آکادمی فرااپلای پکیج کامل و یک راه حل کامل برای دانشجویان آماده می کنیم تا با سرمایه گذاری روی خودتان در دانشگاه های معتبر کشور های اروپایی و آمریکایی بورسیه تحصیلی بگیرید.

چطور با معدل پایین بورسیه تحصیلی بگیریم ؟

در اینجا 5 فاکتور مهم برای جبران معدل پایین برای اخذ پذیرش تحصیلی و بورسیه تحصیلی را برای شما آماده کرده ایم که تا حدی می تواند جبران کننده معدل پایین در رزومه شما باشد.

 یک انگیزه نامه قوی، انگیزه نامه ایست که نکات لازم در آن مطرح شده باشد و بتواند به این سوال دانشگاه و کمیته پذیرش پاسخ دهد که چرا باید شما را برای این گرایش و رشته انتخاب کند و برای دادن بورسیه تحصیلی روی شما سرمایه گذاری کند. خوشبختانه در جلسات مشاوره آکادمی فرا اپلای، نکات لازم برای نوشتن انگیزه نامه مطرح می شود و همچنین در دوره صفر تا صد اپلای به طور کامل نگارش انگیزه نامه را آموزش داده ایم.

  • داشتن مقاله کنفرانسی و ژورنال ISI

اگر شما برای دکتری می خواهید اپلای کنید، داشتن مقالات ژورنالی و کنفرانسی بسیار نیاز است. برای اپلای در مقطع فوق لیسانس نیز داشتن مقاله به گرفتن بورسیه تحصیلی حتی با معدل پایین، کمک شایانی میکند.
اگر در رزومه خود مقاله ندارید، می توانید با گذراندن دوره مقاله نویسی و آموزش کاربردی LaTex اصول اولیه نگارش مقاله را بیاموزید و همچنین با گذراندن دوره کارآموزی مقاله نویسی یک پیش نویس اولیه از مقاله خود آماده کنید و می توانید مقاله خود را در ژورنال ها و کنفرانس های معتبر به چاپ برسانید.

موضوع پایان نامه نقش چشمگیری در افزایش شانس شما برای گرفتن بورسیه تحصیلی مخصوصا در مقطع دکتری دارد. باید موضوعی را انتخاب کنید که بتوانید از آن مقاله استخراج کنید و همین طور بتواند با اکثر پوزیشن های دکترایی که در دانشگاه های خارجی وجود دارد، تطابق داشته باشد تا شانس بیشتری برای پذیرش و گرفتن بورسیه تحصیلی داشته باشید.
مشاوره های انتخاب موضوع پایان نامه آکادمی فرا اپلای، می تواند کمک بسیار خوبی برای دانشجویان کامپیوتر، IT، علوم کامپیوتر و عمران باشد تا هدفمند موضوع پایان نامه خود را انتخاب کنند.

  • نمره زبان

آزمون زبان بخش جدا ناپذیری از فرآیند اپلای و مهاجرت تحصیلی است و نمره زبان بالا می تواند نواقص رزومه شما را تا حدی جبران کند.

در اینجا 5 فاکتور مهم برای جبران معدل پایین برای اخذ پذیرش تحصیلی و بورسیه تحصیلی را برای شما آماده کرده ایم که تا حدی می تواند جبران کننده معدل پایین در رزومه شما باشد. برای ارتباط با مشاوران و رزرو وقت مشاوره بر روی لینک کلیک کنید.

موارد مهم در گرفتن بورس تحصيلی

۵ مورد از موارد مهم در گرفتن بورس تحصيلی را در این مطلب بررسی خواهیم کرد.

بورسیه دکتری

مورد اول : دانشگاه اخذ مدرگ لیسانس و فوق لیسانس و معدل 

اگر در حال حاضر دانشجو هستید باید از این موضوع مطلع باشید که شرط معدل در اخذ اپلای بسیار موثر است. همچنین دانشگاهی که مدرک خود را اخذ کرده اید در اخذ پذیرش تحصیلی شما تاثیر بسزایی دارد.

ولی اگر این مراحل را پشت سر گذاشته اید و از دانشگاه خوبی فارغ التحصیل نشده اید و یا معدل خوبی ندارید، جای نگرانی وجود ندارد و راهکارش این است که ما به شما یکسری کلاس های آنلاین که توسط دانشگاه های معتبر و معروف دنیا مثل دانشگاه ام ای تی، دانشگاه استانفورد و بسیاری دیگر از دانشگاه ها برگزار می شوند معرفی خواهیم کرد؛ (با توجه به رشته ای که می خواهید در خواست دهید، دوره های آنلاین مربوطه معرفی می شوند) و شما می توانید با شرکت در این کلاس های آنلاین و گرفتن سرتیفیکیت و قرار دادن آن در رزومه اپلای خود، سطح پایین دانشگاه فارغ التحصیلی یا معدل پایین خود را تا حدودی جبران کنید و این موضوع خیلی می تواند در انتخاب شما برای دادن بورسیه تحصیلی تاثیر گذار باشد.

در مورد اینکه ثبت نام دوره های آنلاین را چگونه انجام دهید، چطور در دوره ها شرکت کنید و چگونه سرتیفیکیت بگیرید، به شما کمک می کنیم و اگر در پرداخت هزینه و وصل شدن به سیستم های بانکی هم با مشکلی مواجه شدید، در این مرحله نیز شما را راهنمایی خواهیم کرد.

مورد دوم : مقاله

مقاله یکی از معیار های مهمی است که دانشگاه ها بخواهند برای دانشجویان دکتری بورسیه تحصیلی قائل شوند، حتی برای فوق لیسانس هم مورد چشم گیری است و اگر بتوانید مقاله ای بنویسید و در ژورنال های معتبر چاپ کنید، شانس شما را بالا می برد و قطعا برای دوره دکتری می تواند خیلی موثر باشد.

کلاس های آنلاین مقاله نویسی در فرا اپلای برگزار می شوند. در این دوره ها به طور کامل در مورد اینکه چطور مقاله بنویسیم و چگونه ایده های پایان نامه خود را به مقاله تبدیل کنیم، صحبت می کنیم و در این مرحله هم به شما کمک خواهیم کرد. حتی اگر دانشجوی مستعدی باشید، با دکتر حمیدرضا فراگردی در ارتباط مستقیم خواهید بود و تمام موارد را در کنار همدیگر انجام می دهید تا اینکه مطمئن شوید یک مقاله خوب ISI یا کنفرانس خیلی معروف داشته باشید و بتوانید بورسیه تحصیلی بگیرید.

مورد سوم: زبان

در حال حاضر کلاس های زبان در فرا اپلای برگزار نمی شوند، ولی قصد داریم به شما کمک کنیم که برای آزمون زبان از چه منابعی استفاده کنید و در چه کلاس های زبانی شرکت کنید که بتوانید نمره زبان بالا و مورد نیاز دانشگاه مدنظرتان را بگیرید تا بتوانید این مرحله را نیز با موفقیت بگذرانید.

مورد چهارم: توصیه نامه و معرفی و آشنایی با اساتید معتبر آن فیلد تحصیلی

در این مورد هم ما می توانیم شما را کمک کنیم و اگر با ما همکاری کنید، در دوره مقاله نویسی ما شرکت کنید و یا اینکه دوره های آنلاین دانشگاه های معتبر را بگذرانید و سرتیفیکیت های مختلف بگیرید و در مجموع ثابت کنید که دانشجوی خوبی هستید، توصیه نامه شما توسط دکتر حمیدرضا فراگردی تهیه خواهد شد. به علاوه اینکه شما را به اساتید معتبر و شناخته شده رشته تحصیلی تان معرفی می کنیم تا بتوانید از آن ها نیز توصیه نامه بگیرید و شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی افزایش دهید.

مورد پنجم: فیلد مناسب پایان نامه

مورد آخر در مورد فیلد مناسب پایان نامه هست و اگر دانشجوی فوق لیسانس هستید، چه فیلدی را برای پایان نامه خود انتخاب کنید که بتواند شانس شما را برای پذیرش و گرفتن بورسیه تحصیلی افزایش دهد و یا حتی اگر فوق لیسانس شما تمام شده است و پایان نامه را تمام کرده اید، در مورد موضوع مقاله، فیلد هایی را انتخاب کنید که پوزیشن های بیشتری داشته باشد و شما بتوانید بورسیه تحصیلی را بگیرید.

به طور کلی هر موردی که را لازم دارید که بتواند رزومه شما را خوب کند و بورسیه تحصیلی بگیرید، ما شما را راهنمایی می کنیم. در تمامی مراحل و با افزودن این موارد به رزومه خود می توانید در کوتاه ترین زمان بورسیه تحصیلی بگیرید و از بهترین شرایط تحصیل برخوردار شوید. برای ارتباط با مشاوران و رزرو وقت مشاوره بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه اخذ بورسیه دکتری

بررسی شرایط کشورها برای مهاجرت تحصیلی از نظر گرفتن بورسيه و شرايط زندگی

حتما شما هم اگر قصد اپلای داشته باشید و بخواهید در دانشگاهی خارج از کشور تحصیلات خود را ارتقاء دهید، برایتان مهم است که در کشوری مرفه و با هزینه های تحصیل و زندگی کمتر اقامت داشته باشید و به دنبال کشوری با دانشگاه های مناسب و در عین حال مقرون به صرفه هستید. در این مقاله از سایت فرا اپلای، شرایط کشور ها برای مهاجرت تحصیلی (سه کشور آلمان، سوئیس و سوئد) را بررسی و مقایسه می کنیم.

تحصیل در آمریکا یا اروپا؟

سوالی که خیلی زیاد از سوی دانشجویانی که می خواهند اپلای کنند پرسیده می شود، این است که تحصیل در اروپا بهتر است یا آمریکا ؟

مزیت های تحصیل در اروپا نسبت به آمریکا

از نظر امکانات آموزشی، بسیاری از کشورهای اروپایی میزبان برخی از دانشگاه های برتر در سراسر جهان هستند و دانشجویان از یک محیط آکادمیک بسیار حمایت کننده و چند فرهنگی بهره مند می شوند. شما در دانشگاه های اروپایی می توانید رشته های زیادی به زبان انگلیسی پیدا کنید و اگر زبان تحصیل رشته مورد علاقه شما انگلیسی نباشد، به ناچار زبان جدیدی یاد خواهید گرفت که علاوه بر تحصیل، بعد ها برای ورود به شغل نیز به دلیل تسلط به زبان کشور، موفق تر خواهید بود.

اولین مزیت تحصیل در اروپا به دلیل آنکه از نظر دوری و مسیر رفت و آمد نسبت به آمریکا به ایران نزدیک تر است، اگر بخواهید به دیدار خانواده و اقوام خود بروید و یا خانواده به دیدار شما بیایند، علاوه بر اینکه تعداد دفعات بیشتری می توانید سفر کنید، هزینه سفر شما نیز کمتر خواهد بود.

مزیت دوم تحصیل در اروپا این است که اکثر کشور های اروپایی مثل دانمارک، هلند، سوئد، اتریش، آلمان اقامت دائم کشور را می دهند که در اتریش و سوئد یک سال پس از اتمام دکتری، در آلمان دو تا سه سال پس از فارغ التحصیلی از مقطع دکتری و در سایر کشور ها نیز به همین صورت است، ولی در مورد آمریکا این مورد صادق نیست و به صرف تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه های آمریکا نمی توانید اقامت بگیرید و مسلما اگر بخواهید در رفت و آمد با ایران باشید، مسافت خیلی زیاد است. به علاوه اینکه بسیاری از دانشجویان بین المللی آمریکا مشکل ویزا نیز دارند و با وجود مشکلات سیاسی ممکن است برای برگشت به آمریکا دچار مشکل شوید و به این دلیل است که اکثر دانشجویان ایرانی که در آمریکا هستند، خیلی کم به ایران رفت و آمد می کنند.

از نظر بورسیه تحصیلی هم اگر بخواهیم مقایسه ای بین اروپا و آمریکا داشته باشیم، فاند های اروپایی به نسبت، بالاتر از فاند های آمریکایی است و خیلی از فاند های اروپایی به مراتب بیشتر از هزینه تحصیل و زندگی شما هستند. مثلا اگر کشور سوئد را در نظر بگیریم در دانشگاه هایی مانند اوپسالا و چالمرز، بورسیه هایی با حدود ۲ هزار یورو در ماه ارائه می شوند در حالی که هزینه زندگی شما در این کشور حدود ۱۰۰۰ یورو در ماه است و تقریبا نصف درآمدتان را می توانید پس انداز کنید، ولی در آمریکا این عدد شاید به حدود ۱۷۰۰ دلار و در خوشبینانه ترین حالت به ۲۳۰۰ دلار برسد و اینکه هزینه ها در آمریکا انقدر بالا هست که پس اندازی نمی توانید داشته باشید.

مزیت های تحصیل در آمریکا نسبت به اروپا

اگر چه آمریکا ممکن است برای دوره دکتری فاندی کامل به نسبت هزینه های تحصیل و زندگی در نظر نگیرد و به نسبت اروپا، شرایط زندگی دانشجویی سخت تری در این کشور وجود داشته باشد یا ممکن است نتوانید به راحتی در مسیر رفت و آمد به ایران باشید و خانواده شما نتوانند به دیدار شما بیایند، ولی در کنار این مشکلات، بعد از اتمام دکتری در آمریکا اگر شما جاب بگیرید، اولا فرصت های شغلی زیاد و گسترده در آمریکا نسبت به اروپا فراهم است و اکثر شرکت های بزرگ دنیا در آمریکا هستند مخصوصا در رشته های کامپیوتر و آی تی.

پس اگر خیلی بلند پرواز هستید و می خواهید در شعبه های اصلی شرکت های بزرگ کار کنید مثل گوگل، مایکروسافت، اپل، فیس بوک و… تحصیل در آمریکا برای شما بهتر است و از این بابت که در آمریکا فرصت های شغلی خیلی زیادی برای دکتری وجود دارد، این کشور گزینه مناسبی است.

از نظر حقوق و درآمد نیز بازه حقوقی بسیاری از مشاغل در آمریکا به نسبت اروپا بعضی مواقع ممکن است سه تا چهار برابر بیشتر باشد. در مقابل این مزایای شغلی، کار کردن در آمریکا نیز سخت تر است و فشار کاری بیشتر و مرخصی های کمتری وجود دارد.

در آمریکا می توانید فرصت های شغلی بیشتری داشته باشید و حتی اگر هدف شما از مهاجرت به آمریکا، اشتغال به کار نباشد با مدرکی که از دانشگاه های این کشور دریافت کرده اید، به یک نامزد شغلی مطلوب تر در هنگام بازگشت به کشور خود تبدیل می شود مخصوصا اگر بخواهید در شرکت های بزرگ مشغول به کار شوید.

با تحصیل در آمریکا می توانید زبان انگلیسی خود را کامل تر کنید زیرا از بهترین روش ها برای مسلط شدن به یک زبان، آمیخته شدن کامل در آن است و تکمیل مهارت‌ های انگلیسی شما در طول مدتی که در دانشگاه ایالات متحده هستید می‌ تواند مزایای ارزشمندی داشته باشد.

شرایط پذیرش و تحصیل در آمریکا سخت تر است یا اروپا

دانشگاه های اروپایی معمولا برای ثبت نام به مدارک کمتری نیاز دارند و شرایط پذیرش در برخی از دانشگاه ها به قدری راحت است که شانس بیشتری برای قبولی وجود دارد. مثلا آزمون ورودی برگزار نمی کنند یا مصاحبه ندارند و فقط به سوابق علمی و تحقیقاتی دانشجو و همچنین سطح زبان او توجه ویژه ای دارند.

اما روند پذیرش در دانشگاه های آمریکا به نسبت سخت تر و پیچیده تر است و نیاز به تلاش بیشتری از سوی دانشجو به نسبت بسیاری از دانشگاه های اروپایی دارد. دانشگاه های آمریکایی در طول فرایند پذیرش مدارک بیشتری را درخواست می کنند و اگر به دنبال گرفتن پذیرش از این دانشگاه ها هستید، شروع به بررسی امتحاناتی مانندGMAT ،GRE ، TOEFL یا IELTS کنید زیرا دانشگاه های ایالات متحده این آزمون ها و مدارک را به عنوان پیش نیاز ضروری پذیرش دانشجوی بین المللی می دانند.

شهریه تحصیل در آمریکا بیشتر است یا اروپا

مقدار شهریه ای که برای تحصیل در خارج از کشور بپردازید، بستگی به دانشگاهی دارد که انتخاب می کنید، ولی در کل، دانشگاه های ایالات متحده به شهریه های بالای خود مشهور هستند و با وجود آنکه این دانشگاه ها شهریه زیادی دارند، از محبوب ترین مقاصد تحصیلی نیز هستند. اما بزرگ ترین مزیتی که دانشگاه های اروپایی نسبت به موسسات آمریکایی دارند، تنوع شهریه است. شما در اروپا می توانید دانشگاه هایی را پیدا کنید که شهریه ۰ دلاری دارند. مانند کشور اتریش یا دانمارک و یا اینکه برخی کشورها مثل انگلستان در یک رشته کارشناسی ارشد، شهریه بالایی دریافت می کنند.

شرایط مهاجرت تحصیلی به کشور سوئیس

یکی از کشور های اروپایی که از مقاصد تحصیلی پر متقاضی و برتر در میان دانشجویان است، کشور سوئیس می باشد. همان طور که حتما راجع به سوئیس شنیده اید، این کشور یک کشور خیلی مرفه در قلب اروپا، در همسایگی فرانسه، آلمان، اتریش و کشور ایتالیا قرار دارد و از نظر هزینه زندگی بسیار گران است و می توان گفت از کشور های بسیار گران قیمت در دنیاست. پس اصلا توصیه نمی شود که بخواهید در سوئیس تحصیل کنید و بورسیه تحصیلی نداشته باشید.

ولی اگر قصد این را داشته باشید برای مقطع دکتری وارد دانشگاه های سوئیس شوید و بتوانید بورسیه بگیرید، میزان حقوقی که ماهانه به شما تعلق می گیرد فوق العاده بالاست، به طوری که این حقوق نه تنها هزینه بالای زندگی شما را پوشش می دهد، بلکه میتوانید پول زیادی را هم هر ماه پس انداز کنید ولی بستگی به سبک زندگی شما هم دارد.

نکته مهمی که درباره سوئیس وجود دارد این است که این کشور دارای دانشگاه های خوب زیادی است و دو تا از بهترین دانشگاه های دنیا در سوئیس قرار دارند که دانشگاه ETH Zurich و دانشگاه EPFL هستند. دانشگاه ETH Zurich همواره جزو 5 دانشگاه برتر و دانشگاه EPFL هم جزو ده دانشگاه برتر دنیاست. پس از نظر رنک و اعتبار جهانی بسیار دانشگاه های خوبی هستند ولی گرفتن پذیرش دکتری از این دانشگاه ها بسیار سخت و پیچیده است؛ مخصوصا با توجه به اینکه حقوق ماهانه بالایی هم به دانشجویان می دهند.

اما مشکل تحصیل در کشور سوئیس، بحث اقامت است. دوران دانشجویی شما در مدت زمانی که در سوئیس هستید، جزو مدت زمان اقامت شما محسوب نمی شود و احتمالا پس از اتمام تحصیل خود مجبور خواهید بود که این کشور را ترک کنید، ولی خیلی جای نگرانی وجود ندارد و اگر بتوانید از دانشگاه خوب این کشور پذیرش بگیرید، تقریبا می توان گفت که جایی در دنیا وجود ندارد که نتوانید با مدرک خود وارد کار شوید و در شرکت های خیلی خوب استخدام می شوید.

شرایط مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد

سوئد در شمال اروپا و در محدوده اسکاندیناوی واقع شده است و در کنار کشور هایی همچون نروژ، فنلاند و دانمارک قرار دارد. همان طور که می دانید کشور های اسکاندیناوی بسیار کشور های مرفهی هستند و آمار جرم و جنایت در آن ها بسیار پایین است. همچنین اگر دانشجوی خانم هستید و می خواهید به تنهایی مهاجرت کنید، کشور سوئد به شما خیلی توصیه می شود، بخاطر امنیت بالایی که دارد و حقوق خانم ها در این کشور به شدت رعایت می شود. البته در سایر کشور های اروپایی هم همین طور است ولی این مورد در کشور سوئد بیشتر به چشم می خورد.

اگر بخواهیم در مورد مقطع فوق لیسانس دانشگاه های کشور سوئد صحبت کنیم، این کشور تا قبل از سال ۲۰۱۳ تحصیلات رایگان برای مقطع فوق لیسانس داشت ولی از سال ۲۰۱۳ به بعد برای دانشجویانی که از خارج از کشور می خواهند در دانشگاه های سوئد تحصیل کنند، شهریه در نظر گرفته شده است که میزان شهریه هم بالاست.

هزینه زندگی در سوئد نیز بالاست ولی نه به اندازه کشور هایی مثل سوئیس و نروژ ولی باز هم جزو کشور های گران اروپا محسوب می شود. پس اگر می خواهید برای فوق لیسانس از دانشگاه های سوئد پذیرش بگیرید و بدون بورسیه باشید، خیلی توصیه نمی شود، ولی این آپشن وجود دارد که برخی از دانشگاه های سوئد مثل دانشگاه kth و… یکسری بورسیه های تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد در نظر می گیرند اما به دلیل تقاضای زیاد برای این بورسیه ها، دانشجویانی که رزومه خیلی خوبی داشته باشند شانس بهره مندی از بورسیه را خواهند داشت.

به جز مقطع فوق لیسانس، اگر بخواهیم در مورد مقطع دکتری سوئد صحبت کنیم، یک نکته جالب در مورد سوئد وجود دارد این است که مثل کشور آلمان در سوئد نیز ارتباط خیلی نزدیکی بین دانشگاه ها و صنعت وجود دارد که باعث می شود اگر علاقه مند به فعالیت و تحقیقات در صنعت باشید، سوئد و آلمان از بقیه گزینه های موجود برای شما اولویت داشته باشند و همین طور چون ارتباط نزدیکی با صنعت دارید، پس از اتمام تحصیل خود اگر بخواهید در محیط صنعتی فعالیت خود را ادامه دهید و نه در محیط دانشگاهی و آکادمیک، شانس کاریابی بیشتری خواهید داشت.

در مورد دکتری نکته مهم دیگری که در کشور سوئد وجود دارد این است که طبق قانون این کشور اگر شما بخواهید پذیرش دکتری این کشور را بگیرید، باید دانشگاه یا یکی از شرکت های نزدیکی که با دانشگاه ارتباط نزدیکی دارد شما را استخدام کند پس بحث بورسیه تحصیلی برای دکتری مطرح نیست و بحث حقوق مطرح تر است. زیرا شما مثل یک کارمندی هستید که با مدرک فوق لیسانس در دانشگاه استخدام شده اید، باید حقوق به شما بدهند و از تمام امکاناتی که یک کارمند برخوردار است، شما نیز برخوردار خواهید بود؛ از مرخصی ها گرفته تا بچه دار شدن و حقوقی که برای پدر و مادر وجود دارد و… برای دانشجویان دکتری در سوئد در نظر گرفته می شود.

در مورد اقامت در سوئد نیز اگر شما فوق لیسانس خود را در این کشور بخوانید، مدت زمان تحصیل شما جزو اقامتتان محسوب نمی شود و بعد از گرفتن فوق لیسانس باید کار کنید و پس از ورود به شغل، مدت زمان اقامت شما حساب می شود، ولی برای مقطع دکتری اگر بخواهید در سوئد دکتری بخواهید طبق قانون این کشور، به شما اقامت دائم این کشور داده می شود و یکسال بعد از فارغ التحصیلی می توانید پاسپورت سوئد را بگیرید. پس گرفتن اقامت در سوئد بسیار راحت است مخصوصا اگر بخواهید دکتری بخوانید.

سوئد برای زندگی و تحصیل بسیار کشور ایده آلی است به خصوص برای خود سوئدی ها و شهروندان اروپا زیرا نه تنها تحصیل آن ها رایگان است و شهریه نمی پردازند بلکه به ازای هر ساعت تحصیلی که در دانشگاه های این کشور دارید (اگر اقامت اروپا و این کشور را داشته باشید) به شما از طرف دولت پول هم پرداخت می شود که بتوانید درس بخوانید.

ولی اگر شهروند سوئد نیستید و اقامت این کشور را ندارید، باید برای تحصیل در مقطع لیسانس و فوق لیسانس شهریه بپردازید ولی برای مقطع دکتری تحصیل به صورت رایگان است.

در سوئد، مقطع فوق لیسانس به دو صورت ارائه می شود که شامل فوق لیسانس یک ساله و فوق لیسانس دو ساله است. فوق لیسانس یک ساله، تز ۱۵ واحدی و فوق لیسانس دو ساله تز ۳۰ واحدی دارد و حدود شهریه برای یک ساله حدود ۱۲ الی ۱۵ هزار یورو و برای دو ساله حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار یورو است که البته میزان شهریه بستگی به رشته تحصیلی و دانشگاهی که انتخاب می کنید، دارد.

در مورد مقطع دکتری، تحصیل رایگان است و نه تنها شهریه پرداخت نمی کنید، بلکه طبق قوانین کشور سوئد، باید توسط دانشگاه یا کارخانه یا یک مرکز تحقیقاتی استخدام شده باشید در طول مدت دکتری حقوق ماهانه دریافت می کنید و مثل یک کارمند با شما برخورد می شود یعنی امکان گرفتن وام برای خرید خانه، امکان استفاده از تسهیلات کشور و همه این موارد برای شما فراهم است.

در مورد بازار کار در سوئد هم بخواهیم صحبت کنیم، در خیلی از رشته ها به خصوص رشته های فنی مهندسی و رشته های علوم پزشکی، سوئد بازار کار خیلی خوبی دارد و حقوق بسیار خوبی می دهد مخصوصا اگر خانم هستید شرایط خیلی ویژه ای برای خانم های شاغل در این کشور وجود دارد و به حقوق زنان بسیار اهمیت می دهد.

در مورد حمایت از خانواده اگر فرزند داشته باشید یا در سوئد فرزند دار شوید و اقامت این کشور را داشته باشید، به شما کمک هزینه زندگی برای هر کدام از فرزندانتان اختصاص داده می شود و یک شرایط خیلی ایده آل برای زندگی در این کشور وجود دارد.

شرایط کشورها برای مهاجرت تحصیلی | کشور آلمان

آلمان به عنوان یک گزینه خیلی خوب برای تحصیل چه در مقطع دکتری و چه در مقطع ارشد است. در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های آلمان رایگان هستند و شهریه ای ندارند که البته اکثر رشته های این مقطع به زبان آلمانی هستند ولی می توانید رشته های به زبان انگلیسی را نیز در این مقطع پیدا کنید که البته باید بررسی کنید که آیا رشته های به زبان انگلیسی نیز رایگان هستند یا خیر.

برای رشته های آلمانی زبان مقطع کارشناسی ارشد، نمره زبان آلمانی C1 مد نظر است که به دست آوردن این نمره سخت است ولی به اینکه تحصیل رایگان است، ارزش دارد در مقابل برای دانشجویان دکتری در آلمان، همه رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه می شوند و برای ورود به این مقطع چالش زبان آلمانی وجود ندارد.

از نظر امکانات پزشکی، امکانات آموزشی و سایر امکانات رفاهی، آلمان کشور خیلی ایده الی در اروپاست و چندین دانشگاه معتبر جهان در این کشور قرار دارند ولی رقابت هم برای دانشگاه های آلمان بسیار زیاد است و باید با یک رزومه خوب اقدام کنید تا شانس پذیرش داشته باشید.

در مورد اقامت نیز معمولا دو یا سه سال بعد از فارغ التحصیلی از دکتری، می توانید اقامت آلمان را بگیرید ولی این شرط وجود دارد که بعد از دکتری باید وارد شغل شوید که بتوانید دو یا سه سال تا گرفتن اقامت در کشور بمانید.

از نظر ورود به کار متاسفانه بیش از ۹۰ درصد مشاغل در این کشور به دانش زبان آلمانی نیاز دارند یعنی شما حتی اگر رزومه قوی داشته باشید و به زبان انگلیسی نیز تحصیل کرده باشید، برای ورود به کار باید زبان آلمانی بدانید بنابراین این برنامه را در ذهن خود داشته باشید که اگر قرار است برای دکتری به آلمان مهاجرت کنید، باید در طول دوره تحصیل خود زبان آلمانی را هم یاد بگیرید همچنین برای اقامت گرفتن نیز به زبان آلمانی نیاز دارید.

در مورد میزان فاند هم شرایط دانشگاه های آلمان از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و در رشته های مختلف متفاوت است. بعضی از دانشگاه ها به صورت فول تایم استخدام می کنند یا بعضی از دانشگاه ها به صورت ساعتی استخدام می کنند. ولی اگر به صورت فول تایم استخدام شوید، حقوق خیلی خوب و بالای ۲ هزار یورو در ماه دریافت می کنید و در اکثر شهر های آلمان (به جزو برلین و مونیخ) با حدود ۸۰۰ یورو هم می توانید زندگی خود را بگذرانید ولی در شهر های بزرگ تر شاید هزینه زندگی شما حداکثر ۱۲۰۰ یورو باشد.

اطلاعات مفیدی از شرایط کشورها برای مهاجرت تحصیلی در این مطلب خدمت شما عزیزان ارائه گردید. در صورتی که نیازمند راهنمایی برای مهاجرت تحصیلی هستید، می توانید با مشاوران ما در مجموعه تخصصی فرا اپلای ارتباط برقرار نمایید و پاسخ تمام سوالات خود را بیابید. برای ارتباط با مشاوران و رزرو وقت مشاوره بر روی لینک کلیک کنید.

مطالب مربوط به بورسیه رشته های تخصصی